Hur ska man agera?

Status
Ej öppen för fler svar.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Men du säger ju själv ovan, att du lyckats identifiera att det finns önskvärda egenskaper hos människan i ett kollektiv som borde finnas där men som saknas.

De här egenskaperna heter fri vilja och eget ansvar. I samma ögonblick som du får körkortet har du gett bort både fri vilja och eget ansvar. Men folk vill inte höra det här eftersom de inte vill ha eget ansvar. Och med den här utfästelsen så säger de i nästa ögonblick att körkortsutbildning är ett genuint måste och att de som kör utan körkort är ansvarslösa när de själva står för fenomenet :dummer
De saknas inte för att "folk" tagit körkort eller utbildat sig. De saknas för att folk är ociviliserade av födsel och ohejdad vana. Fri vilja innebär inte att alltid kunna agera ut alla de infall och ideer som du verkar tro. Du skull kanske prova lite utagerande bland de viljelösa slavarna och kolla hur bra det funkar.

Och du får i sedvanlig ordning även detta om bakfoten. Typiskt.
 
Last edited:

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Steffo, du lever också i den upp-och-nedvända världen! En körkortsutbildnings enda syfte är att du ska godkänna licensiering och tillstånd för att framföra din medfödda rätt att transportera din kropp. Körkortets enda design är att du ska stå i fortsatt underkastelse och godkänna detta. Att den här utstyrseln kläs med relevanta ord i sammanhanget, som "riskmedvetenhet", "trafiksäkerhet" osv påverkar inte det egentliga syftet med licensieringen. Ord är bara manipulation, precis som statistik bara är manipulation. Men de blinda leder ju de blinda och lär ut hur de tror att det är för alla andra.

Vad är det som egentligen gör dig till en bra förare? Din erfarenhet av trafikkörning givetvis! Så när polismannen stannar dig så kan han ju omöjligen stanna dig för att han magiskt bestämmer att det är fel på din erfarenhet eller att din perceptionsförmåga är bristfällig så till den grad att du själv inte kan avgöra huruvida transporten ska ske i 100 km/h istället för 90 km/h. En polismans egentliga uppgift är att stanna dig för att du brytit mot din licens (som du godkänt). Det har ingenting med din eller någon annans säkerhet att göra eftersom det inte är en del av körkortets design. Ett körkort behandlar inte din erfarenhet som förarare. Din erfarenhet är det ultimata uttrycket för din handlingsförmåga. Din handlingsförmåga går inte att avtala för som jag sa, en polisman kan inte magiskt bestämma att det är fel på din erfarenhet.

Alla här inne tror att körkortet med tillhörande utbildning spelar någon roll. Det är alltid designen som berättar vad någonting egentligen är.

Fattar du fortfarande inte att det endast handlar om att du ska godkänna en licens och ge bort din fria vilja legalt så är du en villig slav. Har du gett bort din fria vilja så har du också accepterat att ditt självvärde är underkastat den lagliga entiteten. Och det är det här folk gör varje dag eftersom de tror att ansvar är något man ska lämna ifrån sig. Och om någon annan dyker upp som vägrar att lämna ifrån sig sitt ansvar, då ska det rapporteras. Folk är sjuka.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Jag tror att jag behöver utbilda dig. Men inte idag.


De saknas inte för att "folk" tagit körkort eller utbildat sig. De saknas för att folk är ociviliserade av födsel och ohejdad vana. Fri vilja innebär inte att alltid kunna agera ut alla de infall och ideer som verkar tro. Du skull kanske prova lite utagerande bland de viljelösa slavarna och kolla hur bra det funkar.

Och du får i sedvanlig ordning även detta om bakfoten. Typiskt.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Körkortets enda design är att du ska stå i fortsatt underkastelse och godkänna detta. Att den här utstyrseln kläs med relevanta ord i sammanhanget, som "riskmedvetenhet", "trafiksäkerhet" osv påverkar inte det egentliga syftet med licensieringen. Ord är bara manipulation, precis som statistik bara är manipulation. Men de blinda leder ju de blinda och lär ut hur de tror att det är för alla andra.

