Auto Motor & Sport har ett upprop - Bojkotta bilbabes!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Precis.. Att få göra vad man vill. Borde inte det gälla de tjejer som blir ifrågasatta med "lilla stumpan" när de söker chefsjobb i teknikbranscher också? Borde inte tjejer statistiskt sett va lika intresserade av att bli ingenjörer som killar? Borde inte killar va lika bra sjuksköterskor som tjejer?

Jag är definitivt inte för kvoteringar. Men den långsiktiga och hållbara förändringen bygger på att förändra förutsättningarna för nästa generation, om VI beter oss precis likadant, hur ska nästa generation kunna ändra sig?

Vad du inte fattar, om vi nu lyfter blicken från mässbrudarna, är att din kamp för att låta "alla göra vad de vill" är en del av vad som påverkar min dotters förutsättningar att bli chef om 30-40 år.

Se dig om i världen och jämför manligt / kvinnligt när det kommer till förebilder..

Fast det där resonemanget bygger på att vi för nuvarande gör precis samma som våra förfäder.

Vilket vi ju de facto inte gör, och det utan yttre påverkan.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ju mer jag tänkt på det här, desto löjligare och mer patetiskt känns det att vissa/många människor har ett behov av att "booth babes" inte får försvinna från bil/teknik/spelmässor...

Va fan, vill man se tjejer så finns de ju överallt; på stan, på campus, på stranden (snart), på nattklubbar, på sociala events, på gymet, på träningar, i tidningar, på nätet - i alla möjliga storlekar, färger, klädval och positioner...

Varför behovet av att halvnakna tjejer utan intresse eller kunskap för mässans innehåll ska strutta runt där?
Vad har man då egentligen för intresse för mässan? Varför är man där?


Sen alla snälla män överallt som "enbart" tänker på tjejernas ekonomi, jävlar va omtänksamt :rolleyes: verkligen, och otroligt långsiktigt också, 1-4 dagar om året, resten av året lever brudarna i överflöd... :fyllisar


Motsätter att tjejer kan och väljer att jobba som booth babes?
Nej, då har du missuppfattat mig.

Lägga energi på att behålla dem på mässor?
Nej, verkligen inte.

Det har ingenting att göra med att _jag_ vill ha kvar utvikningsbrudar i mässhallarna, personligen gör det inte mig någon skillnad. Det har att göra med att jag ser alla onödiga förbud osv som förtryck. :fakta

På den ekonomiska sidan ser jag det som ett konstigt sätt att rädda kvinnorna genom att ta väck en inkomstkälla från dem, det handlar då inte om att förbättra dessa tjejers förutsättningar, utan om att för sin egen moralpaniks skull försöka statuera att "jag är minsann ingen mansgris jag", antagligen för att man lider av någon slags skuldkänslor.

Samma brudar lär väl arbeta på flera olika mässor och tillställningar, så 1-4 dagarom året känns lite pessimistiskt?

Och förstås som du säger längst ner, varför lägga energi för att få veck dem? :va
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det måste vara fel på mig. Jag gillar både mässbrudar och ser till att "barns döttrar" har utvecklats i kärriären med mig som chef. Kvinnorna har generellt presterat bäst, fått mest i lön och idag har flera gått vidare till chefsroller inom just ingenjörsyrket. Är det fel på mig då?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Säg som det är. Du skulle mäta bröstmuskler och blev förbannad för att alla kvinnor hade större än du har :fakta

Den största anledningen till att den logiken haltar är just peters bröst, finns inte en sillisbrud som har större tuttar än han :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Grid girls, någon??

Har nog egentligen inget emot att fotomodeller får jobb på gridden för att stå och spänna ut tuttarna, nåt ska de ju göra mellan photoshoots. Men hade mycket hellre sett snabba kvinnor hojarna än vid sidan av dem med ett paraply som de inte ens lyckas hålla så det skuggar föraren. :3freak
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jojo, det där skrev du för att sambon sitter bredvid dig va? :tungan

Var inte hon eengagerad i Pink Ladies kalender? :7peta

Det gör dom inte, iaf inte för mig.:tummenupp

Vill inte folk att det skall finnas halvnakna tjejer på mässor är det ju bara att bojkotta den.

