Frågor man aldrig vågar ställa

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Nu är väl ändå somalier muslimer men men. Jag kan hålla med dig till viss del, jag är inget jättefan av invandring men tyvärr så går det inte att blunda för att det är en nödvändighet. Svenska kvinnor föder <2 barn och det leder till befolkningsminskning.

Vart har du läst att det räcker med att bo i sverige för att får rösta, det kan jag ju informera dig om att det inte stämmer.
Minns inte exakt men för kommunalvalet måste du väl ha varit bosatt i minst två år eller nåt sånt. Riksdagsvalet får du inte rösta i utan att vara svensk medborgare.

Arbetslöshet kan vi också diskutera om du vill. Folk är oftast på tok för insnöade på att arbetslöshet är dåligt oavsett, men hade vi inte haft en arbetslöshet på några procent hade vi istället haft en skyhög inflation och då hade EU blivit aslacka, det är väl iof det misnta problemet. det är när kronan blivit så svag att vi saknar konkurrenskraft på den internationella marknaden som det blir jobbigt

jasså är somalier muslimer? hade jag ingen aning om, dock är min erfarenhet att dom är mer lugna och civiliserade än tex araber.

" Medborgarnas rättigheter ändras så att man tar bort ordet medborgare i författningen och ersätter det med "var och en". Syftet förefaller vara att ge alla, även nyankomna asylsökande samma rättigheter som svenskar har. Det kan komma att betyda att alla får rösta, alla får ställa upp som kandidater. Alla får rätt till arbete, socialhjälp och allt annat vi har i Sverige utan att ens var flykting eller asylsökande. Utvisningsdömda brottslingar och falska asylfall kommer att ha samma rättigheter, de får rätt till socialhjälp, de får rösta. Det finns inget som ens säger att deras rättigheter upphör efter utvisning."

så om jag förstår det rätt så räcker det med att bo i sverige så har du precis samma rättigheter som svenska medborgare, du blir mer eller mindre en svensk medborgare så fort du bosätter dig i sverige...

här kan du läsa mer :http://twoinvandrare.blogspot.com/2010/05/sensationella-grundlagsandringar.html

för oss som är arbetslösa så känns det rätt surt att det väller in invandrare (konkurrenter) till eventuella framtida jobb.
även fast arbetslöshet i viss mån är bra för samhället.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
jasså är somalier muslimer? hade jag ingen aning om, dock är min erfarenhet att dom är mer lugna och civiliserade än tex araber.

" Medborgarnas rättigheter ändras så att man tar bort ordet medborgare i författningen och ersätter det med "var och en". Syftet förefaller vara att ge alla, även nyankomna asylsökande samma rättigheter som svenskar har. Det kan komma att betyda att alla får rösta, alla får ställa upp som kandidater. Alla får rätt till arbete, socialhjälp och allt annat vi har i Sverige utan att ens var flykting eller asylsökande. Utvisningsdömda brottslingar och falska asylfall kommer att ha samma rättigheter, de får rätt till socialhjälp, de får rösta. Det finns inget som ens säger att deras rättigheter upphör efter utvisning."

så om jag förstår det rätt så räcker det med att bo i sverige så har du precis samma rättigheter som svenska medborgare, du blir mer eller mindre en svensk medborgare så fort du bosätter dig i sverige...

här kan du läsa mer :http://twoinvandrare.blogspot.com/20...andringar.html

för oss som är arbetslösa så känns det rätt surt att det väller in invandrare (konkurrenter) till eventuella framtida jobb.
även fast arbetslöshet i viss mån är bra för samhället.

Nu vet inte jag vad det är för blogg du länkat ifrån, och jag tänker inte ta reda på det.

Här har du en mer tillförlitlig källa.
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/rostratt/index.html
3 år ska du ha bott i sverige för att rösta i kommun- och landsting
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
hade jag ingen aning om, dock är min erfarenhet att dom är mer lugna och civiliserade än tex araber.

Märkligt. Min erfarenhet är att de är ännu värre. "Skuggan" var väl somalier?

Ja, skitsamma. Jag är inte för invandring ändå. :banana
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Nu vet inte jag vad det är för blogg du länkat ifrån, och jag tänker inte ta reda på det.

