Bandag Falkenbergsbanan 24 augusti.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Ja fråga den här killen...

Jag låg tre meter bakom när han gick av och tyckte vi körde lugnt/inom gränserna bägge två, man får sig en tankeställare över hur jädra halt det blir bara det är lite vatten på banan och man råkar ge liiite för mycket gas.

Får också tacka instruktören som körde om mig och gav tecken på att jag skulle sakta ner. Pratade med honom sedan och han sa att det släppte för mig i varje kurva, visst kände jag detta också - men upplevde det själv som att jag hade rätt bra koll på läget ändå (Vilket jag uppenbarligen inte hade)

Sedan saktade jag ner rejält och det räddade nog mig från att besöka sandfållan själv. För mig var det första gången jag körde bana i detta väglag - Så personligen blev jag en bättre förare efter denna dagen när jag med egna ögon fick se att greppet är noll och inget vid minsta gaspådrag trots rätt hyggliga gatdäck.
 

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Jag höll på att klota i 130 på e6 på vägen hem. Låg på 6:an 4000 rpm och gasade till liiite.. Det släppte helt och jag fick världens sladd med min zx10R . Faaan vad halt det var! !!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har nog känt mig lite tryggare med två ambulanser på bandagar/onsdagskörningar än vad jag borde ha gjort. Jag (och många med mig) har faktiskt levt i den tron att ambulanspersonalen är fullutbildade med adekvat utrustning i bilarna. Nu låg killen faktiskt mer än 20 minuter innan landstingsambulansen kom. Jag snackade lite med ambulanspersonalen och de sa att de inte ens hade rätt att ge morfin/smärtstillande/sätta stödkrage.

Om jag har missuppfattat får gärna någon rätta mig.

Det är säkert en kostnadsfråga, utbildad personal till ambulansen är DYRT!!!!!
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Jag har nog känt mig lite tryggare med två ambulanser på bandagar/onsdagskörningar än vad jag borde ha gjort. Jag (och många med mig) har faktiskt levt i den tron att ambulanspersonalen är fullutbildade med adekvat utrustning i bilarna. Nu låg killen faktiskt mer än 20 minuter innan landstingsambulansen kom. Jag snackade lite med ambulanspersonalen och de sa att de inte ens hade rätt att ge morfin/smärtstillande/sätta stödkrage.
Här är en till som blev förvånad!!!
Är det likadant på alla bandagar?

Om jag har missuppfattat får gärna någon rätta mig.[/QUOTE]
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
jag har nog känt mig lite tryggare med två ambulanser på bandagar/onsdagskörningar än vad jag borde ha gjort. Jag (och många med mig) har faktiskt levt i den tron att ambulanspersonalen är fullutbildade med adekvat utrustning i bilarna. Nu låg killen faktiskt mer än 20 minuter innan landstingsambulansen kom. Jag snackade lite med ambulanspersonalen och de sa att de inte ens hade rätt att ge morfin/smärtstillande/sätta stödkrage.
Här är en till som blev förvånad!!!
är det likadant på alla bandagar?

Om jag har missuppfattat får gärna någon rätta mig.

Usch, det där lät inte alls bra :(

Nej det är absolut inte så på alla bandagar/trackdays!

Actionpics arbetar med ett och samma ambulansföretag vid samtliga trackdays och dom
arbetar enligt de senaste riktlinjerna som finns för ambulanssjukvård med läkemedel, medicinsk utrustning, standardiserat arbetssätt enligt PHTLS (Pre Hospital Trauma Life Support) / Triagesystemet METTS/RETTS / PS (Prehospital sjukvårdsledning) och journaldokumenterar alla insatser. Dom är registrerade och godkända av socialstyrelsen.

Detsamma gäller för TM Ambulans på Gelleråsen och ambulansservice i Anderstorp. Vet inte hur det är med övriga.

//Nitrous
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Usch, det där lät inte alls bra :(

Nej det är absolut inte så på alla bandagar/trackdays!

Actionpics arbetar med ett och samma ambulansföretag vid samtliga trackdays och dom
arbetar enligt de senaste riktlinjerna som finns för ambulanssjukvård med läkemedel, medicinsk utrustning, standardiserat arbetssätt enligt PHTLS (Pre Hospital Trauma Life Support) / Triagesystemet METTS/RETTS / PS (Prehospital sjukvårdsledning) och journaldokumenterar alla insatser. Dom är registrerade och godkända av socialstyrelsen.

Detsamma gäller för TM Ambulans på Gelleråsen och ambulansservice i Anderstorp. Vet inte hur det är med övriga.

