Kawasaki z800/z800e

identer

Ny medlem
Gick med
17 May 2015
Ort
göteborg
Hoj
Z800
Hmm okej tror du en annan större vindruta gör mer skillnad??
Stör mig som fan på rycken man får i kroppen när man kommer över 100km/h =)
 

Stoman

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2015
Ort
Lidköping
Hoj
Kawasaki z800E
Hallå boys! Ska hämta min Z800E nästa vecka, så tänkte det va lika bra att bli medlem på forumet. Oh i mitt första inlägg tänker jag fråga ifall det är någon som vet hur man tar bort strypningen på 2015 modellen? Återförsäljaren sa att det va lätt, men att jag skulle få lista ut det själv. Så någon? =)
 

ateland

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2014
Ort
Kode
Hoj
Kawasaki Z800e, vren -15
Hallå boys! Ska hämta min Z800E nästa vecka, så tänkte det va lika bra att bli medlem på forumet. Oh i mitt första inlägg tänker jag fråga ifall det är någon som vet hur man tar bort strypningen på 2015 modellen? Återförsäljaren sa att det va lätt, men att jag skulle få lista ut det själv. Så någon? =)
Vilken utav strypningarna är de som du antyder? Den elektroniska till 70Kw eller mekaniska till 35Kw?

Hursom, 70Kw är en annan ecu box med annan kontakt osv. Samt mindre avgasrör till grenröret (fakta?)

35Kw är en mekanisk hylsa som är skruvad på throttlen. De bromsar helt enkelt gasrullen ifrån att "rulla". Du får mindre gas möjlighet.
 

Perera_D

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2014
Ort
Tullinge
Hoj
Kawasaki Z800 -14
Jag är en rätt ny Z800 ägare här och ganska nybliven mcförare (1 mån resp 1 år)
Min fråga är vad ni anser vara "normala" varvtal på z800, jag undrar på vilka varvtal ligger ni o kör vid normalkörning resp lite buskörning (slingrig, kurvig väg)
Blir skitnervös att motorn tar skada när man ligger runt 5-6000rpm och kör.. ( säkert normalt för nybörjare) jag vill gärna köra på så hög växel som möjligt och låga varvtal..
Tacksam för lite ideer om hur jag ska köra min underbara z800
Som sagt jag är en newbie
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag är en rätt ny Z800 ägare här och ganska nybliven mcförare (1 mån resp 1 år)
Min fråga är vad ni anser vara "normala" varvtal på z800, jag undrar på vilka varvtal ligger ni o kör vid normalkörning resp lite buskörning (slingrig, kurvig väg)
Blir skitnervös att motorn tar skada när man ligger runt 5-6000rpm och kör.. ( säkert normalt för nybörjare) jag vill gärna köra på så hög växel som möjligt och låga varvtal..
Tacksam för lite ideer om hur jag ska köra min underbara z800
Som sagt jag är en newbie

Vill du ha pulver på låga varv så skaffa en twin. På en radfyra försöker man ju att aldrig ligga under 60-70% av maxvarv förutom vid motorvägskörning.
 

Perera_D

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2014
Ort
Tullinge
Hoj
Kawasaki Z800 -14
Haha jo jag har insett det händer en heeldel där omkring men det känns (enligt mitt nybörjar tycke) att motorn skulle explodera..
Men det kanske tar lite tid att vänja in sig att ligga på dom varven när man endast kört bil dom senaste 17-18åren..
 

justcarl

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2014
Ort
norrköping
Hoj
z800 -2015
Någon som har monterat rizoma skylthåller och haft problem med lyset? Mitt vill inte fungera, går det att byta lampan eller måste man slita hela kabeln? Verkar vara "svået" att få upp den så har inte vågat rycka.

Skiten är helt ny så är lite grinig :p
 

Perera_D

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2014
Ort
Tullinge
Hoj
Kawasaki Z800 -14
Någon som har monterat rizoma skylthåller och haft problem med lyset? Mitt vill inte fungera, går det att byta lampan eller måste man slita hela kabeln? Verkar vara "svået" att få upp den så har inte vågat rycka.

