Hjälp för dig som vill hitta rätt försäkring

cliftabiff

Edis M
Gick med
22 Aug 2009
Ort
jönköping
Hoj
cbr 954 -03
E det så när man köper en helt ny hoj att försäkring ingår, eller hur funkar det med sånt som försäkringar, Service osv?
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Jag har tills idag kört med Bilsport & MC, men bestämde mig på årets MC-mässa att testa det nya nischade bolaget Svedea (www.svedea.se). Premiemässigt vart det bara lite drygt 600kr billigare än min nuvarande försäkring, men i kombination med att vagnskadesjälvrisken är 2500kr istället för 10000kr så var det bara att slå till. Misstänker dock att de har samma inställning som Bilsport & MC rörande R-hojar...
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Jag har tills idag kört med Bilsport & MC, men bestämde mig på årets MC-mässa att testa det nya nischade bolaget Svedea (www.svedea.se). Premiemässigt vart det bara lite drygt 600kr billigare än min nuvarande försäkring, men i kombination med att vagnskadesjälvrisken är 2500kr istället för 10000kr så var det bara att slå till. Misstänker dock att de har samma inställning som Bilsport & MC rörande R-hojar...

Bra tips jag ska genast spana in dom, verkar bli svårare och svårare att försäkra r-hojar till en normal prisnivå.
 

Robban.87

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2011
Ort
Uppsala
Hoj
-09, Suzuki Gsxr1000
kollade pris hos dom för 2 veckor senpå min gsxr -09, jag fick 163000kr !!!!! ööö taget :p


Den här ska jag ta iaf

Hej,



Priset på en försäkring för din MC är 79032 kr/år

Det är en halvförsäkring, avställningsbar.

Man kan tyvärr inte teckna en försäkring för 6 månader. Försäkringstiden är alltid ett år.



Svara inte på detta mail. Har du några frågor angående detta.

Ring vår kundtjänst eller skicka mail till info@gjensidige.se





Med vänlig hälsning
Jan Sundelin
Gjensidige Försäkring
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...
Det borde finnas nån reglering på hur mycket dom kan kräma på.

Egentligen, varför inte köpa en ny hoj där det ingår försäkring och våldsavbetala på den första året?
Sen nästa år så får man sälja och göra om det.. typ smartare än att försäkra genom bolag direkt...

Tja - det är bara löjligt - tycker nästand et var bättra att bolagen fick tala om att; Vi vill inte ha dig som kund, vi tror du är för stor en risk för oss!

Bilsport & MC, är mera fair - med ett fast pris på 25K f. endast trafik..

Hmm - det var ju en annan väg att gå att handla nytt om det ingår märkesförsäkring till fast pris!!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ur Svedeas villkor:
Brand (Halvförsäkring)
Ersätter skador som uppstår vid brand eller kortslutning.
Försäkringen ersätter inte
• skada på grund av brand eller explosion i ljuddämpare, däck, slangar eller motor.

Alltså om olyckan är framme, oljan börjar läcka under färd och tar fyr (som för Lorenzo förra året) , så är det taskigt läge, du får inte en spänn.
Maskin (Halvförsäkring)
Ersätter skador på motorcykelns motor och växellåda. Maskinförsäkringen gäller för motorcykel som är högst 6 år gammal
räknat från motorcykelns första registreringsdag och som körts högst 6 000 mil. Försäkringen upphör så snart någon av
gränserna passerats.
Försäkringen ersätter inte
• skada som skett under tävling, träning, uppvisning, hastighetskörning eller liknande ändamål.
• skada på exempelvis avgasrör, ljuddämpare och bränsletank.
• skada som beror på köld, väta eller korrosion.
Skär motorn under KNIX med SMC får du inte en spänn. Härligt, speciellt "liknande ändamål", under vilket de kan sätta nästan vad som helst.

Glas (Halvförsäkring)
Ersätter skador på motorcykelns vindruta, vindavvisare, kåpglas och strålkastarglas.
Försäkringen ersätter inte
• skada till följd av att motorcykeln kolliderat, vält eller kört av vägen.
Vad är detta för? Stenskott ? Frostskador ?

Rättsskydd (Halvförsäkring)
Ersätter kostnader för vissa tvistemål, som kan prövas av allmän domstol. Högsta ersättningsbelopp är tre prisbasbelopp.
Försäkringen ersätter inte
• kostnader för småmål, det vill säga tvister som rör kostnader under ett halvt prisbasbelopp.
• kostnader för tvist som har samband med äktenskapsskillnad.
• kostnader för tvistdom som ska handläggas enligt lagen om grupprättegång.
som avser skadeståndsanspråk mot dig om skadeståndsskyldigheten kan omfattas av trafikförsäkring.
om du inte har befogat intresse av att få din sak behandlad
Låter som två paragrafer för att slippa betala ut

sist men inte minst:
Vagnskada (Helförsäkring)
Ersätter skador på din motorcykel som uppstår i samband med trafikolycka, skadegörelse, djurkollision eller annan yttre
olyckshändelse.
Försäkringen ersätter inte
skada som skett under tävling, träning, uppvisning, hastighetskörning eller liknande ändamål.
skada som orsakats av köld, väta, fukt, rost eller frätning.
• skada som är inifrån kommande.

