Bandag Falkenbergsbanan 24 augusti.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lite det jag också är rädd för! Med tanke på "intresset" från tjejerna enligt falkenbergs mk till de här bandagarna borde det dyka upp minst 30 stycken då dom nu får egen tid på banan men tyvärr tror jag inte det kommer ens en handfull, jag hoppas jag har fel men tvivlar starkt på det men hur som innebär det att det blir mindre köra för att "de som kan när det passar dem själva" får egen tid, tre grupper ska bli fyra med en jävla massa dötid pga av "de som bara kan när det passar dem" ska ha egen tid!

Själv anser jag att väldigt många tjejer är väldigt duktiga på att köra hoj ungefär som det finns killar som är bättre och sämre anser jag att tjejerna kan köra i den lugna gruppen även om det nu är så fruktansvääääärt obehagligt att behöva köra med pojkar! Med tanke på sveriges jävla jämställdhetsiver så anser jag ivf att detta är diskriminerande å det grövsta:mad:

Såklart är tjejer bra på att köra hoj! Jag, som fått "tjejstryk" i Superstock 600 massor av gånger, vet absolut detta. Så det har inte något med detta att göra. Nej, det handlar om att det på "tjejdagen" tidigare i år tydligen var många deltagare som tyckte att det var kul/skönt/roligare att köra bara tjejer och inte tillsammans med killar. Och då funderade vi på att vi kanske skulle kunna fylla en grupp med bara tjejer en gång till! SÅKLART vill vi ha tre lagom stora grupper, inte en grupp med två deltagare och två grupper med 30, absolut inte.

JAG tycker att det vore jättekul om fler tjejer körde mer banåka! Och om ett sätt att komma dithän är att ha separata tjejgrupper, så tycker jag det är bra med tjejgrupper! OM jag var kille, och var nybörjare och skulle vilja börja med en sport som företrädesvis tjejer håller på med, som… hmmmmm, vad finns det…. ja säg ridning eller gymnastik, så kanske jag också skulle vilja ha en separat nybörjarkill-grupp.

Faktiskt förstår jag inte riktigt varför du blir så upprörd! Det påverkar ju inte dig så speciellt mycket; antingen blir det tjej-långsam-snabb grupp, eller så blir det långsam-mellan-snabb grupp, och i båda fallen får du köra lika mycket! Så vadå????:krama
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Var läser du att det ska bli fyra grupper?:confused:

"Falkenbergs MK ordnar bandagar på Falkenbergs Motorbana lördag-söndag 30-31 augusti. Man kan åka en dag eller två dagar och det kommer att bli fyra grupper = mycket körning. Definitiva tider och priser är inte klart ännu, men det kommer troligen att bli billigaste banhelgen i år"

Är det ngt jag misstolkar:va
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
En riktigt fräck grej hade varit att skapa en stor licenskurs av alltihopa. När dagarna är över, då står 75 förare med en egen rr licens och klubben med en massa nya medlemmar. Det är sådana grejor som låtsasrace m.m. som flera ''rejsputte ab'' har börjat med.

Man måste ha lite Visioner om inte all verksamhet skall hamna hos företag typ actionpics.

Iden med en licenskurs är kul!:tummenupp Men resten är tyvärr inte genomförbart på grund av att FMK är en SVEMO-ansluten klubb och därför inte FÅR genomföra låtsasrace. Det är inte brist på visioner det handlar om; FMK har kört "startträning" förr, men tyvärr får vi inte göra det längre...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
"Falkenbergs MK ordnar bandagar på Falkenbergs Motorbana lördag-söndag 30-31 augusti. Man kan åka en dag eller två dagar och det kommer att bli fyra grupper = mycket körning. Definitiva tider och priser är inte klart ännu, men det kommer troligen att bli billigaste banhelgen i år"