Folk är sjuka.

Din verklighetsuppfattning verkar minst sagt märklig. Är det säkert att du inte fått någon bristsjukdom av din vegetariska kost som satt sig på hjärnan? :)

Körkortets syfte är naturligtvis att vid uppkörningstillfället kontrollera om du besitter nödvändig kompetens för att kunna framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt. Svårare än så är det inte.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
J...Det finns inget mer verkningslöst än en körkortsutbildning för bil eller motorcykel. Men folk vill inte höra det.
Ja, tydligen slår försöken att få Dig att inte komplicera en i grunden enkel situation det mesta när det gäller verkningslösa utbildningar...

Problemet med Din fundamentalistiska fatalist- och ödestro är att Du med i och för sig imponerande envishet bortser från enkla fysiska och statistiska fakta i Din argumentation. Så - vi provar väl med logik då. Du och jag ställer upp våra hojar i ena ändan av Sveavägen vid en tid då det inte är köer, inte rusningstrafik men ändå ett konstant tillflöde av bilar i samtliga filer. Okey?

Sedan startar vi samtidigt, jag i en fart av 70 km/h, Du i 200 km/h. Sträckan för mig att upptäcka en fara och bromsa till stopp är då ca 70 m, för Dig (om Du kan bromsa) drygt 300m. När Du passerar 200m är Din fart för övrigt ca 150 km/h. Detta är ren fysik så acceptera bara detta.

Nu är tiotusenkronorsfrågan - vem av oss kommer att överleva längst? Vem av oss kommer att råka ut för flest incidenter under färden från ena ändan till den andra av vägsträckan? Hur inverkar det faktum att alla potentiella risker längre fram än 70 m har jag eliminerat medan Du måste hantera allt som händer inom 300 meter som en incident (Då Du de facto aldrig hinner stanna inom den sträckan)?

Att bägge två KAN råka ut för en olycka är vi eniga om, men vem av oss råkar mest sannolikt illa ut först? Vem av oss löper störst risk för riktigt allvarliga skador?

Körkortsutbildningen är till för att samhället ska säkerställa att alla som ger sig ut i trafiken i vart fall äger ett minimum av kompetens för att framföra det aktuella fordonet. En vanlig definition av kompetens är kunskap, vilja och erfarenhet. Ett sätt att visa vilja är just att kosta på sig tid och pengar för att skaffa körkortet, dessutom innebär innehavet att Du inte gärna vill tappa det - det tjänar alltså även ett preventivt syfte.

Det är kanske därför inte folk vill höra Ditt påstående? Just för att det inte på minsta sätt är underbyggt av vare sig fakta, statistik eller vetenskap? Det finns dom som kallar sådant tal för svammel...
 
Last edited:

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Jag har ringt och velat anmäla till polisen när jag visste om en person som saknade körkort. Tyvärr kunde de inte göra något då de måste ta honom när han kör. Däremot fick de uppgifter om vad han kör för något och vart han bor. Stötte en patrull på honom skulle de undersöka.
Nu har personen skaffat sig körkort via utlandet ...dvs köpt utan att behöva lyfta ett finger.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
*Fulrensat inlägg*
16-17 år, åker 450 motard på gata med slicks.
Så, då kör vi det en vända till.

Hur skulle ni agera?
Rent cyniskt tänkt så borde personen i fråga märka snart att slicks på gata inte är den bästa idéen.. :rolleyes:


Aldrigt träffat den personen men har sett denne på sociala medier, men har ingen åsikt i det här fallet om hur du borde göra
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
De saknas inte för att "folk" tagit körkort eller utbildat sig. De saknas för att folk är ociviliserade av födsel och ohejdad vana. Fri vilja innebär inte att alltid kunna agera ut alla de infall och ideer som verkar tro. Du skull kanske prova lite utagerande bland de viljelösa slavarna och kolla hur bra det funkar.

Och du får i sedvanlig ordning även detta om bakfoten. Typiskt.

