Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det mesta av vad Tucker tidigare uttalat sig om Putin, Ukraina mm har varit dumheter gränsande till vansinne.
Så även de konspirationsteorier han spred om det amerikanska presidentvalet 2020.

Jag är inte så känslig av vad andra tycker, torde ha framgått tidigare. :)
Ah, jag vet att vi har lite divergerande verklighetsbild ibland.

Det är farligt att lita blint på vad överheten instruerar en att tycka via sina kanaler, tänk själv är väl en bra devis.

Nu är vi i krig med Oceanien, vi har aldrig varit i krig med Oceanien.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad menar du nu Markus? Oceanien?

Att Tucker Carlson är en dåre torde vara oomtvistat. Om inte annat nu.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det inbäddade klippet från iskörningen visar verkligen KLRens hetsiga, toppiga temperament.
Man förstår varför Arlington, Virginia ville dämpa hojen och satte den på dieseldiet.
Man kan ju inte ha fullblod vid fronten...

Nu fattas det bara att vi sätter trackers på hojarna så vi kan sitta här fåtöljen och följa deras vidare insatser med en liten whiskey i handen.

Nej, det är ju en jättedum idé. Låt mig istället sparka lite på oss givare:
Idén och genomförandet är fantastiskt! Ett extra tack till BG som revitaliserade insamlingen och fick stenen i rullning på nytt.

Men, låt inte dom här två hojarna bli ett avlatsbrev som gör det okay att lägga Ukraina åt sidan.
Kriget pågår, och går jävligt illa. Ukraina räcker helt enkelt inte till själva för att föra kampen mot Putin.
Inte i material, och snart nog inte i manskap heller. Det är en slakt som pågår, och Ryssland har helt enkelt fler människor att skicka fram för att bli slamsor.

Det Ukraina behöver ligger skyhögt över vår lönegrad. Det bästa vi kan bidra med är att hålla igång debatten och hålla kriget levande. Det är ett krig som pågår! På europeisk mark.
Ett par timmar bort med reguljärflyg. Några minuter med robot...

Glöm inte bort det. Ukraina för vårt krig.
Vi behöver engagera oss bättre. Två hojar är kalas.
Men det räcker inte. Jag ser konvoyer längs E6an med norskt surplus som rullar söderut, med kommuners-, företags- och sjukhusens namn kvar på sidorna.

Vi behöver avstå mycket mer för att Ukraina skall ha en chans. För att vi skall slippa kriget ännu närmare oss.
Hur passiva kan vi vara när nästa land rullas upp?
Jag måste nog sticka ut hakan lite här. Det finns ingen anledning att tro att "nästa land rullas upp", eller att kriget kommer närmare oss. Ukraina är Ukraina, det är inte mer med det det. Ryssland har inte invaderat Finland. Ryssland har inte invaderat Polen. Ryssland har inte invaderat Rumänien, Bulgarien, Ungern eller Estland, Lettland, Litauen. De har inte invaderat Sverige.
Ukraina strider inte för Sverige, de strider för Ukraina. Och det är gott nog så. Vi ska inte överdriva "hotet från öst", det kan ju faktiskt vara som Putin säger: man vill helt enkelt hålla Nato borta från sina gränser, så gott det går.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad menar du nu Markus? Oceanien?

Att Tucker Carlson är en dåre torde vara oomtvistat. Om inte annat nu.
Jag trodde alla läst 1984.

Den är en skolbok på folk som tror på allt som "någon som vet" säger.

Tänk kritiskt, tänk själv, fundera på hur legitimt det är att ta bort en av två kandidater från en valsedel, sätt in saker i ett sammanhang, är det rimligt? Verkar detta stämma? Tyckte inte alla tvärtom nyss? Skulle detta tolereras mot någon annan? Sådana är typen av frågor jag tycker alla skall ställa sig, och inte minst de som blev mest bedragna i tjugo år, mitt framför ögonen.

The four ministries that exist in Oceania allow the government to control and manipulate their people as much as they want. They spread propaganda, change historical records, ration out goods, and remain at constant war. Anyone who thinks or speaks against the government is tortured or removed from society.

/.../

In the summer of 1984, Oceania changes sides again. Winston (page 181) is in a London square when it is announced that the super-state is now at war with Eastasia, and has indeed always been at war with Eastasia (page 183), and that Eurasia is an ally (page 181). Huge work has to be done in order to amend the records.


Hur känns det där? Bekant? ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ah du menar så! :)

Jodå, även om det var vääääldigt många år sedan jag läste det.