Är det ngt jag misstolkar:va

Absolut inte!!!! FEL av MIG!!!:brinnerup Hade glömt vad som stod i första posten och jag vågar påstå att det är TRE grupper som gäller i dagsläget, det var det sista som sades när vi informellt spånade i styrelsen. TACK för att du såg detta!:tummenupp

Hur som, definitiva besked kommer om en vecka!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Absolut inte!!!! FEL av MIG!!!:brinnerup Hade glömt vad som stod i första posten och jag vågar påstå att det är TRE grupper som gäller i dagsläget, det var det sista som sades när vi informellt spånade i styrelsen. TACK för att du såg detta!:tummenupp

Hur som, definitiva besked kommer om en vecka!


Jamen dåså, då kanske du förstår min irritation lite mer:) men tre grupper varav en enbart med tjejer är mer ok:tummenupp

Ps. Kanske kan vara bra att ändra lite i startinlägget!
 
Last edited:

Tottan77

Söker......
Gick med
13 Apr 2013
Ort
Horred
Hoj
Kawa Z900
Jag har har varit med i 2 år på tjejdagarna, tyckte det var skitskoj att köra bana! Var sedan nere o kollade in en vanlig körning på Falkenbergsbanan o såg att jag skulle klara av att hänga med i den lugna gruppen! Har planerat att köra i den lugna gruppen v.30!
Vill gärna vara med i augusti också. Men måste jag då köra i tjejgruppen?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Iden med en licenskurs är kul!:tummenupp Men resten är tyvärr inte genomförbart på grund av att FMK är en SVEMO-ansluten klubb och därför inte FÅR genomföra låtsasrace. Det är inte brist på visioner det handlar om; FMK har kört "startträning" förr, men tyvärr får vi inte göra det längre...
Den här frågan måste kanske måste omprövas när sbf förlorade i marknadsdomstolen. Jag anser att rr klubbarna måste hitta lösningar om dom inte skall bli rena bemanningsbolag åt olika ''rejsputte ab''. Dom lösningarna skall helst göras i samarbete med svemo.

Utvecklingen idag är skrämmande om deltagare skall behöva gå till ''rejsputte ab'' för att prova på idrott. Det ger lätt en skev bild av klubbarna och svemo om den naturliga inkörsporten till rr sporten går via bolag.

Det naturliga hade istället varit om deltagarna hade kunnat hämta ut en baslicens efter genomförda klubbarrangerade bandagar innehållande startövningar och en tiorikväll. Det är sådana grejor som behövs som konkuransmedel gentemot ''rejsputte ab''.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Den här frågan måste kanske måste omprövas när sbf förlorade i marknadsdomstolen. Jag anser att rr klubbarna måste hitta lösningar om dom inte skall bli rena bemanningsbolag åt olika ''rejsputte ab''. Dom lösningarna skall helst göras i samarbete med svemo.

Utvecklingen idag är skrämmande om deltagare skall behöva gå till ''rejsputte ab'' för att prova på idrott. Det ger lätt en skev bild av klubbarna och svemo om den naturliga inkörsporten till rr sporten går via bolag.

Det naturliga hade istället varit om deltagarna hade kunnat hämta ut en baslicens efter genomförda klubbarrangerade bandagar innehållande startövningar och en tiorikväll. Det är sådana grejor som behövs som konkuransmedel gentemot ''rejsputte ab''.

Håller HELT med dig i detta!!! Ska höra med ansvariga om vi kan hitta på något trevligt här...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har har varit med i 2 år på tjejdagarna, tyckte det var skitskoj att köra bana! Var sedan nere o kollade in en vanlig körning på Falkenbergsbanan o såg att jag skulle klara av att hänga med i den lugna gruppen! Har planerat att köra i den lugna gruppen v.30!
Vill gärna vara med i augusti också. Men måste jag då köra i tjejgruppen?