Visst är det lite ironiskt att dylika saker som körkort motiveras med att människor är korkade och oansvariga.

Andra människor då naturligtvis, inte en själv, i regel känner man inte ens någon sådan.

Möjligtvis då kanske via en avlägsen facebook-sida....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är tiotusenkronorsfrågan - vem av oss kommer att överleva längst?

Det vet man inte, det beror på ödet! :rofl

Förstånd är väldigt rättvist fördelat i världen, för det är nämligen så att de flesta anser sig ha mycket gott om det.
Jag sa tidigare att lagar är till för människor som inte kan tänka själv. Och den här tråden bevisar tydligt att dessa lagar verkligen behövs eftersom de människor som saknar förmågan att tänka själva vet ofta inte ens om det.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Ja, tydligen slår försöken att få Dig att inte komplicera en i grunden enkel situation det mesta när det gäller verkningslösa utbildningar...

Problemet med Din fundamentalistiska fatalist- och ödestro är att Du med i och för sig imponerande envishet bortser från enkla fysiska och statistiska fakta i Din argumentation. Så - vi provar väl med logik då. Du och jag ställer upp våra hojar i ena ändan av Sveavägen vid en tid då det inte är köer, inte rusningstrafik men ändå ett konstant tillflöde av bilar i samtliga filer. Okey?

Jag bortser inte från fysiska fakta eller fysisk lag. Statistik är inte fakta. Statistik är statistik.

Nu är tiotusenkronorsfrågan - vem av oss kommer att överleva längst? Vem av oss kommer att råka ut för flest incidenter under färden från ena ändan till den andra av vägsträckan? Hur inverkar det faktum att alla potentiella risker längre fram än 70 m har jag eliminerat medan Du måste hantera allt som händer inom 300 meter som en incident (Då Du de facto aldrig hinner stanna inom den sträckan)?

Om jag kör i 200 och du i 70 så blir det mest mos av mig. Men det är inte det min poäng är.

Att bägge två KAN råka ut för en olycka är vi eniga om, men vem av oss råkar mest sannolikt illa ut först? Vem av oss löper störst risk för riktigt allvarliga skador?

Jag, den som kör i 200. Du har fortfarande inte fattat min poäng.

Körkortsutbildningen är till för att samhället ska säkerställa att alla som ger sig ut i trafiken i vart fall äger ett minimum av kompetens för att framföra det aktuella fordonet. En vanlig definition av kompetens är kunskap, vilja och erfarenhet. Ett sätt att visa vilja är just att kosta på sig tid och pengar för att skaffa körkortet, dessutom innebär innehavet att Du inte gärna vill tappa det - det tjänar alltså även ett preventivt syfte.

Det är kanske därför inte folk vill höra Ditt påstående? Just för att det inte på minsta sätt är underbyggt av vare sig fakta, statistik eller vetenskap? Det finns dom som kallar sådant tal för svammel...

Jag har svarat på vad en licens är och vad den är designad för. Observera att jag skriver "är" och inte vad jag tror, gissar eller förmodligen anser att det är.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vegisen; Förklara gärna poängen för oss som inte förstår ....
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Steffo, du lever också i den upp-och-nedvända världen! En körkortsutbildnings enda syfte är att du ska godkänna licensiering och tillstånd för att framföra din medfödda rätt att transportera din kropp. Körkortets enda design är att du ska stå i fortsatt underkastelse och godkänna detta. Att den här utstyrseln kläs med relevanta ord i sammanhanget, som "riskmedvetenhet", "trafiksäkerhet" osv påverkar inte det egentliga syftet med licensieringen. Ord är bara manipulation, precis som statistik bara är manipulation. Men de blinda leder ju de blinda och lär ut hur de tror att det är för alla andra.