Men vad har det med Ryssland att göra, förutom parallellen att man ändrar i sina historieböcker nu igen när Stalin verkar vara Good Guy…?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lite mera faktagranskning av Putin intervjun:
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ah du menar så! :)

Jodå, även om det var vääääldigt många år sedan jag läste det.

Men vad har det med Ryssland att göra, förutom parallellen att man ändrar i sina historieböcker nu igen när Stalin verkar vara Good Guy…?
Det har med Tucker Carlson att göra och de ämnen han river i, ibland hamnar han rätt, ibland inte, men vi kan inte ha det så att vi får vår världsbild färdig från CNN, vidare till SVT/DN och sedan förhindrar all debatt.

Du kanske minns migrationen? Ta in hur du förhöll dig till den och hur du drev uppenbara osanningar på forumet och säkert i verkliga livet också. Känns så där va? Tänk själv, tänk kritiskt. Du kan! ♥️

Nu är vi där vi är, jobba framåt, gnäll inte om vem som är vad.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har inte orkat kolla klart sista kvarten.
Men vafan. Två snubbar som snackar lite. Big deal.
Jag sitter ner i båten.

Sånt här kan jag dock störa mig på. Hela jäkla mediavärlden består ju av folk som redan bestämt vad man ska tycka, som har en agenda osv osv. En mer eller en mindre gör ingen roll. Men det är väl att han tycker fel kanske som gör att det skär sig.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag måste nog sticka ut hakan lite här. Det finns ingen anledning att tro att "nästa land rullas upp", eller att kriget kommer närmare oss. Ukraina är Ukraina, det är inte mer med det det. Ryssland har inte invaderat Finland. Ryssland har inte invaderat Polen. Ryssland har inte invaderat Rumänien, Bulgarien, Ungern eller Estland, Lettland, Litauen. De har inte invaderat Sverige.
Ukraina strider inte för Sverige, de strider för Ukraina. Och det är gott nog så. Vi ska inte överdriva "hotet från öst", det kan ju faktiskt vara som Putin säger: man vill helt enkelt hålla Nato borta från sina gränser, så gott det går.
Klokaste inlägget jag läst i den här tråden.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Klokaste inlägget jag läst i den här tråden.
Nu ska vi passa oss för att förvandla ett mc-forum till (ännu) ett politikforum. Men tyvärr har ni fel båda två. Ryssland gör väldigt lite för att dölja sin vilja och ambition att återupprätta Tsar-Rysslands, alternativt Sovjetunionens, gamla gränser.

Man hotar i den statsstyrda ryska tv:n att bomba Polen, Berlin, London och fantiserar om ett Ryssland som sträcker sig från Vladivostok till Lissabon(!). Det är visserligen i ”debattprogram” (=propagandaprogram) och i talk shows. Men, man säger inte sådant i rysk propaganda-tv utan att man har ett godkännande från högre ort.

Att sedan Putin säger i ”intervjun” med Tucker Carlson häromdagen att de inte har några sådana avsikter betyder inget. Putin och hans regim ljuger nämligen alltid. För tre år sedan sade de att de inte hotade Ukraina. Och vi vet alla hur det gick med den saken. Det finns andra exempel, men nu är ju detta ett mc-forum så jag föreslår att vi drar ett streck i just den här diskussionen här på SH.
 
Last edited:

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
Söder om ekvatorn
Hoj
Honda CBR600RR -06
Att media får sådan panik och EU snackar om sanktioner mot Tucker, tycker jag låter får dessa att ses som enkelriktade och propagerande.

Västerländsk media tror jag inte är bättre än Nordkoreansk, dock kanske aningen mer sofistikerad och raffinerad, vilket verkar funka på boomer generationen...
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu ska vi passa oss för att förvandla ett mc-forum till (ännu) ett politkforum. Men tyvärr har ni fel båda
Det ska du väl inte säga till oss två.

Och du pratar om lögner. Som om vi inte blivit överkörda som folk av vår egen regim.
Hur många folkomröstningar har vi? Hade vi någon om att skicka vapen t ex?

En sann demokrati.?
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag får väl be om ursäkt som tydligen drog igång den negativa spiralen här med mitt tidigare inlägg, men nu är detta en gång för alla en tråd där vi faktiskt samlade in stålar till förmån för Ukraina och tillochmed fick iväg inte bara en utan två hojar till ett land som behöver all hjälp det kan få.

Att börja tjafsa emot är inte bara b med liten bokstav, utan rent ut sagt oförskämt.

Tycker någon annorlunda så är det fritt fram att starta en egen tråd på temat "Skall vi köpa motorcykel till Putin för att stödja Rysslands anfallskrig?"

