Kawasaki Z1000SX

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Körde hojen i bänk igår för att se vad reflashen av ECU:n ställt till med. Det verkar som om hojen går bara fint i de övre varvtalen men duktigt snålt i de lägre. Det lutar åt en PC i alla fall...

Vadå? Jaha, siffrorna. :)
Den ligger mellan 13 o 14 i A/F över 5000 rpm men ända upp mot (och ibland över) 15 under 5000 rpm.
Effekt ca 125 hk och vrid ca 100 Nm. Detta stämmer ju hyfsat med Kawas uppgifter om 138 hk och 110 Nm i motorn.
 
Last edited:

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Efter lite funderande över de A/F-kurvor jag fick efter bänkkörningen har jag nu bestämt mig för att montera en Power Commander för att komma till rätta med den snåla blandningen på låga varv. Förhoppningsvis får jag hojen i eftermiddag med nya fina kurvor. :)
Det blev inte så billigt med reflashen iaf... Anyway, ingen idé att gråta över spilld mjölk! Bara gasa mer! :tummenupp

Update:
Hämtade ut hojen nyss och A/F-kurvorna är nu spikraka och på en bra nivå över hela registret. Effekten hoppade upp till 130 hp och vridet till 102 Nm. Klart nöjd med resultatet.

Update 2: Maxade hojen på ett flygfält igår. Kom upp i 255 med varvräknaren uppe på drygt 11000 på sexan. Varvar ut bra, alltså. :)
 

Bifogat

  • AKRA_ECU_PCV_Small.jpg
    AKRA_ECU_PCV_Small.jpg
    116.8 KB · Visningar: 465
Last edited:

Lucky Loke

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2013
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
Z1000sx & SV 650S
Hur tar man bort kåpan till framdrevet? Skulle bra gärna komma åt att göra rent där... Det lixom hänger ner gammalt kedjegojs på stödet..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur tar man bort kåpan till framdrevet? Skulle bra gärna komma åt att göra rent där... Det lixom hänger ner gammalt kedjegojs på stödet..

Den sitter fast med några skruvar runtom, plastbiten som är längst ut kan du ignorera, utan kolla runtom den så ser du spår in där skruvarna sitter. Sedan när alla skruvarna är loss får man fippla lite. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Behöver jag lossa på någon mer kåpa? Var på det en gång förut och lyckades lossa 3 skruvar, är det fler?

Kommer inte ihåg om det är 4 eller 5, men du kan nog behöva lossa sidokåpan... Jag ska skutta ut i garaget och kolla hur det ser ut därnere på hojen egentligen. :hihi

Edit: Ja, du behöver lossa vänster sidokåpa, sedan kommer du åt runt hela plastbiten som av någon outgrundlig anledning sitter på drevkåpan, då kommer det bli ganska uppenbart var skruvarna sitter, förutom en som är lite gömd, men spanar man efter spåren till skruvarna hittar man den med.
 
Last edited:

Lucky Loke

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2013
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
Z1000sx & SV 650S
Ah, meckigt! Tack för hjälpen :)
Innan nu lyckades jag kleta ut ca 0.5 deciliter tjock
smet med hjälp av en ca 3 dm lång pinne, rakt bakifrån längs kedjan.
Fortsätter en annan dag.
Tips på kedjespray? Kör med Motul Road +,finns kanske mindre kletigt
alternativ?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag kör också med Motul Onroad smörja. Dock lägger jag alltid på EFTER jag varit ute och kört. Dels är kedjan lite varm så kletet är lättflytande och rinner in i skrymslen och vrår och dels så hinner det torka innan det är dags att ge sig ut igen. Det är klart det kletar ändå men inte så farligt.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Tjenare!

Hur många totalmil börjar ni få på era SX? Min har passerat 3000 mil för en tid sen och nojig som man är börjar jag fundera på om det är något man ska kolla upp när den gått lite längre. Har ni haft nåt strul på era som kan ha ha med slitage att göra?

Varför jag nojar är att jag känner en lukt av bränd olja, typ, efter ha varit ute och kört. Har inte funderat så mycket på det tidigare, eftersom det hamnar en massa skit uppe på katen som ryker och luktar illa när man är ute och kör, men sist vi var ute sa en av polarna att han tyckte det luktade lite olja när han låg bakom mig.
Nån som hört om kolvringar kan vara en svag punkt på SX?

Nu ska jag ta en valium och sluta noja ett tag...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag börjar närma mig 4200 mil, och det enda problemet jag haft är att den äter upp mitt bakdäck och sliter ut kedjor. :crash (Förutom när jag åkte med fel sida neråt på Sviestad, men att jag kör som ett jävla kvastskaft kan ju knappast hojen skyllas för)
När jag smörjer kedjan får jag inte helt ovanligtvis kedjesmörja på katten, och då luktar det lite suspekt ett tag. Har haft en asfaltsklutt som låg där och stank ett bra jävla tag med innan jag tröttnade och skavde loss den.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Tack för svar! :tummenupp

Jo, placeringen av katten, eller åtminstone avskärmningen av den, är ju inte helt optimal. Det hamnar ju både det ena och det andra uppe på den. Första gången jag smorde kedjan lyckades jag välja det ställe där allt överflöd hamnar på katten... Bra tänkt, där. :3freak

Well, nu är det ju tyvärr snart slut på säsongen så det får bli en sak till våren.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Beställde värmehandtag till hojen i veckan. Det har varit så sanslöst kallt att köra sista tiden att jag föll till föga.