Vad är det som egentligen gör dig till en bra förare? Din erfarenhet av trafikkörning givetvis! Så när polismannen stannar dig så kan han ju omöjligen stanna dig för att han magiskt bestämmer att det är fel på din erfarenhet eller att din perceptionsförmåga är bristfällig så till den grad att du själv inte kan avgöra huruvida transporten ska ske i 100 km/h istället för 90 km/h. En polismans egentliga uppgift är att stanna dig för att du brytit mot din licens (som du godkänt). Det har ingenting med din eller någon annans säkerhet att göra eftersom det inte är en del av körkortets design. Ett körkort behandlar inte din erfarenhet som förarare. Din erfarenhet är det ultimata uttrycket för din handlingsförmåga. Din handlingsförmåga går inte att avtala för som jag sa, en polisman kan inte magiskt bestämma att det är fel på din erfarenhet.

Alla här inne tror att körkortet med tillhörande utbildning spelar någon roll. Det är alltid designen som berättar vad någonting egentligen är.

Fattar du fortfarande inte att det endast handlar om att du ska godkänna en licens och ge bort din fria vilja legalt så är du en villig slav. Har du gett bort din fria vilja så har du också accepterat att ditt självvärde är underkastat den lagliga entiteten. Och det är det här folk gör varje dag eftersom de tror att ansvar är något man ska lämna ifrån sig. Och om någon annan dyker upp som vägrar att lämna ifrån sig sitt ansvar, då ska det rapporteras. Folk är sjuka.

Hörru, du ska ÄTA gräset, inte röka det
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Civilklädd polis med civil(ej utrustad bil) väntandes utanför när personen i fråga kommer hem igen med hojen.

Är det en snäller konstapel så kanske hojåkaren får en varning först bara och verkligen förstår.

Att koppla in polisen när en körkortslös hojåkare kör är det dummaste de kan göra.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Och den här tråden bevisar tydligt att dessa lagar verkligen behövs eftersom de människor som saknar förmågan att tänka själva vet ofta inte ens om det.
...och precis där tycker jag Du sammanfattar tråden utomordentligt väl:) Madame de Stael sa väl att ju mer hon såg av människan, desto mer älskade hon sin hund och Twain formulerade det som att den avgörande skillnaden mellan en människa och en hund var att om Du tar hand om en utsvulten hund och gör honom välmående så biter den Dig inte. Det gäller måhända samhället också...?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har ringt och velat anmäla till polisen när jag visste om en person som saknade körkort. Tyvärr kunde de inte göra något då de måste ta honom när han kör. Däremot fick de uppgifter om vad han kör för något och vart han bor. Stötte en patrull på honom skulle de undersöka.
Nu har personen skaffat sig körkort via utlandet ...dvs köpt utan att behöva lyfta ett finger.

Så bra, då kan personen köra fordon i Sverige i ett halvår, sedan måste det tas ett svenskt körkort.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ring polisen(11414) och prata med dem vad de säger.

Ringde senast idag och pratade med dem och de är inga bekymmer å tala med dem om det skrämmer dig.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Är ett "ringa" bötesbrott ni pratar om, ja det finns fängelse på straffskalan som kanske tas i bruk vid 15-20+gånger.
Verkligheten jämnställer det ungefär som en lite snabbare fortkörning.

Du kan annars sköta dig själv och inte lägga näsan i blöt, samt låta andra fatta sina beslut.
:fakta
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
En körkortsutbildnings enda syfte är att du ska godkänna licensiering och tillstånd för att framföra din medfödda rätt att transportera din kropp.

Fattar du fortfarande inte att det endast handlar om att du ska godkänna en licens och ge bort din fria vilja legalt så är du en villig slav. Har du gett bort din fria vilja så har du också accepterat att ditt självvärde är underkastat den lagliga entiteten. Och det är det här folk gör varje dag eftersom de tror att ansvar är något man ska lämna ifrån sig. Och om någon annan dyker upp som vägrar att lämna ifrån sig sitt ansvar, då ska det rapporteras. Folk är sjuka.
På vilket sätt har man gett bort sin fria vilja för att man tagit ett körkort/licens? Och även med körkort/licens är man ansvarig för sina egna handlingar. Ingen kan skylla på någon annan om de dumgör sig i trafiken, vare sig de har körkort eller inte.