KUL att du sett ljuset och blivit frälst! :tummenupp

Eftersom jag blivit tokrökt av ett flertal tjejer både här hemma och utomlands så är jag ju för att vi, killar och tjejer gör ALLT tillsammans!!!! Så, jag ställer en fråga till dig Tottan77, är det onödigt med en tjejgrupp? Ska vi köra långsam-mellan-snabb istället? Eller skrämmer det bort fler tjejer än det lockar till sig?

#22 Mozz
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
KUL att du sett ljuset och blivit frälst! :tummenupp

Eftersom jag blivit tokrökt av ett flertal tjejer både här hemma och utomlands så är jag ju för att vi, killar och tjejer gör ALLT tillsammans!!!! Så, jag ställer en fråga till dig Tottan77, är det onödigt med en tjejgrupp? Ska vi köra långsam-mellan-snabb istället? Eller skrämmer det bort fler tjejer än det lockar till sig?

#22 Mozz

Sverige skall väl vara världens mest jämställda land så jag röstar för att vi alla oavsett kön kör tillsammans, det har mig veterligen ALDRIG varit några problem och även jag har blivit duktigt rökt på falken av tjejer och då i den snabba gruppen:rodnar
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Sverige skall väl vara världens mest jämställda land så jag röstar för att vi alla oavsett kön kör tillsammans, det har mig veterligen ALDRIG varit några problem och även jag har blivit duktigt rökt på falken av tjejer och då i den snabba gruppen:rodnar

Håller med dig. Roadracing är en sport där alla, oavsett kön, kan tävla mot varandra.
Jag kan förstå att vissa tjejer första gången de ska prova på bankörning gör det ihop med andra. Men i det långa loppet vill man ju inte skapa två olika läger där tjejer och killar inte kör med varandra.
Det vettigaste måste ju ändå vara att ha tre grupper, där alla är välkomna oavsett kön. Eller ska ni ha sex olika grupper? Långsam, medel och snabb för både killar och tjejer? För ni kan ju inte sätta alla tjejer i en grupp, de snabba tjejerna kommer inte att tycka att det är kul och inte heller nybörjarna.

Ursäkta men får nästan ett utslag av denna diskussion;) grupperna bör bestämmas av fart och inte kön:tummenupp

PS. Kommer aldrig att glömma när norska Caroline Olsen dök upp från ingenstans på Andertorp Raceway och tog pole framför ca 30 killar för 5-6 år sedan... Det var fan grymt!:rock
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Okay, jag hör vad ni säger. Ni två… finns det fler? För klubben vill ju SÅKLART att det ska bli så många som möjligt som kommer och har kul!!!! SÅKLART!!!!

Så, hur många vill ha racegrupp på bandagarna, och dessutom KOMMER om det blir av? Skriv upp er här, för om det är många så kommer jag att verka för att det blir en racegrupp. Såklart!:tummenupp

Hmm, min bild är att vi idag är rätt många som har en baslicens (**eller endast körkort är också vanligt), ren race/banhoj och som inte race'ar på annat än utländska bandagsarrangörers race och det som var ERF sprint.

Vi är inte välkomna till annat än några få SMC-tillfällen och då som SMC-medlemmar och vi kommer heller inte va på SM som möjligen annat än publik eller funktionärer så jag tror nog vi är en ganska stor målgrupp, särskilt då en sådan helg, mig inräknat!

EDIT: racegrupp eller inte, det viktiga är ju egentligen ett "ikke-krav" på försäkring i snabb grupp som CB-Tobbe vart inne på.....

** de flesta arrangörer kräver inte licens till banhoj idag å kallar inte snabbaste gruppen för "race" eller "licens" utan just "snabb" eller "svart".
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Hmm, min bild är att vi idag är rätt många som har en baslicens (**eller endast körkort är också vanligt), ren race/banhoj och som inte race'ar på annat än utländska bandagsarrangörers race och det som var ERF sprint.

