Hjälp för dig som vill hitta rätt försäkring

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
hur smart tycker du att det är att UPPMANA till LAGBROTT

Skenförsäkring är olagligt och du kan bli utan ersättning plus ersättningsskyldig mot annan part om det skulle inträffa något.

Försäkringen skall så på den huvudsakliga brukaren.

Dont play the game if you cant pay the price !

IDIOT !!!

Gör man verkligen det? Avtalet säger ju att alla i familjen får köra hojjen. Står ingenting om att ägaren måste köra mest.

Att ha hojjen på morsan e väl kanske lite väl då dom ofta har lägre premier just pga att dom e tjejer men alltså att ha på farsan så länge han kör ibland är inga som helst problem.
 
Last edited:

fiXXer

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2010
Ort
H-TOWN
Hoj
blade nållåtta
lånar tråden lite..
fick mitt försärkingsbrev i veckan och skall betala 23 lappar /år och var tvungen att binda mig 12 månader, (går inte ställa av) nu till min fråga, försäkringsbolaget kan aldrig "neka" mig att sälja hojen va, utan att jag får hem ett brev med restbelopp att betala?
 

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Ort
Munkfors
Hoj
2003 buell xb9s, 1983 Honda mtx 125R, 2013 Honda 250r
Bara du säljer till hösten. Då får du tillbaka pengar. Inga problem.
 

Jimmy

Guest
lånar tråden lite..
fick mitt försärkingsbrev i veckan och skall betala 23 lappar /år och var tvungen att binda mig 12 månader, (går inte ställa av) nu till min fråga, försäkringsbolaget kan aldrig "neka" mig att sälja hojen va, utan att jag får hem ett brev med restbelopp att betala?

Nej. Du kan när som helst, till det pris du vill göra ett ägarbyte. Innebär att du kan överlåta cykeln till någon du litar på de månader den skulle varit avställd (vilket den kan bli om du vill i samband med ägarbytet)
Jag tillämpar den metoden, medel och motmedel osv...
Nackdelen är att hojen får många registrerade ägare efter några år, även om den växlat mellan två personer.
Sedan är det ju bra om den nya ägaren tecknar en garageförsäkring som, rent teoretiskt, du skulle kunna betala.
Trist om flickvännen gör slut när hon står som ägare dock.......:D
 

fiXXer

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2010
Ort
H-TOWN
Hoj
blade nållåtta
Nej. Du kan när som helst, till det pris du vill göra ett ägarbyte. Innebär att du kan överlåta cykeln till någon du litar på de månader den skulle varit avställd (vilket den kan bli om du vill i samband med ägarbytet)
Jag tillämpar den metoden, medel och motmedel osv...
Nackdelen är att hojen får många registrerade ägare efter några år, även om den växlat mellan två personer.
Sedan är det ju bra om den nya ägaren tecknar en garageförsäkring som, rent teoretiskt, du skulle kunna betala.
Trist om flickvännen gör slut när hon står som ägare dock.......:D

haha =) sätter den på brossan 17 basst ;) ja för jag kommer ju betala månadsvis, så så fort ägarbytet går igenom sägs försäkringen upp utan att de kommer hem en faktura med 16 000 kvar att betala? förstår inte varför dom har den typen av system, att man måste binda sig 12 mån...
 

Jimmy

Guest
haha =) sätter den på brossan 17 basst ;) ja för jag kommer ju betala månadsvis, så så fort ägarbytet går igenom sägs försäkringen upp utan att de kommer hem en faktura med 16 000 kvar att betala? förstår inte varför dom har den typen av system, att man måste binda sig 12 mån...

En tanke är att det ställdes av/på dags/veckovis vilket genererade en hel del arbete för bolagen, i synnerhet när det mesta sker on-line. Uppgifterna ska ju fortfarande behandlas under normal kontorstid. Ställer man av på fyllan en fredagkväll och på igen mån morgon ligger lite arbete och väntar för handläggarna.
Finns det inte en avgift hos Trafikverket numer i samband med av/påställning?