Eller för den delen, för de få som absolut måste få informationen via en monter, skicka tjejer.

Faktum kvarstår, sex säljer.

Men då skulle vi ju kunna öka antalet kvinnliga mässbesökare genom att ha lättklädda pojkar. :7peta

Precis.. Att få göra vad man vill. Borde inte det gälla de tjejer som blir ifrågasatta med "lilla stumpan" när de söker chefsjobb i teknikbranscher också? Borde inte tjejer statistiskt sett va lika intresserade av att bli ingenjörer som killar? Borde inte killar va lika bra sjuksköterskor som tjejer?

Jag är definitivt inte för kvoteringar. Men den långsiktiga och hållbara förändringen bygger på att förändra förutsättningarna för nästa generation, om VI beter oss precis likadant, hur ska nästa generation kunna ändra sig?

Vad du inte fattar, om vi nu lyfter blicken från mässbrudarna, är att din kamp för att låta "alla göra vad de vill" är en del av vad som påverkar min dotters förutsättningar att bli chef om 30-40 år.

Se dig om i världen och jämför manligt / kvinnligt när det kommer till förebilder..

Nu är väl teknikbranchen en av de bästa. :va Kvinnliga ingenjörer har inte problem...

Grid girls, någon??

Det finns två sorter. De som ser fåniga ut, och de mer påklädda som är förarens chey. De senare gillar jag. Aldrig fel att ställa upp på sin partner. Gulligt. :krama
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som om de inte är kapabla till NÅGONTING annat än att exploatera sina kroppar?

Ja, flertalet av dem kan nog jobba som städerskor, på dunken, inom långvården osv. Men med skillnaden att de tvingas arbeta en vecka för samma lön som de tjänar en dag på mässa...

I övrigt förvånar det mig att människor som vanligen verkar vara liberala vill i enstaka ämnen ofta ta bort möjligheten till fria val för andra individer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eller så ser man saker ur ett större perspektiv än 30 sek framåt.


Idag så ÄR det skillnad på killar och tjejers kompetens, drivkraft och framgång. Genusmaffian (som jag också ofta vill strypa med en sko) vill leka radikaler och tvinga fram en förändring genom att kvotera in kvinnor i bolagsstyrelser osv.. Det är i alla avseenden fel i mina ögon..

Just det HÄR dock, handlar om att sluta framställa kvinnan som just ett smycke i en teknikintensiv värld. Hur omedvetet det än är, så påverkar sånt här både unga föräldrar och unga barn. Det skapar jargong som trots "humor" får viss substans osv,
Man ser redan på spädbarn hur könsrollerna implementeras av vuxna genom att unga pojkar hålls med rygg mot bröst så att de ser världen och förväntas tycka att allt är intressant och häftigt, men unga flickor hålls bröst mot bröst så att de ska få värme och trygghet..

I båda fallen visar studier att det i många fall saknas balans. Pojkar beöver också närhet och trygghet och flickor behöver få sin nyfikhet och upptäckarglädje väckt.

Eller också är det feministerna som försöker lägga feministiska värderingar på alla företeelser de ser.

Det känns mest naturligt att placera en unge vänd emot en själv i en bärsele vilket jag gjorde med min dotter från början. Ganska snart såg jag ju att hon höll på att vrida nacken av sig för att se allt nytt och spännande och därefter har jag alltid burit henne vänd framåt. Även när jag bär henne utan bärsele.
Är vi hemma utan nya saker att se så föredrar hon att vara vänd emot pappa.

Tror inte att andra föräldrar är annorlunda än mig, de ser nog oftast också hur ungen vill ha det.

För min del så får företagen marknadsföra sig precis hur det vill. Tror de att de säljer mer genom att gödsla med lättklädda kvinnor så får de gärna göra det för min del. Jag tittar gärna på de kvinnorna också.

Men samtidigt skulle jag hellre stanna hemma än att ta med min dotter till en mässa med allt för lättklädda kvinnor. Kalla det dubbelmoral om ni vill men jag tar inte dottern ut på puben heller, eller låter henne se våldsscener på film.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gör jag?