Vi är inte välkomna till annat än några få SMC-tillfällen och då som SMC-medlemmar och vi kommer heller inte va på SM som möjligen annat än publik eller funktionärer så jag tror nog vi är en ganska stor målgrupp, särskilt då en sådan helg, mig inräknat!

EDIT: racegrupp eller inte, det viktiga är ju egentligen ett "ikke-krav" på försäkring i snabb grupp som CB-Tobbe vart inne på.....

** de flesta arrangörer kräver inte licens till banhoj idag å kallar inte snabbaste gruppen för "race"& eller "licens" utan just "snabb" eller "svart".

Nu känns det som att många försöker att ta ut svängarna lite! Jag tror vi får skilja lite på en svemoansluten förening kontra en ren bandagsarrangör! Men visst för min del får fmk görna köra en långsam/medel, snabb samt en racegrupp! Jag är inte rädd för att köra i race/licensgrupp då jag anser att piloterna i licensgrupp ofta är bra mkt bättre att köra med än folk som kör snabb grupp utan egentligen ngn större erfarenhet bara för att dom själva tycker att dom är ubersnabba! Licensarna tycker jag kör på ett renare sätt, håller sina spår, kör om snabbt och säkert osv osv!

Sist jag körde på anderstorp för ett par år sedan var det rena vilda västern då fiver som arrangerade bandagar där förr inte hade nåra problem med att blanda oss licensare med gatförare, det var ju sådär! Gatförarna blandade och gav minst sagt, bytte spår hipp som happ, gasade och tvärnitade precis innan kurva osv, det var bara ren jävla tur att jag inte parkerade min dåvarande race R1:a i arslet på en gixxer i karusellen, så nej, för min del kör jag gärna med licensare även om jag numera kör gathoj:tummenupp
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men fiver's problem var att man blandade hela spektrat ifrån långsam till race( licens) . Det gav enorma fartskillnader. Men det finns även problem i licensgruppen med långsamma juniorer som kör i mopedfart genom kurvorna. Det skapar också problem med en .livrädd 12 åring som skall grundträna mc-körning och snabba sst600 förare.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Men fiver's problem var att man blandade hela spektrat ifrån långsam till race( licens) . Det gav enorma fartskillnader. Men det finns även problem i licensgruppen med långsamma juniorer somkör i mopedfart genom kurvorna. Det skapar också problem med en .livrädd 12 åringen som skall grundträna mc-körning och snabba sst600 förare.

Exakt det jag menar men visst inte ens licensare ligger på samma jämna nivå allihop så fartskillnaderna kommer man aldrig ifrån däremot är licensare bättre på att köra, hålla sina spår etc även om jag inte själv är en raket, dom kör helt enkelt bättre och givetvis gäller det även för mig som är lite långsammare att inte ligga å flänga över hela banan! Håller man bara sitt spår, inte gör några oväntade manövrar etc så är det i stort sett aldrig några problem även om man är lite långsammare, licensarna är ofta bra på att hantera oss lite långsammare!
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Inom svensk rr finns idag flera grundläggande problem. Det handlar om en dåligt fungerande övergripande organisation. Svemo 's struktur fungerar tyvärr dåligt i dagens miljö eftersom den passar för små crossklubbar med egna banor, där ger den organisationen stora möjligheter till utveckling och utbildning av klubbmeddlemmar.

I rr däremot, passar den organisationsmodellen ganska dåligt eftersom organisationen bara innefattar sina medlemsklubbar. Dagens verklighet är att få klubbar äger sina banor och därmed inte kan påverka sin situation särskilt mycket. Tyvärr drivs merparten av verksamheten utanför klubbarnas kontroll vilket gör att det nödvändiga förändringsarbetet går trögt inom svemo.

Det som skulle behövas är istället branschorganisationen svensk rr. Den organisationen skall innefatta banägare, bandagsarr. , större rr klubbar, smc och svemo rr m.fl. Den organisationen kan ta alla dom frågor som svemo's struktur inte kan hantera. Frågorna är ljudfrågor, ramavtal på ambulanstjänster, miljö, gemensamma regler för kompetensbevis bankörning och arrangörer, branschgemensamma försäkringar och manualer för krishantering och mediakontakter vid allvarliga olyckor är typiska verksamhetsområden som bör hanteras av den organisationen.

