Äventyrshoj efter eget huvud eller vägen till Japan.

Status
Ej öppen för fler svar.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Vilken bra tråd. Jag läser med iver!

Svårt att hitta äventyren dock. Motorväg i Sibirien... vad skall Putin hitta på nästa gång?
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Är inte världens stryktåligaste hoj en Honda Cub? Lätt är den också om man skulle behöva släpa den..

Vilken läcker resa vi kommer att få läsa om Manneman. Blir det rapportering här eller på advrider?
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Byggtråden blir här som synes iaf men resetråden hamnar på ADV rider.
Satte på lite utrustning igår som de flesta nog kan ha nytta av att läsa igenom om inget annat som en guide, återkommer i ämnet. Imorgon drar vi ut ett gäng på gruset igen.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka

Delta_Victor

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2013
Ort
Hemma
Hoj
V-twin
Verkar bli en fantastisk resa!

Vilken NAVI-lösning kommer du köra med? Funderar du på någon tracking? Typ SPOT eller liknande?
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Att vara eller inte vara är frågan och denna tråden handlar om bygget av en robust adventurehoj med mycket extrautrustning som till vardags används till allt ifrån att smiska kurviga vägar med sporthojsgänget till att åka på tvären med grusgänget såväl som att helt sonika transportera röven till jobbet, dock även vintertid.
Hojen har rullat 863 mil hittills i min ägo sedan jag köpte den den 7 juli och då har den även stått på verkstad efter en vurpa i 7 veckor så ja, jag åker mycket.

Behöver jag tillägga att bra produkter är ett måste vid garagemek?

image.jpg

GPS

Jag investerade i en garmin 660 LM vilken jag i sinom tid kommer att uppdatera med "citynavigator Ryssland" som täcker de viktigaste vägarna i alla oblast (Ryska län/provinser)

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/kar...or-nt/city-navigator-russia-nt/prod31813.html

Denna modell har hängt med ett tag nu vilket passar mig utmärkt, jag gillar gränssnittet på Garmin och hade en Nüvi 500 innan så jag vet att den tål en hel del. Till vardags drar jag väldigt mycket ut på vägar i södra Sverige och lever friluftsliv och har uppdateringen "friluftskartan Pro v3" i alla fyra delar sedan tidigare vilket är ett bra verktyg när man fricampar. Inget billigt kapitel heller så man byter ogärna tillverkare för dens skull heller.

Garmin 660 LM innehåller livstids kartuppdateringar för Europa, komplett fäste för bil och MC samt allt erforderligt kablage och förvaringsväska. Det är en låda med ganska mycket prylar men så kostade den också 5015 riksdaler.
Jag åker dock aldrig på långtur utan pappkartor som backup, bl a är det bättre vid översiktsplanering.



image.jpg
image.jpg


Monteringen är ganska enkel och jag valde att fästa hållaren på styret i nuläget men jag ska montera i en stålbåge ovanför instrumenten var jag kan montera GPSen i ett låsbart fäste.

Stålbågen skruvas i ställningen som håller instrumenten vilket innebär att man måste montera ner hela kåpans insida samt lyfta av instrumenten för att montera stålbågen.
Lite bökigt kan tyckas men sen å andra sidan så behöver man bara göra det en gång.
Samtidigt som jag har lös alltihop så passar jag på att montera ett vattenskyddat 12 voltsuttag och ett separat säkringshus som jag styr via parkeringsljuset. Den ström jag senare ska ta till extraljus, värmehandtag, GPS, Mobiltelefon, batteriladdare för AA batterier hämtar jag då härifrån och från bakljuset.
Småströmsenheter samlar jag på samma relä och extraljus på ett eget.
Alla enheter som jag kopplar in sätter jag även separata strömbrytare till så att inget behöver vara på i onödan. All jordning gör jag i ramen under tanken. Allt extrasäkrat och således både bälte och hängslen.
Varför batteriladdare?
Tja istället för att släpa med mig en massa batterier eller köpa nya hela tiden till ficklampor och SPOT så laddar jag dem direkt på hojen.

SPOT

http://www.findmespot.eu/en/index.php?cid=102

SPOT är en GPS spårsändare som man sätter fast med fri sikt mot himlen och därigenom kan den som är intresserad följa en resenär via Google maps i realtid. Resenären har även möjlighet att skicka ett SMS till närstående med uppgifter om position och allmäntillstånd. Den har även en panikknapp som man kan aktivera vid en nödsituation var signalen går till "GEOS"
http://www.geosalliance.com/
En mojäng man helt enkelt inte åker utan!

