Ny motorcykel till våren? Berätta mer.

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Jag ska förhoppningsvis hämta min Honda NC700X -2012 nu i helgen :) Väntar bara på cash från banken. Hittade en med ABS som har endast gått 630 mil för nästan halva nypriset. Det blev den pga jag vill ha nånting bekvämt att köra längre sträckor med samt för att kunna skjutsa. Gillar att den har så låg tyngdpunkt samt förvaringen som finns där tanken brukar sitta. Jävligt skönt att kunna stoppa ner hjälmen där i :) Det är inget fartmonster men den har ganska mycket vrid så den accar ganska bra :) Har ju endast en 450 endurohoj i nuläget och den är väldigt rolig men inte det minsta bekväm att köra längre sträckor på :p
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Hämtade min hoj idag! Gjorde det på lunchen så har tyvärr inte hunnit köra så mycket då jag var tvungen att åka tillbaka till jobbet :( Men det var riktigt jävla gött ändå. Är 2-3 plus här i Gbg idag, solen tittade fram lite grann så det var riktigt nice :) Höll dock på att blåsa av Älvsborgsbron :p
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
En sådan här blir det till våren.
OK det är ingen kåplös streetfighter och inte heller någon sporthoj men gammal man sitter bekvämare än på en sportis.
En kompromiss för den som åker mycket på slingrig väg och lite bana, ett litet vindskydd kan vara skönt när det börjar röra på sig.
http://coverbikesinfo.com/wp-content/uploads/2014/11/Aprilia-Tuono-V4-1100-20151.jpg

Grattis! Vet du hur det blir med försäkring till nya tuonon? Kommer svedea eller någon annan försäkra den till överkomligt pris? Ringde precis Probike men säljaren visste inte vad som gällde. Har KTM 1290SD i åtanke och vill inte gärna köpa något som sedan visar sig vara svårt att försäkra utan att bli rånad.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Grattis! Vet du hur det blir med försäkring till nya tuonon? Kommer svedea eller någon annan försäkra den till överkomligt pris? Ringde precis Probike men säljaren visste inte vad som gällde. Har KTM 1290SD i åtanke och vill inte gärna köpa något som sedan visar sig vara svårt att försäkra utan att bli rånad.

1290 har numera en rimlig prislapp på sig hos Bilsport & MC :) Och nya tuonen verkar väl ligga på samma nivå, eller någon tusenlapp under 1290 om jag har förstått det rätt.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Grattis! Vet du hur det blir med försäkring till nya tuonon? Kommer svedea eller någon annan försäkra den till överkomligt pris? Ringde precis Probike men säljaren visste inte vad som gällde. Har KTM 1290SD i åtanke och vill inte gärna köpa något som sedan visar sig vara svårt att försäkra utan att bli rånad.

Aprilias märkesförsäkring innefattar även Tuono, alltså ett hyfsat billigt ägande. Åtminstone tills de undantar även den (likt RSV4).

Apropå försäkringar, se till att skaffa försäkringar som automatiskt går till "garageläge" när ni ställer av. Från och med 2015 har vi ingen avställningsavgift längre så man kan spara ruggigt mycket pengar om man bara ställer på när man ska köra. Åretrunt-varianter och liknande är bara bra om man kör ofta.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Aprilias märkesförsäkring innefattar även Tuono, alltså ett hyfsat billigt ägande. Åtminstone tills de undantar även den (likt RSV4).

Apropå försäkringar, se till att skaffa försäkringar som automatiskt går till "garageläge" när ni ställer av. Från och med 2015 har vi ingen avställningsavgift längre så man kan spara ruggigt mycket pengar om man bara ställer på när man ska köra. Åretrunt-varianter och liknande är bara bra om man kör ofta.

Det tråkiga är att Bilsport & Mc inte har någon avställningsbar försäkring, hos dom gäller bara året runt.
Har säkert ringt till 7 olika bolag och väljer man den avställningsbara varianten så är årskostnaden betydligt mer. Dock så kan man ju som du säger spara en massa pengar genom att ställa av och på. För mig som kör en Bandit 1250 och Kawasaki Z1000 så är det billigaste alternativet Bilsport & Mc, kör från April till Oktober.
I helhet så är Bilsport & Mc det bästa bolaget. Dock så försäkrar dom inte sporthojar.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det tråkiga är att Bilsport & Mc inte har någon avställningsbar försäkring, hos dom gäller bara året runt.
Har säkert ringt till 7 olika bolag och väljer man den avställningsbara varianten så är årskostnaden betydligt mer. Dock så kan man ju som du säger spara en massa pengar genom att ställa av och på. För mig som kör en Bandit 1250 och Kawasaki Z1000 så är det billigaste alternativet Bilsport & Mc, kör från April till Oktober.
I helhet så är Bilsport & Mc det bästa bolaget. Dock så försäkrar dom inte sporthojar.

