Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Bor i Växjö och måste ibland passera Ingelstad några mil söder om Växjö och då en sträcka där man passerar lantbruksskolan. Detta är varje gång förenat med livsfara. Ryttare i bredd på 80-väg vinkandes frenetiskt när man passerar i 5 km/h. Ja, jag kryper förbi. Mest av ren självbevarelsedrift.
När det är mörkt ser man en reflexväst sväva ett par meter över marken. Hästkraken är dock svart som sot!

Man rider här för att komma till sin ridväg. En hyggligt trafikerad grusväg där det är ännu mer riskfyllt att passera.

Såvitt jag vet får jag inte köra hoj var jag vill i skogen. Men rida på allmän väg går bra.

När jag är ute med jyckarna är jag skyldig att ta upp skiten efter dem. Gäller inte hästägare. Och jag lovar....jyckens hög är mindre än kusens!

Ja har varit med om att man kommit med häst spänd framför en vagn, där man leder hästen och denna person går mitt i vägen och vinkar som en idiot för att alla bilister ska sakta ner. I MÖRKER!

Så det där med att ta hänsyn gäller bara på ena hållet.

Rid i skogen. Håll er borta från allmän väg. Om inte för min skull så för er egen. De som bor i området känner till problemet (För det ÄR ett problem) men jag väntar på den tyska turist som inte känner till att det bruka finnas hästar på vägen råkar ut för en olycka.

Så jag håller med flertalet här. Rid gärna, men gör det i skog eller hage. Inte på allmän väg.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Av hästar ska man göra lasagne, pungt !:fakta
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Visa respekt? Visa trafikanterna respekt och håller borta

Jag jag släpper av på gasen när jag passerar folk på häst. Mest för att jag inte litar ett skit på att dom vet vad dom håller på med.

Hur tänker man när man tar ut hästen på allmänna vägar? Håll er i hästhagen och var inte ute i trafiken

Jag kör skoter på vintern, och ser ofta hästar/hästspår efter skoterlederna, hur fan tänker man då?
Jag brukar stanna och förklara för dessa oftast unga tjejer att "Det gör inte mig något att ni rider här, men vad tror ni händer med hästen om ni kliver igenom? Risken är att ni skadar hästen rejält, med avancerade benbrott som följd"

Pratar man om att hästen kan skada sig så verkar dom förstå att dom ska hålla sig nån annanstans.
Kanske hästfolket borde tänka till lite själva också, om det nu är farligt för hästarna ute i trafiken var inte där då
 

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
Räknas hästryttare som trafikanter? För mig är det lika ologiskt att se en häst på vägen som en sporthoj på en travbana.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hestar borde förbjudas eller ha regskylt fram och bak, samt saftblandare och eller reflexväst.

//edit: stavade hest fel!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
När jag är ute med jyckarna är jag skyldig att ta upp skiten efter dem. Gäller inte hästägare. Och jag lovar....jyckens hög är mindre än kusens!

Hehe, prova säga det till en hestägare. Varje gång jag sagt det så blir svaret "det är inte samma sak. Hästskit är ju baaara gräs!". Fan heller. Kommer det från röven så är det bajs. Pungt.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Hehe, prova säga det till en hestägare. Varje gång jag sagt det så blir svaret "det är inte samma sak. Hästskit är ju baaara gräs!". Fan heller. Kommer det från röven så är det bajs. Pungt.

Så om jag utfodrar mina jyckar med Hö, då behöver jag inte plocka upp skiten? :lol
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Räknas hästryttare som trafikanter? För mig är det lika ologiskt att se en häst på vägen som en sporthoj på en travbana.

Ska man vara sån är det väl bara folk födda 1940 eller senare som kunnat ta förbränningsmotordrivna fordon för givna?
Från ca 1400-1930 gällde hest.

Sedan har du speedway apropå hoj på travbana.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Ska man vara sån är det väl bara folk födda 1940 eller senare som kunnat ta förbränningsmotordrivna fordon för givna?
Från ca 1400-1930 gällde hest.

Sedan har du speedway apropå hoj på travbana.

Speedway räknas inte! En hoj som bara kan svänga vänster! :dummer Nästan lika dumt som en hest! :D
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Hehe, prova säga det till en hestägare. Varje gång jag sagt det så blir svaret "det är inte samma sak. Hästskit är ju baaara gräs!". Fan heller. Kommer det från röven så är det bajs. Pungt.