VÄRMEHANDTAG

Jag har testat flera olika varianter bl a Biltemas som förvisso värmer på bra men man tappar känslan i styret då handtagen är överdrivet tjocka och antingen är de skitvarma eller knappt fesjonkna. (Skånska för ljumma)
Jag har testat att bygga själv med egna värmeelement som man beställt för en billig slant på Ebay men värmen från dessa är ojämn och ganska svag.
Kör man som jag på vintern är inte värmen ifrån dessa tillräcklig när kvicksilvret kryper under nollan.
Sedan testade jag Oxford Adventure handtagsvärmare och sedan var det färdigtestat!
Inget slår dessa, inget!
Nya modellen jag investerade i har fem lägen för värme och når som högst 55 grader men drar ändå aldrig mer än 4 Ampere.

image.jpg
image.jpg
Handtaget vid gasen får man hjälpa lite på traven.

Monteringen av handtagen är hyfsat enkel.
Man börjar med att montera styrenheten på fästet för höger backspegel, på med handtagen, koppla ihop och anslut till 12 volt.
Det bökiga är väl snarare att få av det gamla värmesystemet som satt på och eftersom jag nu köpte en begagnad hoj så gav det ena det andra när amatörerna får koppla fritt...

Strömmen var tagen direkt på batteriet och kopplat via ett helljusrelä och eftersom nötet som kopplade in det inte kopplat rätt utan antagligen brände 10 Ampere säkringen som skulle suttit till handtagsvärmarna så satte denne någon i en 30 Ampere istället eftersom det kortslöt hela tiden. (I solenoiden på bild ska det sitta en 30 Ampere)
Själv tar jag aldrig ström till elektrisk extrautrustning direkt på batteriet utan låter alltid det gå via baklampan eller parkeringsljuset som är strömkällor jag lätt kan stänga av och som är garanterat avstängda när tändningen är av.
Resultatet ser ni nedan, en uppeldad solenoid samt en likriktare som gjort sin sista resa...

image.jpg
image.jpg


Hojen la av i skogen men gick på kolet 6 mil hem, en Varadero i MC världen är vad en B18 är i bilvärlden! :D

I nästa kapitel bygger vi en extraljusramp av ett gammalt styre samtidigt som vi styvar upp kraschbågarna och därefter bygger vi ett lyktskydd av en trådback!

image.jpg
 
Last edited:

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Ett ganska okej sätt att dö på.

Batteriet laddas ur av kylan och du trycker på din panik-knapp varpå någon i Ryssland skall vakna och försöka flyga helikopter på fyllan till din plats ute i Sibirien. Hade nog packat ett skjutvapen med för den delen. Vilda djur där ute äter dig nog mer än gärna så en kula i loppet för att snabbt göra slut på sig själv låter inte helt fel.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Ett ganska okej sätt att dö på.

Batteriet laddas ur av kylan och du trycker på din panik-knapp varpå någon i Ryssland skall vakna och förs
öka flyga helikopter på fyllan till din plats ute i Sibirien. Hade nog packat ett skjutvapen med för den delen. Vilda djur där ute äter dig nog mer än gärna så en kula i loppet för att snabbt göra slut på sig själv låter inte helt fel.

...stäng av TVn...
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Får bara vika in men vore det inte bra å kunna ha med sig något så att du kan ladda viktiga elektronik prylar? Kanske bara någon form utav usb instick (som man kan sätta i cigg tänd. i bilen) som går på 12volt. så kan du ladda gps / telefon vad du än nu använder när du har mcn igång. kan ju inte dra så många watt. men du kanske redan har tänkt på sådant.
 

Strafer

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660 SMC -04
Får bara vika in men vore det inte bra å kunna ha med sig något så att du kan ladda viktiga elektronik prylar? Kanske bara någon form utav usb instick (som man kan sätta i cigg tänd. i bilen) som går på 12volt. så kan du ladda gps / telefon vad du än nu använder när du har mcn igång. kan ju inte dra så många watt. men du kanske redan har tänkt på sådant.


Samtidigt som jag har lös alltihop så passar jag på att montera ett vattenskyddat 12 voltsuttag och ett separat säkringshus som jag styr via parkeringsljuset. Den ström jag senare ska ta till extraljus, värmehandtag, GPS, Mobiltelefon, batteriladdare för AA batterier hämtar jag då härifrån och från bakljuset.