Har haft enklare varianter på offroadarna för vinterkörningen men nu slog jag till på ett par Oxford. Inte billigt men de har fått bra kritik på forumen.

Då jag har hojen i varmgarage (nåja, plusgrader, iaf) i vinter tänkte jag passa på att pula lite med den under vintern. Byta drivpaket och montera värmehandtagen, bla. Ska bara få tummen ur och köra dit hojen. I morse var det -3...

Oxfordhandtag på eBay
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nån av er som klämt dit eftermarknadsfotpinnar med rejsväxling på hojen?
Känner att det nog kan bli en uppsättning sånt i vinter lite sådär spontant. Tillsammans med värmehandtag och 12V-uttag och lite annat sånt. GPS-hållare har jag ju redan. Wooh! :banana
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Nån av er som klämt dit eftermarknadsfotpinnar med rejsväxling på hojen?
Känner att det nog kan bli en uppsättning sånt i vinter lite sådär spontant. Tillsammans med värmehandtag och 12V-uttag och lite annat sånt. GPS-hållare har jag ju redan. Wooh! :banana

Nej, rejsväxling har aldrig riktigt lockat men däremot skulle lite högre fotpinnar vara intressant. Dock är de riktigt fina jävligt dyra (Gilles, Sato, Lightech, Valter Moto, etc) så jag har inte kommit över tröskeln att slå till ännu.

12V-uttag kan nog också bli nåt som åker på i vinter.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, rejsväxling har aldrig riktigt lockat men däremot skulle lite högre fotpinnar vara intressant. Dock är de riktigt fina jävligt dyra (Gilles, Sato, Lightech, Valter Moto, etc) så jag har inte kommit över tröskeln att slå till ännu.

12V-uttag kan nog också bli nåt som åker på i vinter.

Jag växlar åt fel håll hela tiden när jag byter mellan racehojen och gathojen. På SXen är det ju ingen såndär jättefara, man är ju sällan uppe nära varvbryt och tokväxlar, men på rejshojen blir det lite spännande att växla ner och dumpa kopplingen när man öser på ut på målrakan. Inte nog med att motorn skriker i plågor, man tappar dyrbara sekunder på det med. :crash
Sedan har jag fattat tycke för rejsväxlat, så normal växling känns otympligt.
Men nåja, jag har hittat ett par som ser rätt intressanta ut som inte är något av de stora kända märkena med, utan att vara billiga kinakopior.
Ja, 12V skulle vara praktiskt om man vill ladda mobilen och sånt. Jag tänkte sätta dit en liten och anonym kontakt i en av trianglarna vid sidan av instrumenteringen, så den smälter in bättre... Måste bara kolla så det finns plats bakom med först. :D Är ett tag sen jag skruvade loss de plastbitarna så jag vet inte riktigt hur det ser ut bakom.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag kör en del bana men huvudsakligen kör jag ju gata så jag har aldrig känt behovet av rejsväxlat. Har dessvärre ingen banhoj att leka med heller. ;-)

Jag funderar också på var man bäst placerar uttag och reglage. Kontrollen för Oxfordhandtagen är ju ganska stor och det känns lite sunkigt att ha den på styret. Samtidigt vill man ju inte behöva göra yogaövningar i farten för att komma åt den...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör en del bana men huvudsakligen kör jag ju gata så jag har aldrig känt behovet av rejsväxlat. Har dessvärre ingen banhoj att leka med heller. ;-)

Jag funderar också på var man bäst placerar uttag och reglage. Kontrollen för Oxfordhandtagen är ju ganska stor och det känns lite sunkigt att ha den på styret. Samtidigt vill man ju inte behöva göra yogaövningar i farten för att komma åt den...

Det finns ju lite döda ytor i plasten runt instrumenteringen man kan använda sig av, om man inte är oroad för att öppna upp hål i den. :crash
Tänkte väl göra så med kontrollen till handtagsvärmarna jag ska plocka dit med, får se om det går med den klumpen bara. Det måste ju bli snyggt och se ut som om det hör hemma om man ska göra så med. Finns ju inte direkt plats på styret för massa extra prylar på SXen.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Exakt. Tål att tänkas på. Bra huvudbry under vintern.

Hojen åker in i veckan. -3 i morse och rejält snöfall i måndags. Körde en runda på ca 10 mil i söndags och det kändes riktigt kallt trots skoteroverall.
 

Fireman112

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2014
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z1000 SX 2014
Efter att ha provkört en kawasaki z1000 sx -14 så var jag såld, helt plötsligt kändes min Honda VFR800 -06 jättegammal. Gick in hos MC-handlaren och frågade om vad dem tog för inbyte på hojen. Nästa lördag hämtar jag ut min NYA Kawasaki Z1000 SX -14 :banana:banana:banana
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top