Dagsläget är istället att regelbunden ''svemoverksamhet'' bedrivs på två banor i mellansverige Gelleråsen och Sviesta. På övriga bedrivs mest verksamheten av olka ''rejsputte ab'' varav flera av dessa banor saknar banlicens t.ex Gotland ring, Kinnekulle och Sturup.

Det har inneburit att flera gamla rr klubbar har tvingats lägga ner sin mc verksamhet eller agera bemanningsbolag åt ''rejsputte'' trots att det bedrivs verksamhet som inte är godkänd av svemo. Detta skapar stora frågtecken i ansvarsfrågan mellan medlem-klubb-''rejsputte''-detagare (förare) m.fl.
 
Last edited:

Tottan77

Söker......
Gick med
13 Apr 2013
Ort
Horred
Hoj
Kawa Z900
KUL att du sett ljuset och blivit frälst! :tummenupp

Eftersom jag blivit tokrökt av ett flertal tjejer både här hemma och utomlands så är jag ju för att vi, killar och tjejer gör ALLT tillsammans!!!! Så, jag ställer en fråga till dig Tottan77, är det onödigt med en tjejgrupp? Ska vi köra långsam-mellan-snabb istället? Eller skrämmer det bort fler tjejer än det lockar till sig?

#22 Mozz

Jag tycker att en tjejgrupp är onödigt! Men det är min personliga åsikt! Tjejdagarna är ju väldigt blandade åldrar samt hojar. Personligen så tror jag inte att Agda på 60 plus som kör glidare är intresserad av att beträda banan en sådan här helg utan jag tror hon håller sig till tjejdagarna! Risk att jag blir hängd för mitt uttalande nu:hihi

Jag är nybörjare så är det bara.... Men vill ändå köra med/mot killar! Hehe stor risk att jag blir varvad men alla har varit nybörjare:rolleyes:

Skit i en tjejgrupp o låt killar o tjejer köra ihop... Detta är ju faktiskt en sådan sport där det är på lika villkor!:yoparty
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tycker att en tjejgrupp är onödigt! Men det är min personliga åsikt! Tjejdagarna är ju väldigt blandade åldrar samt hojar. Personligen så tror jag inte att Agda på 60 plus som kör glidare är intresserad av att beträda banan en sådan här helg utan jag tror hon håller sig till tjejdagarna! Risk att jag blir hängd för mitt uttalande nu:hihi

Jag är nybörjare så är det bara.... Men vill ändå köra med/mot killar! Hehe stor risk att jag blir varvad men alla har varit nybörjare:rolleyes:

Skit i en tjejgrupp o låt killar o tjejer köra ihop... Detta är ju faktiskt en sådan sport där det är på lika villkor!:yoparty
Jag håller med dig. Skall man köra med enbart tjejer, då skall det vara en tjejdag eftersom tjejer också är individer med helt olika körförmåga. På smc kurser finns det tjejer som ''glider'' med glidare i femtio kilometer på kinnekulle och är nervösa. Samtidigt har smc tjejer som instruerar i röd (snabb ) grupp.
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Nej licens har varit krav på fmk s arrangemang bortsett från reggade gathojar. Det är möjligt att du kan lösa en engångslicens om du har genomgått licenskursen. Kolla med kansliet.

Ok. Men skulle det ändra sig att banhojar(oförsäkrad) med förare som bara har körkort är välkomna så är vi fem stycken som gärna kommer. Känns som diskussioner går lite fram och tillbaka i denna fråga.. .
Nu senast lät ju till och med smc vara med och köra i en "snabb" grupp på knutan. Utan föråkare och utbildning...
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top