Som sagt konsument vs f-bolag, medel och motmedel. Får se vad som händer härnäst.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Jag har ju just kollat runt lite på försäkring och ett bolag (minns inte vilket) ville ha hela betalingen på direkten och om avslutar försäkringen på något sätt eller ställer av hojen så får du inget tillbaka.
Det var en ganska dålig deal tycker jag, men indikerar på hur dom tänker bemöta ägarbyten när man inte vill köra mer. I början kommer dom bolagen att förlora kunder. Men samtidigt om alla andra bolag hakar på så kommer vi förlora på det.

Inge kul att betala för ett helt år när man inte kan köra mer än max 6 månader i sverige. Visst vissa kan ju köra året runt i princip men jag sätter mig inte på min när det är snö och is ute.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Försäkringsbolagens hopplösa premier och regler kommer ju tyvärr leda till att fler och fler kommer köra oförsäkrat och smita om det händer nåt :(

Finns det inte en avgift hos Trafikverket numer i samband med av/påställning?

Som sagt konsument vs f-bolag, medel och motmedel. Får se vad som händer härnäst.
Jo, 50 kr per av/påställning. Jag gjorde så för några år sen innan avgiften tillkom. Efter tionde avställningen chockhöjde försäkringsbolaget min premie helt utanför avtalet. Jag tog upp detta med dem men de sket fullständigt i det så jag hävdade kontraktsbrott och sa upp alla mina försäkringar i det bolaget på rot. Det var väl det de ville... :rolleyes:

Nu kör jag kraschkåpor+puckar och trafikförsäkrat. Frågan är bara hur jag ska göra i sommar när jag ska utomlands på hojen
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Har ringt runt lite nu på förmiddagen... rätt intressant faktiskt.

Priserna är för helförsäkrat på en CBR1000RR i Stockholm.

Folksam (Har jag idag)
Avställningsbar: 36.000:-/år
Helårsförsäkring: 25.000:-/år
Helårs när jag fyllt 35 (augusti): 20.000:-/år

Länsförsäkringar: 48.000:-
Salusansvar: 48.000:-
Gjensidige: 70.000:-
IF: 48.000:- (ej Hondaförsäkringen som ligger i paritet med Folksams fast med hutlös självrisk)

Tror nog jag behåller folksam. :)
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Har ringt runt lite nu på förmiddagen... rätt intressant faktiskt.

Priserna är för helförsäkrat på en CBR1000RR i Stockholm.

Folksam (Har jag idag)
Avställningsbar: 36.000:-/år
Helårsförsäkring: 25.000:-/år
Helårs när jag fyllt 35 (augusti): 20.000:-/år

Länsförsäkringar: 48.000:-
Salusansvar: 48.000:-
Gjensidige: 70.000:-
IF: 48.000:- (ej Hondaförsäkringen som ligger i paritet med Folksams fast med hutlös självrisk)

Tror nog jag behåller folksam. :)

Ett tillägg på IF märkesförsäkring för Honda.
Du kan nu halvförsäkra din sporthoj på den och få ett "hyffsat" pris.
tror det är nytt för i år.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ett tillägg på IF märkesförsäkring för Honda.
Du kan nu halvförsäkra din sporthoj på den och få ett "hyffsat" pris.
tror det är nytt för i år.

Bra info, fast för mig är det inte intressant. Med så pass "ny" hoj (08:a) så vill jag ha helförsäkrat... och de dagar jag kommer köra på bana blir ändå med SMC.
 

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
BT 1100 Bulldog
Jag kolla upp vad Svedea skulle ha för helförsäkring/år på mig : 2457:-
För närvarande har jag Bilsport&Mc där jag betalar 4682:-
Rätt stor skillnad, lutar att det blir att byta bolag.
Svedea hade tom bättre villkor.
 