Du får gärna vara en rasistisk neandertalare med electrakomplex for all I care..

Men det är intressant att du ena stunden menar att du tycker det är "smaklöst" men ändå försvarar det så ihärdigt.

Själv brukar du alltid vara liberal när det gäller andra ämnen men mässbesökare/kvinnor(eller företag?) är tydligen inte förmögna till egna val?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad du inte fattar, om vi nu lyfter blicken från mässbrudarna, är att din kamp för att låta "alla göra vad de vill" är en del av vad som påverkar min dotters förutsättningar att bli chef om 30-40 år.

Lugn nu! I dagens kvoteringssamhälle så har din dotter större chanser än en man att bli chef om hon om hon väljer ett teknikyrke. Ca 20 % av alla antagna till de tekniska högskolorna är kvinnor, men sedan ställs de krav att bolagsstyrelser, ska ha 50 % kvinnor, även lägre ner i hierarkierna är det likadana krav.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
1. Internet, erotikmässan, krogen och jävla ICA-kön är full av brudar. I de senare fallen kan man ofta stoppa kewken i dem. Varför i helvete skulle jag vilja se dem på motormässa?

...

Personligen har jag jäkligt svårt för tjejer som gör sig dummare än de är och "accepterar sin roll" som lägre stående och istället spelar på sex. Mutterstyckena på mässorna exemplifierar det rätt bra!

1. Jag verkar HELT ha missuppfattat vad kön i ICA är till för :katt

2. Du tror inte att de tjejer som går med på den här sortens gig (i Sverige) är medvetna om vad de håller på med? Eller för den delen ens intresserade utav din åsikt om vad "deras roll är"? Om något skulle jag vilja påstå att ditt uttalande låter bra mycket mer förminskande än möjligheten att få gå omkring lättklädd på en mässa.

Herregud, låt tjejerna/kvinnorna bestämma för sig själva om de vill ställa upp på den sortens aktiviteter, precis som vi killar/gubbar får bestämma själva.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om unga tjejer vill vara väninnor på motormässor, grid girls, cheerleaders är det inte någon annans ensak att tala om för dem att det är fel och att det borde förbjudas.

Som allt annat finns det en baksida av myntet. Det förekommer säkert att modeller, grid girls, mässtjejer, cheerleaders utnyttjas och tvingas utföra saker de inte är med på. Då tänker jag på sådant som sker bakom kulisserna. Allt sådant är givetvis förkastligt. Svaret på det heter dock inte förbud. Förbudet mot prostitution har ju knappast gjort att det inte finns någon prostitution i Sverige. Bara att det har förflyttats där det inte syns. Tjejerna blir inte mindre utnyttjade bara för att det inte syns.

Hur som helst är mässtjejer en ganska oskyldig företeelse. På de mässor jag har varit på har de varit anständigt klädda där de uppfört sig med stil. Det är knappast något som stör. De stillösa är i så fall besökarna eller rättare sagt en klick av dem. Det är kanske dessa man borde förbjuda från att besöka mässorna i fråga?
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jahapp... jag har vaknat från min sovmorgon (eftersom alla noterar mina rörelser här på forumet ;))

För mig är grid girls urfånigt. Vill jag se sillisar ser jag på porrfilm. Varför ska de stå där och åla sig och förstör min utsikt över hojar och förare? Samma sak med bil babes. Why?

Om vi pratar att motorsporten ska få fler supporters, följare och utförare så får vi nog tänka till lite. Halva världsbefolkningen är faktiskt kvinnorna själva. Att envist slänga upp en tuttbrud bredvid varje fordon ger i alla fall mig signalen att "här är det männens show, du kan gå ut i köket och laga mat".

Så frågan är nog mer: Vill ni ha kvinnor som kör och tittar på motorsport eller inte?

Jag har två döttrar. När de för första gången såg ett X games med bara töser brappa runt på banan så var de helt begistrade och ville börja köra själva. Tjejer kan visst dra fler till motorsporten men det är en annan typ av tjej som kör själva än de som står vid sidan och visar hud. Jag vill ha fler som kör själva.

