Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Härligt!:banana

Helt nybyggd hoj och enda justeringen på premiären var växelpedalsaxeln - synnerligen välbyggt måste man säga, men det var det väl iofs ingen som tvivlade på...respekt!

Visa nu "fabrikskottarna" var skåpet ska stå :rock
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Har herrn sett bildlänken på faceboom ?
Kan mailaden också iofs ;-)
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Såg ett snyggt bygge på Sviesta idag!

Problem på kvalet? Tror inte att jag såg att du fullbordade något varv men påbörjade 2st, eller så hade jag solsting.

Riktigt snygg hoj! :tummenupp

IMG_3354_2.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tackar! Träningen blev rumphuggen pga hojen bluddrade och ville inte dra under belastning. Jag körde in och bytte stift på vinst och förlust, ut igen, men samma visa. Efteråt såg jag att trottelpositionssensorns fastsättningsskruvar hade vibrerat loss och hela tps:en hängde i kabeln!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fan hur du kör! :tummenupp

Härligt att lyssna / se på. :)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
De första två racen som den nybyggda hojen ställde upp i, fullföljdes! Det var faktiskt över förväntan!

Om nu någon trodde att det skulle gå helt utan ansträngning kan jag avslöja följande (om vi nöjer oss med att beskriva mekandet på plats på Sviestad):
1. Montera ECU och varvräknare som hämtades längs vägen
2. Bli svartflaggad på friträningen pga avsaknad av laptimer (som jag medvetet struntade i att hänga dit). När jag styr av banan ser jag att motorn sölat olja. Vevhusventilationen krävde ny tankfoam i burken och längre slang, sen blev det hyfsat torrt.
3. Första tidsträningen fick avbrytas efter 7 varv, eftersom motorn började bluddra på pådrag. Misstänkte att batterierna (kör total loss) tagit slut och laddade dessa fullt till lördagens andra tidsträning. Dessutom tog bromsen allt längre in redan efter 5 varv. Oket prickar inte helt skivorna, så en del av beläggen låg utanför skivan. Byter belägg och slipar bort det som inte kommer i kontakt med skivan (får tillverka nya okhållare), samt byter till regnhjulens skivor eftersom skivorna också verkade slå något. Bytte bakdäck.
4. Motorn bluddrade under belastning redan från början på tidsträningen, for in i depå igen och bytte stift på vinst och förlust, vilket inte hjälpte. I depån upptäcker jag att skruvarna till trottelpositionssensorn (TPS) gängat ur sig så TPSen hänger i sladden... Om ECUn hela tiden tror att mitt pådrag är -22% så går den liiiite magert. Jöh! Kapade ur gummi som tanken vilar på för att gasvajern inte ska bli klämd och orsaka 5000rpm i tomgångsvarvtal.
5. Under race 1 vrider sig vänster styrhalva bakåt, så redan vid motstyrning i högerböj, touchar vänsterhandens fingrar ramen. Det är inte optimalt. I inbromsningarna försökte jag bända tillbaka styret, men lyckades inte. Bromsarna lirar däremot och farbror kommer i mål på 10e plats!
6. Eftersom jag inte hunnit mappa om efter motorn blev på 680cc (var 644cc), så gick den ganska magert på toppbelastning och varv. Mappade om till söndagens 3 träningsvarv (!), vilket blev lyckat!
7. Magrade också av lite på 0-30% TPS inför race 2, för att ev lyckas minska knycken som blir vid försiktigt pådrag. Flyttade dödarknappen eftersom hydraulslangen till kopplingen riskerar påverka vippbrytaren vid fullt styrutslag till vänster.
8. Genomför race 2 i 35 graders värme och med ett långt oljespår från chikanen till igenom Bergskurvan, och putsar varvtiden med nästan en sekund. Kör fortfarande som en kärring, men hojen gåååår!

Annars var det inget speciellt...

F*n vad kul med all uppståndelse det blev över mitt bygge! Riktigt roligt med alla er som har följt den här tråden och hälsade på i depån! Tack för besöken och intresset!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Den väger förresten 115kg med olja och vatten, utan bensin.
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Gratulerar till färdigt bygge o avklarad första racehelg, med 2 genomförda race. Jag har ju haft förmånen att följa detta från scratch till färdigt bygge eftersom vi bor nästgårds. Kombinationen teoretisk kunskap (ex datorsimulering av flex i ram) och extremt praktiskt handlag imponerar stort. Race on, hörs snart igen / Daniel
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Ja hatten av, bra gjort, och tack för varmt mottagande i depån. Verkligen kul att både se maskinen och träffa dig IRL.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mycket snyggt bygge! Det är ju fabriksracerkänsla på denna, och så fint den låter! Låter som att det bara var småfix i samband med premiären, måste ju kännas bra att man lyckats såpass bra "direkt" :) Lycka till på banorna i fortsättningen nu.

