Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Pam33... Jag vet inte riktigt om jag ska se ditt inlägg som ett seriöst inlägg eller inte???

Självklart har inte hästar eller några djur över huvud taget ute på öppna offentliga vägar att göra. Oavsett om det är älgar, rådjur, vildsvin eller hästar. Tyvärr kan vi inte råda mer över de förstnämnda tre djuren än att vi bygger viltstängsel för att hålla djuren borta från vägarna. Att vi har trafik o måste ha trafik ute på Sveriges vägnät är du säkert medveten om annars skulle hela Sverige gå under. Tänker då mest på den tunga trafiken som sköter alla transporter.

Jag är definitivt ingen motståndare till hästar rent allmänt. Har själv ridit en del men enbart på landet långt borta ifrån både trafik, vägar, bebyggelse o människor. Är av den inställningen att har inte hästägaren råd med att ordna med transport av hästen till lämpligt område från ex ridhus ut till landet långt ifrån allmänna vägar så borde kanske hästägare tänka över sin situation o kanske hellre sälja hästen. Ett beg hästsläp kan man lätt få under 10K kronor.

Så min uppfattning är - hästar har DEFINITIVT INGET ute på allmänna vägar att göra!!!
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
En gång för länge länge sedan så skaffade jag en vandrande pinne. Bara en. Men så visade det sig att den jäveln kunde knulla med sig själv och innan jag visste ordet av så hade jag massor av pinnar. Och till råga på allt så kom de lös och helt plötsligt var det pinnar överallt i huset. :mad:

Och vad vill jag ha sagt med det här då? Jo att en vandrande pinne har fler ben än en häst. Här är en bild på en gök.

Gök_SW_300.jpg
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Pam33... Jag vet inte riktigt om jag ska se ditt inlägg som ett seriöst inlägg eller inte???

Självklart har inte hästar eller några djur över huvud taget ute på öppna offentliga vägar att göra. Oavsett om det är älgar, rådjur, vildsvin eller hästar. Tyvärr kan vi inte råda mer över de förstnämnda tre djuren än att vi bygger viltstängsel för att hålla djuren borta från vägarna. Att vi har trafik o måste ha trafik ute på Sveriges vägnät är du säkert medveten om annars skulle hela Sverige gå under. Tänker då mest på den tunga trafiken som sköter alla transporter.

Jag är definitivt ingen motståndare till hästar rent allmänt. Har själv ridit en del men enbart på landet långt borta ifrån både trafik, vägar, bebyggelse o människor. Är av den inställningen att har inte hästägaren råd med att ordna med transport av hästen till lämpligt område från ex ridhus ut till landet långt ifrån allmänna vägar så borde kanske hästägare tänka över sin situation o kanske hellre sälja hästen. Ett beg hästsläp kan man lätt få under 10K kronor.

Så min uppfattning är - hästar har DEFINITIVT INGET ute på allmänna vägar att göra!!!


Låter lite som en herre jag pratade med för några år sedan.
Han ansåg att det inte behövde finnas mer trafik än transport och kollektiv.

Allt annat skulle bannlysas från vägarna. Han var ju inte helt ute o cyklade :hihi
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Du tänker att om vi äter upp alla Hestar så blir det inga tjaffsiga diskussioner mellan Hestcheyer och mc-förare här på Sporthoj.com?

Vi skulle slippa eländeshandel som resulterar i eländiga transporter till eländiga länder med eländigt slaktförfarande.

Vore bättre om vi åt mer av vårt eget kött här hemma :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En gång för länge länge sedan så skaffade jag en vandrande pinne. Bara en. Men så visade det sig att den jäveln kunde knulla med sig själv och innan jag visste ordet av så hade jag massor av pinnar. Och till råga på allt så kom de lös och helt plötsligt var det pinnar överallt i huset. :mad:

Och vad vill jag ha sagt med det här då? Jo att en vandrande pinne har fler ben än en häst. Här är en bild på en gök.

View attachment 402731

 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Hästfolk är galna, dom tror att dom äger vägen och kan bete sig hur dom vill. Haft sammanstöt med häst ett par gånger, första gången så slog vi alla av på farten och rullade fram i hiskeliga 20 km/h varpå ryttaren driver ut hästen mitt i vägbanan och spärrar vägen för oss varpå hon börjar skrika och peka finger åt oss. Nästa släppte jag av när jag närmade mig varpå hon pekar finger. Jag stannar och frågar vad hon håller på med och får då veta att eftersom hon mötte hojar tidigare på dagen som inte släppte av på takten så skulle hon polisanmäla mig för att jag körde för fort(30 km/h på 70-sträcka är snarare 40 km/h för långsamt).

