Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Jag är övertygad om att det finns knäppa hästägare och knäppa hästar som inte har på vägarna att göra.
Men den dagen då det inte finns några knäppisar på vägarna alls lär vi få vänta på.
Häst och ryttare räknas enligt lag som fordon och har rätt att vistas där, alltså är det bästa att digga läget och försöka anpassa hastighet och lämpligt ställe när man passerar. Min häst är som sagt nästan 100% säker, dock lite gammal och ser lite halvtaskigt så en sten i diket kan vara ett troll för henne. Sen rör hon inte ett öra om X2000 eller en hoj passerar i 190 km. Men levande djur skall man ha respekt för.

Om det är ok att välja annan väg för att slippa hästar lägger vet jag inte "atilla", se det som ett bra tillfälle att antingen ta den ordinarievägen och träna lite krypkörning eller att omvägen blir en bra hojtur. Välj inställning till livet helt enkelt!
/b

Så din åsikt är "välj inställning till livet"? Vad diskuterar vi då detta för?
Om jag har en åsikt som bygger på erfarenhet, om än taskiga sådana, så är problemet min "inställning till livet"?

Jag har gärna en seriös diskussion, men känner att denna inte leder någon vart. jag har min åsikt och ni hästägare en annan.

Som jag sade så är jag emot ALLA knäppgökar i trafiken. Finns värre saker än hästar. Rattonyktra är ett exempel. Dock är det ju hästar på allmän väg diskussionen gällde.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Värdelöst vetande: Världsrekordet har ett arabiskt fullblod vid namn Teheran, hisnande 67,2 km/h, det måste vara en sporthest :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Värdelöst vetande: Världsrekordet har ett arabiskt fullblod vid namn Teheran, hisnande 67,2 km/h, det måste vara en sporthest :)

Världsrekord? :confused: Kan dom inte hålla 70 så bör dom inte stoppa upp landsvägarna! :mad:
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Något som skrevs i ett inlägg tidigare var om den där häst skiten, de är faneme förenat med livsfara för oss mc förare. de behöver inte gå speciellt fort för att de skall vara tillräckligt för att man skall köra omkull, Jag hoppas verkligen att de finns lagar emot att lämna skit på vägen på samma sätt som hundskit, annars är det något allvarligt fel på samhället.

Men ja, de e ju klart man sänker farten när man åker förbi en häst, hästen o ryttaren skiter jag fullständigt i, men de är flykt djur så jag värnar om mitt eget liv genom att inte hetsa de i onödan, de kan ju faktiskt orsaka en trafikolycka som involverar mig bland de skadade. :fakta
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Något som skrevs i ett inlägg tidigare var om den där häst skiten, de är faneme förenat med livsfara för oss mc förare. de behöver inte gå speciellt fort för att de skall vara tillräckligt för att man skall köra omkull, Jag hoppas verkligen att de finns lagar emot att lämna skit på vägen på samma sätt som hundskit, annars är det något allvarligt fel på samhället.

Men ja, de e ju klart man sänker farten när man åker förbi en häst, hästen o ryttaren skiter jag fullständigt i, men de är flykt djur så jag värnar om mitt eget liv genom att inte hetsa de i onödan, de kan ju faktiskt orsaka en trafikolycka som involverar mig bland de skadade. :fakta

Nej man behöver inte ta bort bajset efter en häst som skiter.
Hästskit tillhör marken den landar på. :D
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
man skall vara försiktig med hästskit i rabatten, de e väldigt starkt o kan döda växter, låt den bli "bränd" först, gärna 6 månader. --> F.D trädgårdsmästare, nu läkarstudent… vilken vändning jag vet :hihi

Rabarber är vad det verkar det enda? som tål obrunnen hästgödsel. Annars är det precis som du säger...det kan ta kål på nästan vad som helst.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Värdelöst vetande: Världsrekordet har ett arabiskt fullblod vid namn Teheran, hisnande 67,2 km/h, det måste vara en sporthest :)

Världsrekord i vad? :va
Araber används mycket för distansridning. De har normalt inte en chans under ett vanligt race. Där är det enbart engelska fullblod som används. :fakta
Värdelöst vetande: Engelska fullblodet är större än araben. Araben skiljer sig från andra hästraser med att ha två ryggkoter färre än andra hästar. Orsaken till hög svansföring. :D

Hittar ni ofta hästskit mitt på vägen? :rolleyes: Häst och ryttare brukar befinna sig ute i gruskanten på vägen. Inte mitt spårval.

Som gammal ryttare tycker jag inte att det är någon 'big deal' när jag kör ikapp ryttare med hojen. Jag tar det alltid lugnt när jag passerar. Kollar noga på hur hästarna reagerar. Jag vill definitivt inte vara för nära om en häst får frispel. Sexhundra kilo häst kan fara runt förbluffande fort, och räckvidden om de sparkar är lika imponerande som kraften i sparken. Jag vet. En av mina egna skickade mig en gång på en flygtur flera meter genom luften. :rofl
Så jag tar det lungt, jämn gas, håller ut och glider förbi, om hästarna verkar okej med det. Hela tiden med högsta beredskap för att bromsa, stanna eller bara hålla undan. Jag har inte en aning om hur väl den okända ryttaren känner hästen den sitter på. Mina egna kände jag väl, men jag har många gånger tagit med ridskolehästar på utflykter från ridhuset, och första gången på en ny häst är alltid lika spännande.
:rock :banana

Calypso_sv_beskuren.jpg
PS. Hästen på bilden var en av mina egna. Vägen jag galopperar på är en privat grusväg.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag har alltid släppt på gasen och ofta tom frikopplat och rullat tyst förbi dessa bajsanda vidunder, oftast fått ett leende av söta hästtjejer på köpet som alltid är välkommet :)
Samma sak när jag kör lastbil i jobbet så visar jag största hänsyn.

Men häromdagen tog priset, vafan ska jag göra i en kurva eller ett krön??? Ligger i strax över 100, vet att vägen är öppen och fin även efter krönet, men där står en häst, jag slår av på gasen men möts lik förbannat av en tydlig utsträckt arm, jag kan ha misstolkat det hela och hon kanske bara skulle känna efter vindriktningen med fingret, men tveksam till det :va

I min värld har dom inte på landsväg att göra. Jag visar trots detta full hänsyn när dom dyker upp, föreslår att ryttarna gör detsamma och räknar med att folk kör där, och är tacksamma för visad hänsyn. Jag ville ha ryttaren i min kurva/krön lika lite som hon ville ha mig där! :glömdet
 
Last edited by a moderator:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag det är rätt - folk mobbar Pam för att hon är snut.

Man stannar och väntar iaf om det är barn/knattebrudar sen kör man- men även om det är vuxna hästar och vuxna brudar som är säkra på sina hästar så bromsar man in och inväntar man dom och låter dom PASSERA.

Osäkert om dom har koll på hästarna - det vet man aldrig - visa hänsyn och var inte spända mongos som måste köra fullgas förbi , det är bara löjligt och man får inte hestbrudsragg på det

Haha mötte just en stor hest med en fitta på ryggen -. gul väst med texten POLIS på.

Hesten dräggla på mig som fan

:rofl
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top