Honda VF1000F tändningsproblem

Erwin B.

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2024
Hoj
2006 Ducati ST3, 1984 Honda VF1000F, 1969 Norton Commando Fastback,
Hej!
Jag har en gammal Honda VF1000F som har stått still i många år, men som jag nu försöker få igång:
När man startar motorn, går den bara på två av fyra cylindrar.
Bränsle- resp elsystem verkar vara helt ok
Stiften på två av cylindrarna ger ingen gnista, inte förrän man vrider av tändningen - då kommer det en gnista !?
På en mc-verkstad där jag fått en del hjälp, fattar de ingenting och säger att de aldrig sett nå´t liknande.
Är det nå´n här på forumet som har haft samma problem? Och som möjligen vet vad det kan bero på?
Jag har utan framgång letat runt på nätet, inkl här på forumet (skulle jag ha missat en lämplig tråd, så ber jag om ursäkt).
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan bero på tändlåset, ärg och glapp kan skapa många konstiga fel. Testa att starta hojen, och sen rör du runt nyckeln, lirkar lite åt sidorna, framåt och bakåt osv långsamt och fint. Hoppar dom döda cylindrarna igång så sitter felet i tändlåset. Det kan gå att få liv i det med rengöring, men högst troligt är det ett nytt som gäller.

Kolla också så att alla anslutningar till tändspolen är krya.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Öppna och sätt ihop alla kontakter du kan hitta , ärg oxider kan ställa till skit.
Tror att kanske elektronikrengöring tar bort ärg och oxider, vet ej. Har aldrig använt själv ....
 

Erwin B.

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2024
Hoj
2006 Ducati ST3, 1984 Honda VF1000F, 1969 Norton Commando Fastback,
Oj, som ny på forumet blir jag imponerad av den snabba responsen - tackar så mycket för svaren!

:shrules

Byte av tändspolar och stift är gjort, men misstanke finns att det är nå´n vajsing med tändkablarna, nya är beställda, inkl tändhattar, så de ska bytas.
Får se om det hjälper.

Fortsättning följer...
 

Erwin B.

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2024
Hoj
2006 Ducati ST3, 1984 Honda VF1000F, 1969 Norton Commando Fastback,
Det kan bero på tändlåset, ärg och glapp kan skapa många konstiga fel. Testa att starta hojen, och sen rör du runt nyckeln, lirkar lite åt sidorna, framåt och bakåt osv långsamt och fint. Hoppar dom döda cylindrarna igång så sitter felet i tändlåset. Det kan gå att få liv i det med rengöring, men högst troligt är det ett nytt som gäller.

Kolla också så att alla anslutningar till tändspolen är krya.
Tack för tipset!
Just tändningslåset har jag inte haft i åtanke, men det verkar ok.
Ska först testa med att byta tändkablar och tändhattar.
 

Erwin B.

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2024
Hoj
2006 Ducati ST3, 1984 Honda VF1000F, 1969 Norton Commando Fastback,
View attachment 497377
Du har väl manualen ovan från kapitel 23, annars här
View attachment 497377
Du har väl manualen ovan från kapitel 23, annars här
Nix, den manualen har jag inte (och ingen annan för den delen heller). Ska genast ladda ner den.
Stort tack för tipset!
🙂(y)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top