.....
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Får bara vika in men vore det inte bra å kunna ha med sig något så att du kan ladda viktiga elektronik prylar? Kanske bara någon form utav usb instick (som man kan sätta i cigg tänd. i bilen) som går på 12volt. så kan du ladda gps / telefon vad du än nu använder när du har mcn igång. kan ju inte dra så många watt. men du kanske redan har tänkt på sådant.

Jag nämner det i senaste inlägget strax ovanför SPOT :rolleyes:
Jag har en sådan här: http://m.netonnet.se/art/foto/batte...rsal/ansmann-digichargervariopro/147854.4608/
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Såg faktiskt det där mer djuren på Discovery så du kanske har rätt.
Vad jag förstår finns det tigrar och allt möjligt där ute i skogen.
Det dör garanterat fler på svenska krogar, eller ännu värre, i svenska hem, än som blir dödade av tigrar i Ryssland ;)

Får bara vika in men vore det inte bra å kunna ha med sig något så att du kan ladda viktiga elektronik prylar? Kanske bara någon form utav usb instick (som man kan sätta i cigg tänd. i bilen) som går på 12volt. så kan du ladda gps / telefon vad du än nu använder när du har mcn igång. kan ju inte dra så många watt. men du kanske redan har tänkt på sådant.
Läs inlägg #26 ;)

Manneman, har du räknat på vad generatorn orkar med? Om du har allt påslaget så sörplar det ju trots allt i sig en hel del ström.
 

Delta_Victor

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2013
Ort
Hemma
Hoj
V-twin
Stort tack för att du delar med dig av dina planer!

Kör du med SPOT2 idag? Eller kommer du köpa på dig den nya SPOT3 när den släpps till vintern? Den har ju uppenbara fördelar!

Förresten...letar efter dina reseberättelser...finns dom inte här? Eller söker jag för dåligt?
 

Iwantadventure

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Ort
Straxt utanför
Hoj
Ja
Trodde aldrig jag skulle registrera mig på Sporthoj, normalt sett inte min tekopp men nu kan jag inte hålla mig längre.
Tack manneman för en inspirerande tråd, ser verkligen fram mot att följa dina äventyr i österled! :tummenupp

Jag kan bara föreställa mig hur mycket det är att tänka på inför en sådan här resa, men du verkar ha bra koll.
Gillar hur du tack vare gedigen erfarenhet kommit fram till vad som kommer funka på den här resan och hur du verkligen går in för uppgiften att bygga den optimala hojen!

I väntan på rapporter från Japan-resan skulle jag väldigt gärna förgylla ett par kvällar med dina reserapporter från dina Europeiska äventyr.
Du har bra koll på det skrivna ordet så jag är säker på att dina reserapporter är mycket läsvärda!

Fråga:
Du skrev i ditt första inlägg att:
Nu hade jag åkt så långt söderut och så långt norrut man kunde komma landvägen och eftersom jag kört massor i Europa och varit i Europas alla länder inkluderat Lichtenstein och San Marino så lockar det liksom inte längre att åka ut i Europa, det känns som att det mesta är serverat på något vis.

Ungefär hur många resor (och mil) har du fram tills i dag tourat runt i Europa?


Men som sagt, i väntan på att det blir maj 2015 och du rullar på färjan mot Klaipeda vill jag och andra med mig väldigt gärna få ta del av alla dina tidigare erfarenheter.
Det blir liksom en helt annan sak då när man kan relatera till varför du väljer att göra si och så med din hoj inför den här episka resan! :hej

Som ungdomarna säger: Keep up the good work!!
Och nejdå, jag är inte ett enda dugg avundsjuk... Inte alls.... :Bugar :4skrika :kär
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Det dör garanterat fler på svenska krogar, eller ännu värre, i svenska hem, än som blir dödade av tigrar i Ryssland ;)


Läs inlägg #26 ;)

Manneman, har du räknat på vad generatorn orkar med? Om du har allt påslaget så sörplar det ju trots allt i sig en hel del ström.

Nja tigrar är jag inte speciellt oroad över, björn däremot...det är en helt annan femma!

Generatorn i den nyare Varaderon efter 2003 ger 430w medan den gamla producerar 320w. Därför är det rimligt att jag byter generator då detta enligt uppgift inte ska innebära några extra märkligheter.

Är ju så att om du har har:
Vanligt halvljus går det direkt 110w till att driva dom.
Handtagsvärme 30-55w
Blinkers 20w
GPS 3w
Laddning av batteri behöver resten.

dock kopplar jag av det ena halvljuset och får därmed 55w i reserv plus den extra kapaciteten på 110 watt vilket ger mig 165 watt i reserv i teorin.
De watten kan jag sedan nyttja till extra utrustning.