Vi har en deal med vägföreningen här hemma att vi stannar, hoppar av och sparkar ner skiten i diket om hästen råkar skita på vägen när vi rider.

Jag tycker ni förstorar upp det hela, hur ofta träffar ni på hästar när ni är ute och kör?
Jag träffar i alla fall oftare på tokiga bilister som utsätter mig och andra trafikanter för betydligt större risk än tokiga hästar.

/B
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Vi har en deal med vägföreningen här hemma att vi stannar, hoppar av och sparkar ner skiten i diket om hästen råkar skita på vägen när vi rider.

Jag tycker ni förstorar upp det hela, hur ofta träffar ni på hästar när ni är ute och kör?
Jag träffar i alla fall oftare på tokiga bilister som utsätter mig och andra trafikanter för betydligt större risk än tokiga hästar.
/B

Träffar på hästar i trafiken nästan dagligen. Väljer ofta annan längre omväg för att slippa detta. Tycker ni hästägare att det är okey??
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Träffar på hästar i trafiken nästan dagligen. Väljer ofta annan längre omväg för att slippa detta. Tycker ni hästägare att det är okey??

Finns nog många som väljer att inte köra på vägar där det kör mycket sporthojar.
Tycker alla vi på detta forum att det är ok?

Varför ska en hästburen stå till svars för att det finns rötägg bland andra hästburna när du som hojförare inte vill stå till svars för alla nötter bland hojförare?
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Finns nog många som väljer att inte köra på vägar där det kör mycket sporthojar.
Tycker alla vi på detta forum att det är ok?

Varför ska en hästburen stå till svars för att det finns rötägg bland andra hästburna när du som hojförare inte vill stå till svars för alla nötter bland hojförare?

Av den enkla anledningen att vi diskuterade ryttare och hästar på allmän väg. Gäller frågan om det finns nötter bland hojförare då är vi helt överens.
 

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR Fireblade 929 -01*såld* Honda CBR 600 -97
Finns nog många som väljer att inte köra på vägar där det kör mycket sporthojar.
Tycker alla vi på detta forum att det är ok?

Varför ska en hästburen stå till svars för att det finns rötägg bland andra hästburna när du som hojförare inte vill stå till svars för alla nötter bland hojförare?
Well spoken my dear, well spoken
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Av den enkla anledningen att vi diskuterade ryttare och hästar på allmän väg. Gäller frågan om det finns nötter bland hojförare då är vi helt överens.

Det jag menar är att det kommer alltid finnas de som inte tar ansvar eller hänsyn.
Jag skulle tro att majoriteten av de individer (hästar, hundar, cyklande barn) som är på våra vägar håller sig på vägar med lite trafik och låg hastighet.

Jag uppskattar inte när man promenerar längs 90-väg med en liten unge lös bredvid sig. Som tur är händer det inte så ofta. Att jag sett det vid flera tillfällen är inte samma sak som att jag inte tycker barn borde vistas på några vägar under några omständigheter.

Alla som kör hoj är inte dumma i huvudet. Det finns dock många där ute som skulle säg emot mig.
Även om ni inte anser det finns det en och annan hästburen som inte är dum i huvudet också.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Well spoken my dear, well spoken

Ser du något motsatsförhållande i det? Är nog av samma åsikt när det gäller "nötter bland hojförare" som jag är till hästar på allmän väg. Dessa nötter har inte heller på allmän väg att göra. Men som jag svarade A_NN_A. Det är ju hästar på allmän väg diskussionen gällde.
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Jag är övertygad om att det finns knäppa hästägare och knäppa hästar som inte har på vägarna att göra.
Men den dagen då det inte finns några knäppisar på vägarna alls lär vi få vänta på.
Häst och ryttare räknas enligt lag som fordon och har rätt att vistas där, alltså är det bästa att digga läget och försöka anpassa hastighet och lämpligt ställe när man passerar. Min häst är som sagt nästan 100% säker, dock lite gammal och ser lite halvtaskigt så en sten i diket kan vara ett troll för henne. Sen rör hon inte ett öra om X2000 eller en hoj passerar i 190 km. Men levande djur skall man ha respekt för.

Om det är ok att välja annan väg för att slippa hästar lägger vet jag inte "atilla", se det som ett bra tillfälle att antingen ta den ordinarievägen och träna lite krypkörning eller att omvägen blir en bra hojtur. Välj inställning till livet helt enkelt!
/b
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top