Och att transportera sin kropp är måhända en rättighet, men att framföra ett fordon är det inte. För är det ska jag genast åka till NASA och hävda min medfödda rättighet att flyga rymdfärja.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag bortser inte från fysiska fakta eller fysisk lag. Statistik är inte fakta. Statistik är statistik.
Nej, vare sig Du vill förstå det eller ej är statistik en grupp faktauppgifter som är inordnade i ett system för att påvisa samband som ej framgår av enskilda fakta. Statistik kan missbrukas genom att avsiktligt misstolka resultaten eller bortse från samband, men rätt använd är den ett kraftfullt verktyg för att belysa orsakssamband och identifiera gemensamma faktorer.

...Om jag kör i 200 och du i 70 så blir det mest mos av mig. Men det är inte det min poäng är.

...Jag, den som kör i 200. Du har fortfarande inte fattat min poäng...
Här drar vi samma slutsats - bra:tummenupp Den som färdas med lägre fart har alltså, i detta exempel, reducerat risken för en allvarlig olycka. Mer om detta senare...

...Jag har svarat på vad en licens är och vad den är designad för. Observera att jag skriver "är" och inte vad jag tror, gissar eller förmodligen anser att det är.
Mjo, det framgår med önskvärd tydlighet... Och minst ett tjog användare har gett exempel på positiva effekter av körkortsinnehav (vilket diskussionen startade med). Jag har än inte sett Dig bemöta ett enda av dessa exempel med någon negativ effekt. I rest my case...

...De flesta olyckar KAN INTE förutses långt innan de sker. Det är ett så löjligt påstående, för om det vore sant så hade olycksfrekvensen varit på noll redan - för vilken frisk person vill medvetet generera en olycka om den kan undvikas och enligt dig förutses?
Det har aldrig slagit Dig att en god riskbedömning medför att olyckor INTE inträffar? Att den som är riktigt bra på att förutse trafikmiljön genom sin kompetens aldrig råkar ut för en olycka? Personen har alltså lyckats förutse eller hantera alla incidenter och kommer därför aldrig att hamna i någon olycksstatistik? Det kallar jag att reducera olycksrisken till noll.

Det folk inte fattar är att försiktighetsåtgärder och potentialer inte har ett minsta lilla pilleskvatt med en olycka att göra - varför? För att det är en OLYCKA! Det är ingenting DU kan påverka...
Nu blev det lite virrigt igen - för inte pysslar Du väl med taftologi när vi i det senaste citatet var överens om att Du reducerade risken markant genom att sänka farten från 200 km/h till 70? Poängen är väl att Du reducerar risken för att en olycka inträffar (eller om Du så vill ökar möjligheten att undvika olyckor) genom att i detta fall reducera hastigheten? DET kan Du påverka, i allra högsta grad!

Och ditt tillstånd från staten som tillåter dig att du förflyttar din kropp har absolut INGENTING med olyckan att göra; det har aldrig funnits något sådant samband historiskt, det finns inget sådant samband idag och det kommer aldrig att existera något sådant samband i framtiden heller.
Fel igen. Vilken klåpare som helst kan annars svinga sina lurviga över sadeln och ställa till med oreda i trafiken. Med en plastlapp i fickan har medtrafikanterna objektivt bevis på att Du i vart fall besitter minimikompetens för att fortsätta Din förarutveckling i trafikmiljön.

Annars får Du åka som passagerare, åka kollektivt, cykla eller gå. På så sätt löser många medborgare sina transportbehov

Jag pratar inte om konsekvenserna som uppstår utifrån olyckans art eller hastighet. Jag pratar om att en människa inte kan kontrollera sitt öde och därför inte har något inflytande över huruvida olyckan kommer att ske eller inte...
Nu är vi där igen, jag förutsätter att vi fortfarande är överens om att Du i Din senaste post reducerade risken att över huvud taget råka ut för olyckan om Du reducerade hastigheten? Därmed har Du ju ett inflytande över Din möjlighet att UNDVIKA olyckor, eller hur?

Vi kan väl vara överens om att Din argumentation inte är kristallklar...? Än så länge:)
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top