Först var jag inne på att ha extraljus med vanlig hederlig Wolfram men har nu ändrat mig till LED igen. Skälet till att vara basic är bristen på LED i reserv men jag får helt enkelt ta med mig de väger ju inte ens fjäder.
Jag har hittat ett par led som drar 20w stycket men som ger ett ljus motsvarande 2800 lumen vilket väl svarar till vad jag behöver.

Voltmätare och Ampéremeter är dock två instrument som letar placering, elfel har jag haft vad jag ska...
 
Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Stort tack för att du delar med dig av dina planer!

Kör du med SPOT2 idag? Eller kommer du köpa på dig den nya SPOT3 när den släpps till vintern? Den har ju uppenbara fördelar!

Förresten...letar efter dina reseberättelser...finns dom inte här? Eller söker jag för dåligt?

Jag kör med modellen jag länkade till och finner ingen egentlig anledning att skaffa en ny då den gamla fyller den funktionen jag vill ha.

Jag hade tidigare en annan blogg som jag lagt ner men kommer att göra en specifik resetråd i ADV rider. Byggtråden kör vi här och nu.

Trodde aldrig jag skulle registrera mig på Sporthoj, normalt sett inte min tekopp men nu kan jag inte hålla mig längre.
Tack manneman för en inspirerande tråd, ser verkligen fram mot att följa dina äventyr i österled! :tummenupp

Jag kan bara föreställa mig hur mycket det är att tänka på inför en sådan här resa, men du verkar ha bra koll.
Gillar hur du tack vare gedigen erfarenhet kommit fram till vad som kommer funka på den här resan och hur du verkligen går in för uppgiften att bygga den optimala hojen!

I väntan på rapporter från Japan-resan skulle jag väldigt gärna förgylla ett par kvällar med dina reserapporter från dina Europeiska äventyr.
Du har bra koll på det skrivna ordet så jag är säker på att dina reserapporter är mycket läsvärda!

Fråga:
Du skrev i ditt första inlägg att:
Nu hade jag åkt så långt söderut och så långt norrut man kunde komma landvägen och eftersom jag kört massor i Europa och varit i Europas alla länder inkluderat Lichtenstein och San Marino så lockar det liksom inte längre att åka ut i Europa, det känns som att det mesta är serverat på något vis.

Ungefär hur många resor (och mil) har du fram tills i dag tourat runt i Europa?


Men som sagt, i väntan på att det blir maj 2015 och du rullar på färjan mot Klaipeda vill jag och andra med mig väldigt gärna få ta del av alla dina tidigare erfarenheter.
Det blir liksom en helt annan sak då när man kan relatera till varför du väljer att göra si och så med din hoj inför den här episka resan! :hej

Som ungdomarna säger: Keep up the good work!!
Och nejdå, jag är inte ett enda dugg avundsjuk... Inte alls.... :Bugar :4skrika :kär

Tack för intresset!

Det är alltid kul att dela med sig av sina erfarenheter likväl som jag tar del av andras erfarenheter och lusläser varje spaltmeter i ämnet mestadels på ADV rider.

Jag får ta en regncheck på tidigare reseberättelser då jag har dem kvar från gamla bloggen men chefen blir nog inte så glad i detta nu.
jag ska sätta upp en ny blogg och då hamnar materialet där men det tar som underförstått en hel del tid i anspråk men den som väntar på något gott...väntar alltid för länge.
 
Last edited:

Iwantadventure

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Ort
Straxt utanför
Hoj
Ja
Jag får ta en regncheck på tidigare reseberättelser då jag har dem kvar från gamla bloggen men chefen blir nog inte så glad i detta nu.
jag ska sätta upp en ny blogg och då hamnar materialet där men det tar som underförstått en hel del tid i anspråk men den som väntar på något gott...väntar alltid för länge.

Helt ok, det måste få ta tid.
I väntan på det kan du kanske beskriva ungefär vilka rutter du kört för att täcka Europas ~50 länder?
 

Delta_Victor

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2013
Ort
Hemma
Hoj
V-twin
Jag kör med modellen jag länkade till och finner ingen egentlig anledning att skaffa en ny då den gamla fyller den funktionen jag vill ha

SPOT2 alltså. Hur löser du hållare på hojen? Något foto för att visa hur du har installerat? Vilka erfarenheter har du av batteritiden?

Sitter själv och velar mellan 2:an och 3:an. Roligt med inputs från folk som har erfarenhet från prylarna!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top