Ang försäkring på din Bandit 1250, har du kollat med länsförsäkringar? För min del är de ordentligt mkt billigare.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Ang försäkring på din Bandit 1250, har du kollat med länsförsäkringar? För min del är de ordentligt mkt billigare.

Jadå, jag har kollat med Länsförsäkringar och dom var några tusenlappar dyrare per år.
Näst billigast var Svedea, och dom hade inte lika bra "låna ut hojen" villkor som Bilsport & Mc.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Liten sammanfattning om mitt hojköp inför våren.
Den 20:e November bestämde jag mig för en Monster 1200 2015, satt med säljaren och kom överens om ett köp, och vi skakade hand. Nu skulle hojen beställas.. "X- Jag beställer den så att vi har allt hemma tills vi kommer hem från julledigheten" visst tänkte jag, det går knappast att köra nu i alla fall. Jag ringer den 14:e Januari och frågar om hojen nu är beställd enligt ÖK, (vill ju så gärna ha hojen i garaget) och får då höra att vi skulle ta det direkt efter MC-mässan, vilket innebär 26:e-27:e januari istället så att dom kan göra klart den i lugn och ro. Jag ringer då igen och frågar är det nära nu, hojen är beställd?
X- Njae nära och nära vet jag inte, men max 3-4 veckor bort.
Jag-Öhhhh, helt plötsligt en månad bort, igen!?
X- Ja, men det går ju inte att köra nu i alla fall, men jag förstår att du vill ha hojen i garaget i alla fall.
Jag- Aha, det var ju inte så kul.
X- Men nu sa jag högst 3-4 veckor och tog i väldigt mycket för att vara på säkra sidan, så att leverans kan garanteras.
Detta innebär ju runt den 20:e feb.
Den 13:e februari får jag veta att min hoj har nu kommit till butiken, dock så har inga tillbehör som jag beställde i samband med köpet ens beställts, och jag begriper faktiskt inte varför dom inte beställdes tidigare..
Den 26:e februari så ringer dom mig från verkstan och säger att alla mina delar har kommit, och jag har även (2 veckor efter att dom har haft hojen) fått ett regnummer nu :)
Så nu ska det bara vara tuta och köra, fan va länge jag har fått vänta! Skönt att äntligen få hem hojen. Jag blir lovad leverans av X vecka 10! Nu pirrar det i magen, all irritation och besvikelse försvinner för en stund.
Vill helst ha leverans på en tisdag eller onsdag då det passar mig bäst. Verkstan ringer mig på onsdagen och säger att nu är allt klart, skydden sitter på och även avgassystemet. Jag ringer då X och frågar om vi kan ta leveransen nu (hemleverans som vi har varit överens om hela tiden). Då får jag höra att en "klämma" har gått sönder när dom bytte röret och att det är redan beställt av Ducati, men kommer inte komma denna vecka, vecka 10 alltså! Hmmm, undrar varför ingen nämnde detta från verkstan när dom sa att hojen var klar :rolleyes:
Fan tänker jag nu och kokar lite inuti, hela tiden är det nåt! Ska det vara så svårt att leverera en MC!?
Jag behåller lugnet och fortsätter konversationen och vi försöker komma fram till ett nytt leveranstillfälle!
Inte nog med det säger X, jag ska på semester en vecka nu också... Jag blir tyst och vet inte ens vad jag ska säga. Men ring mig nu på måndag så ska vi köra hem den direkt när jag kommer hem från semestern.
Vilket innebär nu den 16:e eller 17:e mars. Jag har aldrig varit med om sånt här vid ett köp, jag förstår ingenting om jag ska vara ärlig :(
Vi får se vad som händer nästa vecka.
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Vad vill du ha för typ av uppsittarhoj? Och vad har du för skönhet? :)