Tyvärr fick jag aldrig möjlighet att besöka ditt garage under bygget, fick strul med hojen (förmodligen brända avgasventiler, försöker reda ut nu), så har saknat fordon att ta mig förbi ta. Förhoppnings kan man se den i verkligheten någon annan gång/annat sammanhang!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack för alla positiva omdömen! En sista byggvideo i det här projektet:

 
Last edited:

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Porr och perfektion i en underbar kombo. Som tidigare skribenter redan påpekat; otroligt välgjort och kul att slutligen se projektet gå i mål. Det måste kännas otroligt skönt? Well done Dr_C!
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Grattis! Stor applåd till dej för detta projekt, helt suveränt. Hoppas du får många problemfria körningar med hojen! :tummenupp

/Lasse
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Gratulerar till färdigt bygge o avklarad första racehelg, med 2 genomförda race. Jag har ju haft förmånen att följa detta från scratch till färdigt bygge eftersom vi bor nästgårds. Kombinationen teoretisk kunskap (ex datorsimulering av flex i ram) och extremt praktiskt handlag imponerar stort. Race on, hörs snart igen / Daniel
Tack, Daniel! Nu ska detta kombineras med körskicklighet, hur nu det ska gå till? ;-)

Ja hatten av, bra gjort, och tack för varmt mottagande i depån. Verkligen kul att både se maskinen och träffa dig IRL.
Tack och detsamma!

Tack! Ja, målgångarna kändes faktiskt riktigt bra! :tummenupp Speciellt som jag vet hur lite som ska till för att det ska gå i stöpet.

Mycket snyggt bygge! Det är ju fabriksracerkänsla på denna, och så fint den låter! Låter som att det bara var småfix i samband med premiären, måste ju kännas bra att man lyckats såpass bra "direkt" :) Lycka till på banorna i fortsättningen nu.

Tyvärr fick jag aldrig möjlighet att besöka ditt garage under bygget, fick strul med hojen (förmodligen brända avgasventiler, försöker reda ut nu), så har saknat fordon att ta mig förbi ta. Förhoppnings kan man se den i verkligheten någon annan gång/annat sammanhang!
Tack, Ola! Eftersom jag behöver få upp farten, så blir det nog en vända till Sturup på söndag, och det ligger ju i verkligheten...

Porr och perfektion i en underbar kombo. Som tidigare skribenter redan påpekat; otroligt välgjort och kul att slutligen se projektet gå i mål. Det måste kännas otroligt skönt? Well done Dr_C!
Tack! Jo, det känns väldigt tillfredsställande! Min narcissism galopperar!

Grattis! Stor applåd till dej för detta projekt, helt suveränt. Hoppas du får många problemfria körningar med hojen! :tummenupp

/Lasse
Tack, Lasse! Jag har inga illusioner om problemfria körningar, men bara jag kommer i mål på racen så är jag nöjd!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Intressant film! Men jäklar vad grov kamkedja! Jag trodde det mesta var dimensionerat stort på XR-motorn men den där var ju enorm!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tack för alla positiva omdömen! En sista byggvideo i det här projektet:


Grattis till ett synnerligen väl genomfört bygge Mats!!!:tummenupp Jag agerar gärna rundningsmärke med Seeley G50:n i Danmark. Om allt går som jag hoppas så ses vi där...:)

MVH BG
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Intressant film! Men jäklar vad grov kamkedja! Jag trodde det mesta var dimensionerat stort på XR-motorn men den där var ju enorm!
Ja, lätt traktorbetonad. Tacksamt dock nu när jag behövde en längre version av den!

Grattis till ett synnerligen väl genomfört bygge Mats!!!:tummenupp Jag agerar gärna rundningsmärke med Seeley G50:n i Danmark. Om allt går som jag hoppas så ses vi där...:)

MVH BG
Tack Björn! Ja, om allt går som jag också hoppas på (för både dig och mig) så ses vi där! Viktigt att hålla Ingmar glad! :hihi
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top