(och nej, sambon är av mig noga utvald från början så jag behöver inte hålla på och försöka styra honom eller göra om honom, kallas erfarenhet och är jävligt befriande)

(och The Pink ladies kalendern är ett initiativ från tjejer med hojar som vill göra en kalender för att ge pengar till en hjälporganisation, blanda inte ihop det med denna ursprungsfråga tack. Sex säljer och tro mig, om jag klär av mig så blir det färre kalendrar sålda men om jag hade kroppen för det så hade jag gärna klätt mig mera lätt för ett gott ändamål som detta var. Det var dessutom fråga om en väldigt städad och mer fin kalender, lättkläddast var att ha typ shorts och linne eller liknande och stå och tvätta sin hoj, vi pratar inte bikinistring ålandes över tanken. Alla i TPL kalendern kör hoj, det är också en stor skillnad mot de flesta grid girlsen skulle jag gissa.

Så vad är sexigast, tjejer som kör hoj och tar hand om sina egna hojar eller sillisbrewdar som inte vet hur man placerar fötterna på fotpinnarna?)

Damn you... nu blev det många ord igen :4skrika
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
(och The Pink ladies kalendern är ett initiativ från tjejer med hojar som vill göra en kalender för att ge pengar till en hjälporganisation, blanda inte ihop det med denna ursprungsfråga tack. Sex säljer och tro mig, om jag klär av mig så blir det färre kalendrar sålda men om jag hade kroppen för det så hade jag gärna klätt mig mera lätt för ett gott ändamål som detta var. Det var dessutom fråga om en väldigt städad och mer fin kalender, lättkläddast var att ha typ shorts och linne eller liknande och stå och tvätta sin hoj, vi pratar inte bikinistring ålandes över tanken. Alla i TPL kalendern kör hoj, det är också en stor skillnad mot de flesta grid girlsen skulle jag gissa.

En retorisk fråga. Hur ofta har man inte hört tjejer motivera utvik med att det var för ett gott ändamål eller att det rörde sig om smakfulla bilder?

Vad är egentligen skillnaden om någon ung tjej tycker att det är roligt att stå på depåområdet med massor med blickar på sig i händelsernas centrum och kanske även ha möjlighet att röra sig runt intressanta människor före och efter tävlingarna? Vem är vi att döma dem? Man kan tycka att företeelsen är dum att låta en vacker tjej stå med ett paraply över en Moto GP pilot inför loppet. I själva verket hörs det inte många protester över att det är så här det går till. De flesta har accepterat att det är en del av showen.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
V

Men då skulle vi ju kunna öka antalet kvinnliga mässbesökare genom att ha lättklädda pojkar. :7peta

För min skull, absolut, jag har inget problem med det.

Men tro inte för ett ögonblick att avklädda män drar kvinnor, och nej jag menar inte mig själv, utan snygga män...
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Man ser redan på spädbarn hur könsrollerna implementeras av vuxna genom att unga pojkar hålls med rygg mot bröst så att de ser världen och förväntas tycka att allt är intressant och häftigt, men unga flickor hålls bröst mot bröst så att de ska få värme och trygghet..

I båda fallen visar studier att det i många fall saknas balans. Pojkar beöver också närhet och trygghet och flickor behöver få sin nyfikhet och upptäckarglädje väckt.

Hmm... undrar om morsan hölll mig upp och ner när jag var liten. :va

Är inihelvetes nyfiken på livet och dess innehåll. Men är oxå i behov av värme och närhet. Kan man inte få ha båda!?

Appropå trådämnet. Det är helt klart ett förlegat fenomen. Vill man ha lättklädda brudar kan man i dagsläget leta upp dom någon annanstans än på en motorhuv.

Och brudar som inte har någon annan funktion än att vara lättklädda borde lixom själva känna att dom är lite malplacerade. Eller så är dom så jävla kåta på att visa upp sig att dom struntar i det. Förmodligen får dom inte napp någon annanstans.

Ja. Ännu ett i-landsproblem. Men det är väl ingen som bryr sig om svält, övergrepp, naturkatastrofer. :näsblod

//M
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top