Har en Ninja 636 - helt underbar men jag åker för sällan för att palla mer än 5 mil i stöten utan att bli helt slut i rygg o ben. Har kikat på en Street Triple R och en Versys. Får inte väga alltför mycket för då får jag inte ut den ur garaget och då blir det rätt begränsat. :)
 

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Liten sammanfattning om mitt hojköp inför våren.
Den 20:e November bestämde jag mig för en Monster 1200 2015, satt med säljaren och kom överens om ett köp, och vi skakade hand. Nu skulle hojen beställas.. "X- Jag beställer den så att vi har allt hemma tills vi kommer hem från julledigheten" visst tänkte jag, det går knappast att köra nu i alla fall. Jag ringer den 14:e Januari och frågar om hojen nu är beställd enligt ÖK, (vill ju så gärna ha hojen i garaget) och får då höra att vi skulle ta det direkt efter MC-mässan, vilket innebär 26:e-27:e januari istället så att dom kan göra klart den i lugn och ro. Jag ringer då igen och frågar är det nära nu, hojen är beställd?
X- Njae nära och nära vet jag inte, men max 3-4 veckor bort.
Jag-Öhhhh, helt plötsligt en månad bort, igen!?
X- Ja, men det går ju inte att köra nu i alla fall, men jag förstår att du vill ha hojen i garaget i alla fall.
Jag- Aha, det var ju inte så kul.
X- Men nu sa jag högst 3-4 veckor och tog i väldigt mycket för att vara på säkra sidan, så att leverans kan garanteras.
Detta innebär ju runt den 20:e feb.
Den 13:e februari får jag veta att min hoj har nu kommit till butiken, dock så har inga tillbehör som jag beställde i samband med köpet ens beställts, och jag begriper faktiskt inte varför dom inte beställdes tidigare..
Den 26:e februari så ringer dom mig från verkstan och säger att alla mina delar har kommit, och jag har även (2 veckor efter att dom har haft hojen) fått ett regnummer nu :)
Så nu ska det bara vara tuta och köra, fan va länge jag har fått vänta! Skönt att äntligen få hem hojen. Jag blir lovad leverans av X vecka 10! Nu pirrar det i magen, all irritation och besvikelse försvinner för en stund.
Vill helst ha leverans på en tisdag eller onsdag då det passar mig bäst. Verkstan ringer mig på onsdagen och säger att nu är allt klart, skydden sitter på och även avgassystemet. Jag ringer då X och frågar om vi kan ta leveransen nu (hemleverans som vi har varit överens om hela tiden). Då får jag höra att en "klämma" har gått sönder när dom bytte röret och att det är redan beställt av Ducati, men kommer inte komma denna vecka, vecka 10 alltså! Hmmm, undrar varför ingen nämnde detta från verkstan när dom sa att hojen var klar :rolleyes:
Fan tänker jag nu och kokar lite inuti, hela tiden är det nåt! Ska det vara så svårt att leverera en MC!?
Jag behåller lugnet och fortsätter konversationen och vi försöker komma fram till ett nytt leveranstillfälle!
Inte nog med det säger X, jag ska på semester en vecka nu också... Jag blir tyst och vet inte ens vad jag ska säga. Men ring mig nu på måndag så ska vi köra hem den direkt när jag kommer hem från semestern.
Vilket innebär nu den 16:e eller 17:e mars. Jag har aldrig varit med om sånt här vid ett köp, jag förstår ingenting om jag ska vara ärlig :(
Vi får se vad som händer nästa vecka.

Helt sjukt dåligt skött!! Beundrar ditt tålamod!
Förstår att man inte har ork, men egentligen borde du häva köpet och beställa ifrån någon annan butik, eller kräva en ordentlig kompensation för att inte hållit sina ord.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har kärat ner mig i en CBR1000RR förmodligen -04 eller -05 som det ser ut nu. Försäkringen blir i överkant för vad jag vill betala men det är det värt. Kommer ta ett par månader att samla ihop pengar så det kanske blir mot slutet av Juli eller så. :D
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Har kärat ner mig i en CBR1000RR förmodligen -04 eller -05 som det ser ut nu. Försäkringen blir i överkant för vad jag vill betala men det är det värt. Kommer ta ett par månader att samla ihop pengar så det kanske blir mot slutet av Juli eller så. :D

Så jävla snygg cykel, provkörde när den kom. Blev också kär den, grymma bromsar.
Slutade med att det blev en R1 istället då polarna tyckte att den var ballare :huvet
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top