Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tillverkat nytt bakdrev (från drevämne! Jag är ju inte konstig eller så... Eller?). Passade på att öka ryckutjämnarna (PU) från 84 shore till 92, eftersom de hade en tendens att smulas. Hittade en ämnesstång som gjorde det mycket enklare. Drevämnet är till 530-kedja som jag svarvar ned vid kuggarna till 520-storlek. På så sätt minskar jag yttrycket på de här ryckutjämnarna.

View attachment 408661


Gör en sådan ryckutjämnare stor skillnad?
På min Husqvarna så sitter drevet stumt monterat på navet helt utan utjämnare och det går ju inte jättemjukt :crash
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Gör en sådan ryckutjämnare stor skillnad?
På min Husqvarna så sitter drevet stumt monterat på navet helt utan utjämnare och det går ju inte jättemjukt :crash
En stånka går ju inte med speciellt jämn hastighet hela vevaxelvarven igenom (till skillnad från tex en radfyra). Det ger en ryckig gång som ökar påkänningarna på hela transmissionsledet, från primärtrans till växellåda, kedja och drev/drevbultar. Det är av den anledning som en stånkas växellådsdrev är betydligt bredare (i förhållande till effektöverföringen) än en värsting 1000cc raket. Kuggflankerna måste vara bredare för att inte pulsationerna ska få den skyddande oljefilmen att brista. Det hade man dålig koll på fram till sent 80-tal och den tidens motorer rasade ofta högsta växelns kuggpar. Åtminstone på asfalt är det viktigt med någon form av ryckutjämning, i synnerhet på motorer över 450cc. Min variant har funkat fint och det syns på hub och drev att den blivit utnyttjad.

Idag fick jag monterat motorn, tillverkat en växellänk och anpassat kylslangarna. Avgassystemet passar inte, så jag få svetsa ihop en variant av de delar jag har. Men en första provstart blev det i alla fall, rätt ut ur krökarna till grannarnas ohöljda förtjusning!

Nu är ju tester till för att avslöja ev brister, så med den insikten blev provstarten lyckad! :näsblod Nåja, inget superjobbigt/dyrt.

1. Kylvatten läcker ut från motorn vid topplockspackningen (MLS). Jag får dela igen och sätta ihop det med mera noggrann användning av tätningsgucka.
2. Bränsletanken läcker från en pora, så det får jag svetsa igen.
3. Dragningen av kylslangar ledde till en olycklig höjdpunkt, som lätt ger ett ånglås. Jag får klura ut en annan dragning, eller fälla in ett expansionskärl.
4. Mitt avgassystem får inte plats mellan de främre nedre motorfästena i ramen. Men, det funkade ju ändå inget vidare, så det är väl bara att kavla upp ärmarna... igen.

Det positiva är att kolv, foder och avtätning vid vattenmanteln verkar fungera och att sprut och tändning också var funkis efter ett års stillestånd. En annan positiv sak är att den blir rätt snygg i depån, eller hur? :)


2014-07-23 17.32.54 (640x360).jpg
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
får hoppas du får ihopa allt tills sviestad- jag ska ta kort den!!
helt gudomligt bygge du har åstadkommit, tigcraft nivå och bättre på ramverket och jobbet med rovan ligger på överkurs.

//jj
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Hoppas innerligen på att du får ihop den till årsracet, även om den inte skulle bli körbar så är det nästan krav på att du släpar hit den ;)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Punkterna 1-4 är åtgärdade och lyckad provkörning genomförd! O, lycka!

Årsracet verkar inom räckhåll!

 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kan bara instämma, så låter en racer.
 

moddlaren

Guest
Ursäkta en novice.

Men om folk bygger sina egna hojar av denna dignitet så måste ju den formen av mc tävling vara något alldeles extra.

har aldrig varit på mc tävling typ banåka men ber nu ödmjukt om info om detta årsrace. Tydligen ligger siversta någonstans runt linköping.

var??? Gps kordinater
när??? Tid, datum, antal förare osv osv.

har drygt 40 mil till linköping men kan definitivt tänka mej att åka dit bara för att se o lyssna på dessa riktiga motorer.

Mvh moddler.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Ursäkta en novice.


har aldrig varit på mc tävling typ banåka men ber nu ödmjukt om info om detta årsrace. Tydligen ligger siversta någonstans runt linköping.

var??? Gps kordinater
när??? Tid, datum, antal förare osv osv.

har drygt 40 mil till linköping men kan definitivt tänka mej att åka dit bara för att se o lyssna på dessa riktiga motorer.

Mvh moddler.

http://www.årsracet.se/
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ursäkta en novice.

Men om folk bygger sina egna hojar av denna dignitet så måste ju den formen av mc tävling vara något alldeles extra.

har aldrig varit på mc tävling typ banåka men ber nu ödmjukt om info om detta årsrace. Tydligen ligger siversta någonstans runt linköping.

var??? Gps kordinater
när??? Tid, datum, antal förare osv osv.

har drygt 40 mil till linköping men kan definitivt tänka mej att åka dit bara för att se o lyssna på dessa riktiga motorer.

Mvh moddler.

Som du kan läsa dig till är detta huvudsakligen ett Classic-event. Supermono (klass 9) är den enda moderna prototypklassen i sammanhanget. Om du gillar stora stånkor på högvarv i unika byggen, så kommer du inte att bli besviken! Inifrån Linköping tar du väg 35 mot Västervik och just utanför industriområdena finns Sviestads Motorpark. Välkommen!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu verkar det nästan som leverans enligt utfästelse! På den här bänken skulle det stå en ny hoj med fixad motor och egen ram. Nu gör det det!

uploadfromtaptalk1406438611284.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fan vad grann den är. Grattis till uppstarten! Låter fint. Men du skulle haft ett gashandtag från Hobbex för snabba och riviga starter ;-)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Asballt, ser bra ut, låter bra, och hantverket är ju helt fantastiskt i sig! Love it! :tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Stod och dregglade över den idag. Fy jäklar vad cool den är! Såg ut att gå bra med! :)

Antar att detta var premiärturen? Kändes den som förväntat att köra?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack alla!
Jo, dagens shake down på Sturup gick over förväntan! Det var bara växelpedalens axel som vibrerade loss., och det fixade vi till. Men det var ju inkörning av kolv/foder/förare, så jag tog det rätt så lugnt. Det känns att den har potential!

 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Snygg bild snett bakifrån. Måste vara underbart med en lätt hoj på bana!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top