Här har du en mer tillförlitlig källa.
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/rostratt/index.html
3 år ska du ha bott i sverige för att rösta i kommun- och landsting
"är svensk medborgare och är eller har varit folkbokförd i Sverige" folkbokförd? vad innebär de? att sålänge sverige vet att du är i sverige så har du rösträtt? den länken bekräftar isåfall saken.
ska leta upp en trovärdigare källa till dig då.
http://tedekeroth.se/2010/08/16/grundlagsandringen-som-ingen-hort-talas-om/
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
"är svensk medborgare och är eller har varit folkbokförd i Sverige" folkbokförd? vad innebär de? att sålänge sverige vet att du är i sverige så har du rösträtt? den länken bekräftar isåfall saken.
ska leta upp en trovärdigare källa till dig då.
http://tedekeroth.se/2010/08/16/grun...hort-talas-om/

jamen lägg av. Att du ens surfar på såna sidor säger mer om dig än om grundlagsändringar

edit: jag har en nära vän som inte är svensk medborgare, han har bott hela sitt liv i sverige och är född i Sverige men har finskt medborgarskap. han får INTE rösta. Annat än i kommunal- och landsting då.
 
Last edited:

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
jamen lägg av. Att du ens surfar på såna sidor säger mer om dig än om grundlagsändringar

och så kom personpåhoppen när inget bra svar fanns :D
eftersom ingen av mina källor duger så rekomenderar jag att du söker på "grundlagsändring" på google, finns massor av sidor som tar upp det.

eller alla sidor kanske ljuger? det kanske är en konspiration att få oss att tro att dom ändrat grundlagen? typ som ett practikal joke? så måste det vara...:fakta
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Märkligt. Min erfarenhet är att de är ännu värre. "Skuggan" var väl somalier?

Ja, skitsamma. Jag är inte för invandring ändå. :banana

fast å andra sidan, hur ofta läser man i aftonhoran att en somalie sprängt sig själv och 100 andra i bitar? aldrig.

hur ofta läser man att en inavlad arab gjort det? daligen.
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
"är svensk medborgare och är eller har varit folkbokförd i Sverige" folkbokförd? vad innebär de? att sålänge sverige vet att du är i sverige så har du rösträtt? den länken bekräftar isåfall saken.
ska leta upp en trovärdigare källa till dig då.
http://tedekeroth.se/2010/08/16/grundlagsandringen-som-ingen-hort-talas-om/

Det betyder att man har lov att rösta även som utvandrad svensk, om man på en tidspunkt i sitt liv varit bosatt i Sverige. Däremot får svenska medborgare som aldrig bott i Sverige ej automatisk rösträtt i svenska val.
Jag har brevröstat de sista par valen till Riksdag och EU parlament. Även om man kan fråga sig hurvida det är rimligt att personer som bott utomlands i mer än x antal år bör ha rätt att blanda sig i sitt hemlands politik. Men det är väl en annan diskussion.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lika vidrigt med "coola chicks" som gor detsamma, hur kan man vara sa sjukt ouppfostrad?:zpy

Coola Chicks iCksplonnejson: Tokspacklade, extensions ner till midjan och WT-skor (detta ar inte givet, ibland har dom javligt snygga pjucks).

Varför är alla tjejer så sjukt fixerade vid skor?
Om jag och dottern tar en fika på stan och jag ser en skitsnygg tjej med gigantiska lökar så säger jag "Såg du hon den blonda tjejen med gigantiska lökar som gick förbi nyss?"
Varpå hon säger "du menar hon som hade så slitet klackläder på sina pumps?"

Vad fan, hon hade bröst, inte fan såg jag om hon var barfota... :huvet
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Varför är alla tjejer så sjukt fixerade vid skor?
Om jag och dottern tar en fika på stan och jag ser en skitsnygg tjej med gigantiska lökar så säger jag "Såg du hon den blonda tjejen med gigantiska lökar som gick förbi nyss?"
Varpå hon säger "du menar hon som hade så slitet klackläder på sina pumps?"

Vad fan, hon hade bröst, inte fan såg jag om hon var barfota... :huvet

En kvinna med mindre fötter attraherar fler män än en med större fötter :banana
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det svårt att svetsa? Tar det lång tid att lära sig?

Min erfarenhet är att TIG tar ett tag att lära sig medan du kan svetsa mer eller mindre hjälpligt hyfsat direkt med en MIG eller pinnsvets. Att bli proffs på någotdera tar nog ett bra tag, men ska du bara foga ihop lite stål utan vidare extrema krav på snygga fogar så kan du komma igång ganska omedelbums:)
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Är det svårt att svetsa? Tar det lång tid att lära sig?

Beror på hur man ser på det. Det är lite av en hur-långt-är-ett-snöre-fråga.