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Jag har ju just kollat runt lite på försäkring och ett bolag (minns inte vilket) ville ha hela betalingen på direkten och om avslutar försäkringen på något sätt eller ställer av hojen så får du inget tillbaka.
Det var en ganska dålig deal tycker jag, men indikerar på hur dom tänker bemöta ägarbyten när man inte vill köra mer. I början kommer dom bolagen att förlora kunder. Men samtidigt om alla andra bolag hakar på så kommer vi förlora på det.

Inge kul att betala för ett helt år när man inte kan köra mer än max 6 månader i sverige. Visst vissa kan ju köra året runt i princip men jag sätter mig inte på min när det är snö och is ute.

Jag betalar 10800 helförsäkring/år, men månadsvis. Trodde dock de skulle dela summan på 12 mån, men istället betalar jag ca 1400 i månaden nu under vår och sommar, och runt 300 under vintermånaderna. Kan nog bero på att folk binder sig i 12 mån, men sen "säljer" till vintern :gnissla
 

Yoshi_Makkan

Som den blinde sa till den döva...
Gick med
29 Mar 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Suzuki medlemsförsäkring www.Suzukimcmedlemsforsakring.se

Suzuki GSX-R 600 2001 och jag är 28 vårar haft styrlappen i 4 år, skulle kosta mig 6900 Helår/Helförsäkrad något högre självrisk..går inte att ställa av.

Något för en Suzuki förare =)
 

DreamerT

Tiina
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Kawsaki er6f
Tips på försäkringar utan krav på inlåst nattetid e det jag letar efter...
har inget jävla garage :(
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tips på försäkringar utan krav på inlåst nattetid e det jag letar efter...har inget jävla garage
Mitt tips är Svedea. Svedea har 3 nivåer: Säker, Säkrare, Säkrast. Vid nivån Säker inget krav på garage.
 

DreamerT

Tiina
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Kawsaki er6f
ganska mycket dyrare blir självrisken tydligen... Vore ju enklast med en där det e så redan från början..

Mitt tips är Svedea. Svedea har 3 nivåer: Säker, Säkrare, Säkrast. Vid nivån Säker inget krav på garage.

Jag kollade på det faktiskt, men min hoj e gammal så de vill att jag ska ha Retro-försäkringen.. å därmed hojen inlåst :p
skickade iväg ett mail iaf och frågade vad skillnaden skulle bli.

Nån som vet vad som räknas som "hemort"? Hur nära hemmet är det.. lite skillnad om man bor i storstad eller i en liten by...
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Har ringt runt lite nu på förmiddagen... rätt intressant faktiskt.

Priserna är för helförsäkrat på en CBR1000RR i Stockholm.

Folksam (Har jag idag)
Avställningsbar: 36.000:-/år
Helårsförsäkring: 25.000:-/år
Helårs när jag fyllt 35 (augusti): 20.000:-/år

Länsförsäkringar: 48.000:-
Salusansvar: 48.000:-
Gjensidige: 70.000:-
IF: 48.000:- (ej Hondaförsäkringen som ligger i paritet med Folksams fast med hutlös självrisk)

Tror nog jag behåller folksam. :)

Söndag:
Funderade nyss om jag skulle ta o kolla upp försäkringspriser nu i dagarna. Men det är nog ingen ide när jag ser dina siffror :(.

Måndag:
Oj när man pratar om trollen, idag fick jag nytt försäkringsbrev där jag fick sänkt trafik årspremie med 2000kr, ink 1031kr rabatt. Bara 9280kr/år trafik nu :).
2 skadefria år hos Folksam o gruppförsäkring via jobbet.
 
Last edited:

walla

Ny medlem
Gick med
18 May 2008
Ort
gefle
Hoj
gsxr 1000
Liten fråga.

finns det nåt bolag som man kan teckna online? jag vet att det finns på nästan alla sidor en räkna och teckna online.. fast även när man knappar in persnr och regnr så står det att vi har inte fullständiga uppgifter om ert fordon kontakta kundtjänst....
gäller det bara R-hojar eller.. nån annan som lyckats? själv så har jag en sukka R750-06..
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top