Tips, vilken actionkamera skall man välja?

pellehpersson

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2014
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Thunderbird Storm 2011
Ville själv testa en actionkamera men tyckte GoPro var för dyr. Köpte en Contour Roam 2 för 1100:- väldigt enkel kamera med mkt bra batteritid. Är jättenöjda med denna och tycker den fyller mina (enkla) behov.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Jag kör med en VIRB Elite varje dag och den fungerar helt perfekt.

Hade lite problem i början då den hängde sig men det visade sig bero på minneskortet. Så oavsett kamera, krånglar den kan det vara värt att kolla upp minneskortet.

Stora plus är att den har bra batterikapacitet, strömsnål skärm samt enkel manövrering – skjut fram stora knappen för att starta inspelning från fullt avstängd. Lätt att sköta även med klumpiga vinterhandskar. Jag gillar också att det går att ta riktigt bra bilder samtidigt som man filmar (man behöver alltså inte välja antingen/eller). Plus i kanten också för att den går att diska av under vattenkranen. Jag brukar till och med lämna den ute på hojen över natten bara för att se hur den klarar temeperaturväxlingar och nederbörd och den bryr sig inte alls. Dessutom verkar linsen, eller skyddet över linsen, vara av riktigt bra plast. Det har blästrats i många mil nu och ser fortfarande ut som nytt, motsvarande på GoPro-huset går åt i rasande fart.

Inte lika bra bild som den GoPro 3+ jag också har men för vardagsbruk är det gott nog. Det är framför allt när det börjar skymma/är mörkt som man märker stor skillnad mellan Garmin och GoPro.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ingen brådska med leveransen, fyller år i slutet av Januari och ska få den i present av frun :)
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag kör med en VIRB Elite varje dag och den fungerar helt perfekt.

Hade lite problem i början då den hängde sig men det visade sig bero på minneskortet. Så oavsett kamera, krånglar den kan det vara värt att kolla upp minneskortet.

Stora plus är att den har bra batterikapacitet, strömsnål skärm samt enkel manövrering – skjut fram stora knappen för att starta inspelning från fullt avstängd. Lätt att sköta även med klumpiga vinterhandskar. Jag gillar också att det går att ta riktigt bra bilder samtidigt som man filmar (man behöver alltså inte välja antingen/eller). Plus i kanten också för att den går att diska av under vattenkranen. Jag brukar till och med lämna den ute på hojen över natten bara för att se hur den klarar temeperaturväxlingar och nederbörd och den bryr sig inte alls. Dessutom verkar linsen, eller skyddet över linsen, vara av riktigt bra plast. Det har blästrats i många mil nu och ser fortfarande ut som nytt, motsvarande på GoPro-huset går åt i rasande fart.

Inte lika bra bild som den GoPro 3+ jag också har men för vardagsbruk är det gott nog. Det är framför allt när det börjar skymma/är mörkt som man märker stor skillnad mellan Garmin och GoPro.

Med reservation för att det kan vara olika inställningar men jag tycker Garmin klarar kontraster bra. Jag har sett att vid växlande med- och motljus, standard vid bankörning, eller växlande molnighet så klarar den det bra. Har inte testat skymning ännu. Vidare har jag sett att den klarar jämn bild precis framför hojen där en GoPro-film blev pixlig. Båda de filmerna var från samma bana.

För övrigt gillar jag funktionerna med GPS, puls mm vilket känns som en självklarhet i dagens elektronikprylar. Menar att det inte heller skall behöva inverka på bildkvaliteten.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag kunde inte hålla mig. Trots att jag är väldigt nöjd med mina GoPro Hero 3 BLack Edition så har jag chansat och lagt en beställning på en SJ4000. Nu återstår att se om jag får någon kamera, eller om jag får en kopia på kopian,eller om jag får en "äkta" SJ4000. Om jag får en så kommer den att hamna på banhojen, det känns bättre att kasta ut en kamera för 400 kr i lecahavet än en kamera för 3000 kr. Och om jag blir lurad så är det 400 kr som jag kastat i havet och det får jag väl ta som läropengar i sådana fall. Jag återkommer inom några veckor med besked.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag kom över 3st BlackVue Sport SC500 tidigare i år från en annons här på Sporthoj. Samma Sony-sensor som i GoPro Hero3 Black Edition fast jag fick kamerorna för 1000kr/st :tummenupp (konkursbo)

Jag tycker nästan dom är bättre än GoPro, inte riktigt lika stabil dock.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag såg att CDON hade GoPro HERO i dagens lucka i deras julkalender.
Det är alltså den som bara heter GoPro HERO och är Gopros budgetval.
Hursomhelst, står att det är 1279 kr i ordinarie pris och att den nu kostar 999kr.
I fall det kan vara intressant för någon.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Bifogat

  • SUNP0013.JPG
    SUNP0013.JPG
    1.3 MB · Visningar: 81
  • DENVER_AC_1300___3.jpg
    DENVER_AC_1300___3.jpg
    109.2 KB · Visningar: 78
  • sverker_olofsson_pl_m1a03d642k117f3dfb7b1km7ffe_6041.jpg
    sverker_olofsson_pl_m1a03d642k117f3dfb7b1km7ffe_6041.jpg
    51.2 KB · Visningar: 77
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Provad, och den har usel skärpa. Stillbilderna är dåliga och film blir ännu mer skituselt. Kommer inte synas några fiskar när jag snorklar med den där.

Dessutom behagar den att hänga upp sig så man tvingas reseta den.

Haha! Vad trodde du? Denver har väl aldrig gjort nåt som duger till npt öht. En kinakopia kan man iaf ha tur med :)

Nån som fått hem sina sj4000 från ebay? Upptäckte att jag har spenderat alldeles för mkt pengar det senaste för att chansa :/
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top