Varsågoda, och lycka till.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag får väl be om ursäkt som tydligen drog igång den negativa spiralen här med mitt tidigare inlägg, men nu är detta en gång för alla en tråd där vi faktiskt samlade in stålar till förmån för Ukraina och tillochmed fick iväg inte bara en utan två hojar till ett land som behöver all hjälp det kan få.

Att börja tjafsa emot är inte bara b med liten bokstav, utan rent ut sagt oförskämt.

Tycker någon annorlunda så är det fritt fram att starta en egen tråd på temat "Skall vi köpa motorcykel till Putin för att stödja Rysslands anfallskrig?"

Varsågoda, och lycka till.

Men Nato och hur de agerat nämndes det ingenting om i propagerandet.

Och det där sista var ju onödigt.

Hoppas nu bara vi får en vettig president i USA så vi får slut på detta.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tammer skrev:
Jag måste nog sticka ut hakan lite här. Det finns ingen anledning att tro att "nästa land rullas upp", eller att kriget kommer närmare oss. Ukraina är Ukraina, det är inte mer med det det. Ryssland har inte invaderat Finland. Ryssland har inte invaderat Polen. Ryssland har inte invaderat Rumänien, Bulgarien, Ungern eller Estland, Lettland, Litauen. De har inte invaderat Sverige.
Ukraina strider inte för Sverige, de strider för Ukraina. Och det är gott nog så. Vi ska inte överdriva "hotet från öst", det kan ju faktiskt vara som Putin säger: man vill helt enkelt hålla Nato borta från sina gränser, så gott det går.

Det här citatet kommer från insamlingstråden. Du får absolut tro vad du vill, till och med skriva om det och skämma ut dig bäst du orkar genom att "sticka ut hakan lite grann" - varsågod.

Men att skita ner insamlingstråden är bara så uselt, och dina argument är så sopiga att jag helt enkelt måste svara dig.
Det kliade satan i fingrarna redan igår, men jag ville inte trasha insamlingstråden.
Men, när sedan @HayabusaMan går upp i samma tråd och applåderar dig så får du finna dig i att få svar. Här!

det kan ju faktiskt vara som Putin säger: man vill helt enkelt hålla Nato borta från sina gränser, så gott det går.

Så lösningen skulle vara att starta krig mot Ukraina - ett icke NATO-land, göra det till Ryssland och därmed få direkt gräns mot Polen (Natoland), Slovakien (Natoland), Ungern (Natoland) och Rumänien (Natoland)...?

På mig låter det mer som ett önskemål att flytta fram sina positioner ända upp till NATOs bakdörr.

Lägg därtill att man med kriget mot Ukraina lyckades få Sverige att totalt lappkasta sig in i ett NATO man innan invasionen verkligen inte ville vara med i.

För Finlands del var Rysslands aggression mer utav vikt på en gungbräda, men icke förty är det Putins agerande som gett Ryssland 1350 nya kilometer NATO-gräns i en grisblink, och tillsammans med Sveriges inträde gjort den tidigare Sovjetiska badbaljan Östersjön till ett NATOianskt innanhav.

"Hålla NATO borta från sina gränser'...?
Tja, du känner honom kanske bättre än jag, men av resultatet att döma så bet han sig duktigt i röven.

Enligt din bakvända doktrin torde det vara dags för Putin att "hålla NATO borta från sina gränser" genom att nu snabbt invadera även hela Georgien och inte bara fjanta i norr som nu - för att få direkt gräns mot Turkiet (Natoland).


Om en barnunge gråter över att INGEN längre vill leka med honom, är det då fel på alla andra? Eller skall man söka felet på närmre håll...?

Varför vänder de forna rådsrepublikerna Ryssland ryggen? Varför petas Putin?
Varför vill ingen vara vän med Vladimir Vladimirovich?

För att det inte går att lita på en lögnare.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har inte orkat kolla klart sista kvarten.
Men vafan. Två snubbar som snackar lite. Big deal.
Jag sitter ner i båten.

Sånt här kan jag dock störa mig på. Hela jäkla mediavärlden består ju av folk som redan bestämt vad man ska tycka, som har en agenda osv osv. En mer eller en mindre gör ingen roll. Men det är väl att han tycker fel kanske som gör att det skär sig.
Kan inte titta på sådan journalistisk, samma mobbande tonläge som CBS 60 minutes uppfostrat oss med i trettio år.
Vem är kärringen som pratar med Clinton-häxan?
 
Last edited:
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top