Skiten är helt ny så är lite grinig :p

Vaddå har glödlampan pajjat?
Åkt till handlaren o be dom fixa det (garanti/goodwill) lampa ska ju inte paja sådär...
Tror dom säkert fixar det.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är två grejor som skall bort. En skruv eller plåtbit som stoppar trottelrörelsen. Den sitter lite knöligt mitt emellan trottelhusen. Sedan behöver du dra ur en kontakt under sadeln eller under någon sidokåpa vid sadeln. Den kontakten har en kabel i form av en U länk. Den skall bort.

Då har du en 95 HK höj som är olaglig att köra med ett A2 körkort på gata men laglig för en förare med A. Behöver även en regbesiktning om vill vara korrekt.
 
Last edited:

justcarl

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2014
Ort
norrköping
Hoj
z800 -2015
verkade vara något glapp, det fungerade efter vi tog ut och stoppa tillbaka.. nu är jag där i mot lite fundersam över varför reg skylten inte täcker upp hela hållaren...något av hörnen kommer synas hur vi än placerar den...tror det blir sågen, trött på detta nu :D
 

Kawas

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Panigale 959 -19
Under stadskörningen och ca 20 grader i luften gick motorns temp upp till 103 grader på min z800. Sen gick den ner till 85-90 grader när jag fick farten till 70 km/tim. Tycker att det låter högt vid stadskörningen. Är det normalt temp, ä de på era också? Orkar bara inte läsa i boken:p
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Under stadskörningen och ca 20 grader i luften gick motorns temp upp till 103 grader på min z800. Sen gick den ner till 85-90 grader när jag fick farten till 70 km/tim. Tycker att det låter högt vid stadskörningen. Är det normalt temp, ä de på era också? Orkar bara inte läsa i boken:p

Helt ok kylarfläkten startar vid 100 grader
Har haft samma funderingar själv
 

HugoZ

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
2014 kawasaki Z800e
Tjena
Tänkte byta rör på hojen snart, Vilka rör har ni satt på? Funderar på sc project någon med erfarenhet av det?
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Tjena
Tänkte byta rör på hojen snart, Vilka rör har ni satt på? Funderar på sc project någon med erfarenhet av det?

Kör på Mivv GP. stod emellan sc o mivv när jag skulle shoppa loss. det som föll för min del var att sc har sjuuuukt långa vänte tider om det inte vill sig väl... men mivvet har en jäkla go klang:rock
 

HugoZ

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
2014 kawasaki Z800e
Kör på Mivv GP. stod emellan sc o mivv när jag skulle shoppa loss. det som föll för min del var att sc har sjuuuukt långa vänte tider om det inte vill sig väl... men mivvet har en jäkla go klang:rock

Kollade på deras hemsida och märkte att de fick en ganska stor skillnad i både hästkrafter och vrid med slipon röret. Märker man någon skillnad i verkligheten??
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Kollade på deras hemsida och märkte att de fick en ganska stor skillnad i både hästkrafter och vrid med slipon röret. Märker man någon skillnad i verkligheten??

Om du väljer att köpa öppet filter samt en pc5 o mappa. Visst då märker du skillnad! men då har du redan där passerat vad röret kosta och mer därtill:brinnerup kör du omappat så visst kanske en marginell ökning, då du tar bort rätt mycket "flåsmotstånd" o annan skit som sitter i vägen för avgaserna:) men ljudet gör ju att hojen har fått 30hk mer:banana så svar på din fråga.. NEJ du får ingen speciell ökning av ett enbart slipon på pappret men :tuttar diggar dig mer:tummenupp
 

MiinnMiinn

Ny medlem
Gick med
24 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800E Custom
Det här med Z800e, när man väl har tagit A-kortet kan man på något sätt ta bort begränsningen? Alltså strypkitet?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det här med Z800e, när man väl har tagit A-kortet kan man på något sätt ta bort begränsningen? Alltså strypkitet?

Se inlägg nr 431.

Om man skall vara korrekt så skall hojen reg. Besiktigas efter av strypningen.

Då har vi en hoj på 95 HK d.v.s 15 Hk mindre än z 800.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top