Vem som helst kan rikta pistolen/brännaren mot materialet och trycka på knappen, men sen hur det ser ut och hur bra det håller är en helt annan sak.

Vilken typ menar du? MIG/MAG, TIG, gassvetsa?
I vilka material? Alu, stål?

Det beror lite på hur pass bra känsla man har och förutse hur smältan kommer bli med vissa rörelse/inställningar på svetsen.

Men att lära sig MIG-svetsa stål på en grundläggande basis skulle jag vilja säga tar allt från 2 timmar till vecka kanske för att få till okej resultat beroende på hur personen är som håller i svetsen.

Åk till en mekanisk verkstad och be att få prova vetja. :)

Bah, Bushido-Jonathan = 1-0
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är Daphi ghei?

Sedan undrar jag även om styrlåset på 2-hjulingar är på andra hållet i vänsterkörande länder?

Och varför är det på fel sida man lutar/låser hojen i våra länder? Urdumt att hoppa på hojen från trafikens sida och ha hjulet riktat det hållet istället för kanten.

Stödets placering på motorcyklar är ju alltid på vänster sida precis som det är på trampcyklar.
Anledningen är lika enkel som dum.
Rätt sida att kliva upp på en häst är vänster sida beroende på att det var bäst om man hade ett svärd hängande i sidan och var högerhänt vilket ju majoriteten är. Därför har alla cyklar och motorcyklar stödet på den sidan. Man ska kliva på från det hållet för det är lättare om man har svärd. Det är för övrigt med hänsyn till svärdet som damer enligt etiketten ska gå på höger sida också. Dom ska inte vara ivägen om man måste dra svärd för att fäkta lite.

Många av våra gamla etikettsregler är faktiskt just uttänkta med hänsyn till bråk, krig och fäktande.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Stödets placering på motorcyklar är ju alltid på vänster sida precis som det är på trampcyklar.
Anledningen är lika enkel som dum.
Rätt sida att kliva upp på en häst är vänster sida beroende på att det var bäst om man hade ett svärd hängande i sidan och var högerhänt vilket ju majoriteten är. Därför har alla cyklar och motorcyklar stödet på den sidan. Man ska kliva på från det hållet för det är lättare om man har svärd. Det är för övrigt med hänsyn till svärdet som damer enligt etiketten ska gå på höger sida också. Dom ska inte vara ivägen om man måste dra svärd för att fäkta lite.

Många av våra gamla etikettsregler är faktiskt just uttänkta med hänsyn till bråk, krig och fäktande.

Har inte Vincent (eller om det var BSA) gasen på vänster sida för att dåtidens poliser skulle kunna manövrera ett skjutvapen med höger hand medans dom körde?

Kan ha drömt det med iof.
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Är det svårt att svetsa? Tar det lång tid att lära sig?
nja, att svetsa ihop x med y klarar vilket klappmongo som helst av, att få mer eller mindre perfekta fogar varje gång tar dock ett bra tag att lära sig.
aluminium är lite klurigare att svetsa, bränner lätt hål, men tar man det lugnt så går det galant :)
Det betyder att man har lov att rösta även som utvandrad svensk, om man på en tidspunkt i sitt liv varit bosatt i Sverige. Däremot får svenska medborgare som aldrig bott i Sverige ej automatisk rösträtt i svenska val.
Jag har brevröstat de sista par valen till Riksdag och EU parlament. Även om man kan fråga sig hurvida det är rimligt att personer som bott utomlands i mer än x antal år bör ha rätt att blanda sig i sitt hemlands politik. Men det är väl en annan diskussion.
tack för svaret, man lär sig nått nytt varje dag!
Har inte Vincent (eller om det var BSA) gasen på vänster sida för att dåtidens poliser skulle kunna manövrera ett skjutvapen med höger hand medans dom körde?

Kan ha drömt det med iof.

jag har också hört nått liknande faktiskt.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
... Det är för övrigt med hänsyn till svärdet som damer enligt etiketten ska gå på höger sida också. Dom ska inte vara ivägen om man måste dra svärd för att fäkta lite...

Hmm, har en invändning där: om man e lite het på gröten där, och rycker ut svärdet för att nån har kastat en handske framför mig, då kan man av misstag armbåga damen i huvet :näsblod , men det händer inte om hon är på svärdsidan (vänster)
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Kan man inte ha svärdet på höger sida?

Snutarna har ju pikkadollan på den sida som de är.... öööhhh, "-hänta".(höger- vänsterhänta).

Hur fan gick det nu med svenskan här? :va
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top