Slutsats: Hästar är dumma djur men det kan dom ju inte rå för, ryttarna är dock efterblivna... :dummer
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hästfolk är galna, dom tror att dom äger vägen och kan bete sig hur dom vill. Haft sammanstöt med häst ett par gånger, första gången så slog vi alla av på farten och rullade fram i hiskeliga 20 km/h varpå ryttaren driver ut hästen mitt i vägbanan och spärrar vägen för oss varpå hon börjar skrika och peka finger åt oss. Nästa släppte jag av när jag närmade mig varpå hon pekar finger. Jag stannar och frågar vad hon håller på med och får då veta att eftersom hon mötte hojar tidigare på dagen som inte släppte av på takten så skulle hon polisanmäla mig för att jag körde för fort(30 km/h på 70-sträcka är snarare 40 km/h för långsamt).

Slutsats: Hästar är dumma djur men det kan dom ju inte rå för, ryttarna är dock efterblivna... :dummer

Snacka om att dra alla över samma kam. De tycker troligen samma sak om alla hojåkare. Jag har aldrig haft några problem med heståkare på hojen, däremot bilister. Ujuj ska inte ens gå in på det. För att inte tala om självmordsbombare.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Men WTF liCksÅmm, man måste rida köttet mört innan man har asado med polarna, hest är bra på många sätt :yoparty
Rida på vägen är ju bara en transportsträcka till nästa stint i skogen typ, ilskna markägare, typ rednecks med hagelbrakare, finns det tyvärr gott om så vägen är tyvärr ett måste. Hästbajs (det är ekologiskt och godkänt av miljömupparna som utsläpp) är som lösgrus, det kan finnas och ska man bomba så kör man ju sträckan en gång lite lugnt för att se eventuella nya hinder.......
Rida är kul och där jag håller till så är det action :yoparty dessutom så kan man dricka bira och rida/tävla samtidigt. :fyllisar Adrenalinfylld sport :Bugar

tornerhäst.jpg

Svammelinlägg för att hålla tråden vid liv :hihi
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Hästfolk är galna, dom tror att dom äger vägen och kan bete sig hur dom vill. Haft sammanstöt med häst ett par gånger, första gången så slog vi alla av på farten och rullade fram i hiskeliga 20 km/h varpå ryttaren driver ut hästen mitt i vägbanan och spärrar vägen för oss varpå hon börjar skrika och peka finger åt oss. Nästa släppte jag av när jag närmade mig varpå hon pekar finger. Jag stannar och frågar vad hon håller på med och får då veta att eftersom hon mötte hojar tidigare på dagen som inte släppte av på takten så skulle hon polisanmäla mig för att jag körde för fort(30 km/h på 70-sträcka är snarare 40 km/h för långsamt).

Slutsats: Hästar är dumma djur men det kan dom ju inte rå för, ryttarna är dock efterblivna... :dummer

Så sammanfattat.. Du träffade en hestchey som drog alla mc-förare över en kant. Du drar slutsatsen att alla hestcheyer är lika knäppa? Aaaa :popcorn
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Holy smoke,moralen på denna sidan blir bara värre och värre.
Klart så in i helvete att man visar respekt och slår av och ev frirullar. Allt annat beteende är ju idiotiskt. Ni som skriver massa skit hur fan är ni uppfostrade??
Vänta tills ni får barn,då kommer ni att stå vid tomtgränsen och gapa på alla som kör som idioter utan för JUST er tomt.
Handlar om respekt på alla håll OCH nä jag är inte alltid BÄST men nästan. Kör själv som en idiot fast på väl utvalda ställen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Holy smoke,moralen på denna sidan blir bara värre och värre.
Klart så in i helvete att man visar respekt och slår av och ev frirullar. Allt annat beteende är ju idiotiskt. Ni som skriver massa skit hur fan är ni uppfostrade??
Vänta tills ni får barn,då kommer ni att stå vid tomtgränsen och gapa på alla som kör som idioter utan för JUST er tomt.
Handlar om respekt på alla håll OCH nä jag är inte alltid BÄST men nästan. Kör själv som en idiot fast på väl utvalda ställen.

Roligast med inlägget var nog särskrivningen. Grattis.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Holy smoke,moralen på denna sidan blir bara värre och värre.
Klart så in i helvete att man visar respekt och slår av och ev frirullar. Allt annat beteende är ju idiotiskt. Ni som skriver massa skit hur fan är ni uppfostrade??
Vänta tills ni får barn,då kommer ni att stå vid tomtgränsen och gapa på alla som kör som idioter utan för JUST er tomt.
Handlar om respekt på alla håll OCH nä jag är inte alltid BÄST men nästan. Kör själv som en idiot fast på väl utvalda ställen.

Det är väl ingen som seriöst sagt något om att bomba satan förbi snEL hEst, så förstår inte riktigt varför du blir så upprörd över det? :va
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Måste vara jobbigt att hänga upp sig på särskrivningar!
Och jag skrev att jag NÄSTAN alltid var bäst.

Jag valde en positiv approach. Kanske indikerar vad jag anser om det övriga innehållet.

Sen är frågan hur du vet vem du upprör och vad det har att göra med vilka du anser att du respekterar? Du är helt enkelt inte i en position där det är du som avgör den saken eller vem som i förlängningen får ta konsekvenserna för ditt agerande. Ungefär som fallet är för oss andra.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top