//Nitrous

Detta är intressant! Verkligen! Jag ska ta upp detta på nästa styrelsemöte! INTE bra om FMK har lägre standard än övriga bandagsarrangörer!
 

Raderad medlem 61114

Guest
Någon som har koll på vad varvtiderna låg på i snabb grupp?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Någon som har koll på vad varvtiderna låg på i snabb grupp?

frugan klockade in mig på låga 57-tider:rodnar och jag blev passerad av en handfull så nedåt 50-52 var det säkert en hel del som låg på:tummenupp
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
det var ju en del fotografer på plats. Nån med en jääääfla kanon till objektiv ;) han höll på peta ur ögonen på en ;)

näääämen hade varit kul och se dessa så langa upp dom baaaa ;)
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
brukar väl va några från falkenbergsbild.se där o fota så kolla där:yoparty
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Detta är intressant! Verkligen! Jag ska ta upp detta på nästa styrelsemöte! INTE bra om FMK har lägre standard än övriga bandagsarrangörer!

JA det är ju anmärkningsvärt eftersom vid träning t.ex. krävs att en läkare ska vara på plats också, dock kan läkaren vara gynekolog och inte alls kanske bäst inom akutsjukvård. Men helt klart bör det verkligen finnas utrustad ambulans och utbildad personal med erfarenhet av akutvård minst. Läkare känns mindre viktigt om kunskapen att arbeta med akutskador, läkemedel och omhändertagande finns.
Vet att Knutstorp kräver att man hyr en läkare till deras ambulans oavsett så fort det är mc-verksamhet.

Att spara in pga ekonomiska anledningar är nog inte anledningen för det är ju ren dårskap. Anderstorp Ambulansservice är inte långt borta så nog finns det företag i omgivningen, även Falck finns över hela Sverige och erbjuder den servicen som behövs.

//Nitrous
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
JA det är ju anmärkningsvärt eftersom vid träning t.ex. krävs att en läkare ska vara på plats också, dock kan läkaren vara gynekolog och inte alls kanske bäst inom akutsjukvård. Men helt klart bör det verkligen finnas utrustad ambulans och utbildad personal med erfarenhet av akutvård minst. Läkare känns mindre viktigt om kunskapen att arbeta med akutskador, läkemedel och omhändertagande finns.
Vet att Knutstorp kräver att man hyr en läkare till deras ambulans oavsett så fort det är mc-verksamhet.

Att spara in pga ekonomiska anledningar är nog inte anledningen för det är ju ren dårskap. Anderstorp Ambulansservice är inte långt borta så nog finns det företag i omgivningen, även Falck finns över hela Sverige och erbjuder den servicen som behövs.

//Nitrous

Jag hoppas såklart att det handlar om någon sorts missförstånd och att FMK uppfyller alla de krav man har rätt att kräva. Jag ska gå vidare i detta.
 

anatoli

carte blanche
Gick med
5 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Blade-09
Jag hoppas såklart att det handlar om någon sorts missförstånd och att FMK uppfyller alla de krav man har rätt att kräva. Jag ska gå vidare i detta.

Magnus hur såg det ut på SMet? Tyckte det var ännu mer ambulanser där då (3?) men nu blir jag osäker. Frågan är således hade vi läkare och utbildad personal där då?

Kanske borde föreslå en regeländring till Svemo att man får inte släppa ut fordon på banan under tävling (träning?) som utger sig för att vara ambulanser om det inte finns någon minsta kravbild man ska uppfylla.

Så man inte pre-race blir lurad av en hög blå-gula bilar parkerade i depån. Då kan man ju lika gärna (nästan) åka i en V70, de är ju ändå rätt gott me plats för fossingarna i en ambulans. :D
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Magnus hur såg det ut på SMet? Tyckte det var ännu mer ambulanser där då (3?) men nu blir jag osäker. Frågan är således hade vi läkare och utbildad personal där då?

Kanske borde föreslå en regeländring till Svemo att man får inte släppa ut fordon på banan under tävling (träning?) som utger sig för att vara ambulanser om det inte finns någon minsta kravbild man ska uppfylla.

Så man inte pre-race blir lurad av en hög blå-gula bilar parkerade i depån. Då kan man ju lika gärna (nästan) åka i en V70, de är ju ändå rätt gott me plats för fossingarna i en ambulans. :D

På SM:et var där läkare och hela faderullan, det VET jag, för jag har sett kostnaden och visste därför i ett tidigare inlägg att det är DYRT! Eller snarare mycket pengar! Men jag ska kolla hur det var på bandagen!
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top