Så det gäller inte om nån anser att du har :
-kort för fort
-kört vårdslöst
-wheelat
-visat upp dig för att vara häftig (burnouts inkluderat)

Låter för mig som en usel försäkring. Du får ju inget skydd egentligen. Villkoren är löst formulerade och med reservationer för att f-bolaget ska kunna neka dig utbetalning. Skulle aldrig tecknat med dessa
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Den här ska jag ta iaf
Hej,
Priset på en försäkring för din MC är 79032 kr/år
Det är en halvförsäkring, avställningsbar.
Man kan tyvärr inte teckna en försäkring för 6 månader. Försäkringstiden är alltid ett år.
Svara inte på detta mail. Har du några frågor angående detta.
Ring vår kundtjänst eller skicka mail till info@gjensidige.se
Med vänlig hälsning
Jan Sundelin
Gjensidige Försäkring
Helt klart är att man vill inte ha en viss typ av kunder/fordon.
Kollade hos dem ang min bilförsäkring.
Slutpriset blev 55% av vad min nuvarande kostar.
Nästan halva priset!
De får snart mig som kund ...
JAG var tydligen en typ av kund de ville ha..
Enbart för priskillnaden kan jag försäkra TVÅ hojar hos Mc & Bilsport.

Söka lönar sig..
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Helt klart är att man vill inte ha en viss typ av kunder/fordon.

Söka lönar sig..

Jag får nog satsa på folksam i år igen, förra året var de billigast och är säkert det i år också.
MEN de har inte svarat på min förfrågan om försäkring som jag mailade i helgen.

De kanske inte heller vill ha mig??
Vad gör man om man inte hittar en rimlig försäkring, vill ju inte betala för en 07a i premie.
Kanske kan hitta en billig trafikförsäkring på gjensidige för "bara" 2000kr i månaden.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Vad gör man om man inte hittar en rimlig försäkring, vill ju inte betala för en 07a i premie.
Kanske kan hitta en billig trafikförsäkring på gjensidige för "bara" 2000kr i månaden.
Vad man gör?
- Man flyttar...
- Man blir äldre
alt
- sänker "hojkvaliteten.."
Jag valde alla sätten. :D
Finns en del "dyra" områden i t ex Gbg, och då menar jag inte inkomsterna..:rolleyes:
Kan tillägga att bara jag flyttar 6 km bort så sjunker min förs kostnad för hojarna med nästan 30%..
Hade ett mycket intressant samtal nyligen med Mc/Bilsport. Vill ju ha minst tre hojar körbara..För en rimlig kostnad förstås.
Söka lönar sig..
 
Last edited:

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Vill ju fan inte flytta till täfteå för å kunna köra min hoj...
Åldern kan jag inte skynda på så speciellt mkt inte på papper iaf, skulle ju kunna börja röka iofs, räknas det?
Nivån på hoj... ja alltså jag gillar ju den jag har och köpte den för att jag vill köra den.

Alternativet blir väl trafik/ alt skriva den på någon jääääättegammal människa som har hojkort och skriva in mig som medbrukare på hojen.

Då blir det faktiskt inte skenförsäkring, borde väl vara samma (fast omvänt) som att när man har bil så kan man skriva att ingen under 24 kommer köra bilen så får man lägre premie.
Far och son kan väl dela hoj helt lagligt?

Detta kommer endast att övervägas om inte folksam visar sig vara gulliga nog att erbjuda mig en mänsklig premie i år.

Har ni några tips på fler bolag?

Har varit kontakt med:
Gjensidige - hutlösa priser
trygg hansa - som jag måste ringa, inte maila tydligen.
folksam - som inte svarat ännu.
if - hutlösa priser.
länsförsäk - måste ha flera försäkringar hos dom.
modernatrygghetsforsakringar/vesta - måste vara nordeakund.

Bilsport och mc försäkrar INTE SPORThojar, missvisande namn.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Har ni några tips på fler bolag?

Har varit kontakt med:
Gjensidige - hutlösa priser
trygg hansa - som jag måste ringa, inte maila tydligen.
folksam - som inte svarat ännu.
if - hutlösa priser.
länsförsäk - måste ha flera försäkringar hos dom.
modernatrygghetsforsakringar/vesta - måste vara nordeakund.

Bilsport och mc försäkrar INTE SPORThojar, missvisande namn.

Ring Salusansvar, jag fick bra pris på yamahan där men sämre på Qvarnan men du kan ju alltid prova:)
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Ring Salusansvar, jag fick bra pris på yamahan där men sämre på Qvarnan men du kan ju alltid prova:)

Har fått svar från salus och dom ger mig en halvförsäkring i ett år för ca 1100kr i måndaden. Helt ok tycker jag, nu ska jag bara se vad folksam vill ge mig för premie.

Bra tips där, tack!
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Har fått svar från salus och dom ger mig en halvförsäkring i ett år för ca 1100kr i månaden. Helt ok tycker jag, nu ska jag bara se vad folksam vill ge mig för premie.

Bra tips där, tack!

Update!

Nu har jag fått svar från både folksam och Svedea.

Eftersom Svedea verkar helt verklighetsfrånkopplade och inte är särkskilt duktiga på kommunikation (eller så inser dom att jag tolkar deras svar som dom vill) så postar jag HELA deras mailsvar här.

Hej

På denna typ av mc kan vi endast erbjuda en TRAFIKförsäkring för 26500kr.

Väldigt seriöst intryck..


Sen har vi mina vänner på FOLKSAM.
Dom erbjuder mig en 6 månadersförsäkring för 6530kr!

Att dom ens kunde fixa 6 månadersförsäkring är imponerande!
DET mina vänner är kundservice :)

Jag tror jag vet vad jag ska välja nu.
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Ur Svedeas villkor:


Alltså om olyckan är framme, oljan börjar läcka under färd och tar fyr (som för Lorenzo förra året) , så är det taskigt läge, du får inte en spänn.

Skär motorn under KNIX med SMC får du inte en spänn. Härligt, speciellt "liknande ändamål", under vilket de kan sätta nästan vad som helst.


Vad är detta för? Stenskott ? Frostskador ?

Låter som två paragrafer för att slippa betala ut

sist men inte minst:


Så det gäller inte om nån anser att du har :
-kort för fort
-kört vårdslöst
-wheelat
-visat upp dig för att vara häftig (burnouts inkluderat)

Låter för mig som en usel försäkring. Du får ju inget skydd egentligen. Villkoren är löst formulerade och med reservationer för att f-bolaget ska kunna neka dig utbetalning. Skulle aldrig tecknat med dessa

Helt perfekt. Då slipper man dåliga försäkringstagare med problem varje säsong.

Fick helförsäkring på min hoj för 4077 spänn med en självrisk på 2500.

Samma försäkring på bilsport mc kostar 12500.
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag ringde till svedea igår, fick priset 10200 för halv/helår, bilsport mc ville ha nästan 12k kr.. Svedea är också det enda bolag som inte skrattade åt mig när jag frågade vad en helförsäkring skulle kosta.. Nu har jag iaf hittat rätt bolag för mig, rätt tjurigt att försäkra z750 för mig som är 21 och inte har nått körkort ännu...
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Jag ringde till svedea igår, fick priset 10200 för halv/helår, bilsport mc ville ha nästan 12k kr.. Svedea är också det enda bolag som inte skrattade åt mig när jag frågade vad en helförsäkring skulle kosta.. Nu har jag iaf hittat rätt bolag för mig, rätt tjurigt att försäkra z750 för mig som är 21 och inte har nått körkort ännu...

Sätt den på din farsa? eller någon alls som är runt 60 år idag och fick sitt A-kort gratis på den gamla goda tiden alternativt har ett A-kort.
 
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Sätt den på din farsa? morsa? eller någon alls som är runt 60 år idag och fick sitt A-kort gratis på den gamla goda tiden alternativt har ett A-kort.

hur smart tycker du att det är att UPPMANA till LAGBROTT :confused::confused:

Skenförsäkring är olagligt och du kan bli utan ersättning plus ersättningsskyldig mot annan part om det skulle inträffa något.

Försäkringen skall så på den huvudsakliga brukaren.

Dont play the game if you cant pay the price !

IDIOT !!! :mad:
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
hur smart tycker du att det är att UPPMANA till LAGBROTT :confused::confused:

Skenförsäkring är olagligt och du kan bli utan ersättning plus ersättningsskyldig mot annan part om det skulle inträffa något.

Försäkringen skall så på den huvudsakliga brukaren.

Dont play the game if you cant pay the price !

IDIOT !!! :mad:

Vad e det för fel på dig då ? shit, han uppmanar inte till pedofili. Helt otroligt vad folk ska tycka vad alla andra ska göra. Dessutom är det inget lagbrott att ha hojen på morsan. Du bryter mot kontraktet med F-bolaget, men om det kanske är sak samma för dig.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top