Fantastiska bilder från Himalaya

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Otroliga bilder! Jag hade inte tackat nej till en sådan resa. Men tveksamt om jag skulle lägga ut närmare 50000kr på det! :3freak

För dom pengarna kan man leva i thailand ett år! ;)



Ett år :D
Va i Thailand i 5 veckor i vintras. Det kostade 45.000/person och då snålade vi. Letade billiga rum utan ac och så.

Hade varit bättre att köra en resa som på bilderna i stället.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Skulle fått ihopa några st,kanske inte allt för stor grupp dock och kanske sammåkt med Striker men sedan väl på plats splittrat oss.

Inte inkräkta på tjejens o hans resa :)
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Ett år :D
Va i Thailand i 5 veckor i vintras. Det kostade 45.000/person och då snålade vi. Letade billiga rum utan ac och så.

Hade varit bättre att köra en resa som på bilderna i stället.

2 veckor Thailand,flygstol ner,billigt boende.
Utflykter osv.
Hela kalaset med flyg T & R, mat,boende,utflykter gick väl på en 11-12 tusen.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Fy fan vad nice det ser ut!!!

Det där är vad jag kallar riktig semester. Vem vill ligga på en jävla strand och bli uttråkad. Nää...ska det va...så ska det vara äventyr. Bekvämlighet är för tunnisar!!! :fakta

//M

PS: Min hojdrömresa är en outbacktur i Australien. Men skulle kunna tänka mig annat resmål oxå.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Wow !

Snacka om upplevelse. Gissar att det är den bästa upplevelse/resa du gjort.
Bilderna är så bra och du har verkligen fångat resan på ett bra sätt.

Önskan hos mig finns att göra något liknande eller varför inte just samma resa.
Planer fanns för x antal år sedan på att köra hoj genom ner till indien och genom där ihop med en annan tjej. Andra saker dök upp och vi kom bara iväg till länder som Norge, Italien, Tyskland, Schweiz, Österike.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
:va :näsblod :confused:

Shit, undrar hur du gör när du verkligen spenderar.... :gnissla

Då åker jag runt runt på en bana med motorcykeln :D
Det e fan så mycket dyrare.


Men allvarligt.
Klart man kan sitta stilla på stranden och äta ris i 5 veckor och spara pengar.
Men då vore ju resan bortkastad.

Tog kitsurfingcert, lite dykturer, reste runt i thailand, käkade gott, festade en del, fisketurer, hyrde 4 hjulingar och brassa satan i bergen.
 

skert

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Falköping
Hoj
GPZ 600R
Starstriker, låter som en grym resa ni planerat! Sitter och är sugen själv på att styra upp nåt liknade.

Vad har ni tänkt er för resväg? Är det bara Nepal som gäller för er?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Starstriker, låter som en grym resa ni planerat! Sitter och är sugen själv på att styra upp nåt liknade.

Vad har ni tänkt er för resväg? Är det bara Nepal som gäller för er?

:tummenupp
finns ett visst intresse här också (skövde)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Starstriker, låter som en grym resa ni planerat! Sitter och är sugen själv på att styra upp nåt liknade.

Vad har ni tänkt er för resväg? Är det bara Nepal som gäller för er?

Tja, brukar inte planera så mycket sånt i förväg. Självklart har man några olika ställen man vill se, men hur man tar sig mellan dessa kan oftast inte planeras i förväg. Man vet aldrig vad som händer. En hoj packar ihop så att man blir fast i nån byhåla några dagar? Ett jordskred som gjort en väg ofarbar? Osv osv. Det är dessutom roligare att ta det lite som det kommer.

Nepal är inte stort, så man hinner nog lätt med det på säg 3v (den ena veckan kommer säkerligen gå åt i indien, om inte mer).

Man kan resa till antingen Delhi i Indien eller Katmandu i Nepal. Ett annat lite trixigare alternativ är att flyga till Lhasa i Kina. Vet dock inte hur lätt det är att få tag i hoj varken i Katmandu eller i Lhasa. Dessutom är det inte helt enkelt att passera kinesiska gränsen (speciellt inte på tillbakavägen och specielltinte på en ev. hoj)

Det lutar åt Delhi. Dit går det många flyg och det är lätt att få tag i hoj.
Mellan Delhi och Katmandu är det ca 80 mil fågelvägen, ca 120 mil landvägen.
Med mycket tur och inga missöden missöden kan man knäcka det på tre dagar, men jag skulle nog räkna med fem. Alltså 10 dagar till/från Katmandu från Delhi. 20 Dagar i Nepal. Det räcker.
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Jag och en polare var och harvade runt i Himalaya på varsin Royal ungefär exakt för ett år sen.
Det är ingen lekstuga, riktig hardcoreresa faktiskt, vi köpte hojar i goa och det blev 2 månader och 450 mil med mek varje dag, polismutor, värdelösa vägar, livsfarlig trafik, nära dödenupplevelser och kanske 4 totalras med motorrenovering till följd (royal är crap) en helt underbar resa helt enkelt.

Den som vill ha lagliga papper får räkna med många dagar (kanske veckor?) fast i byråkratins nät och sen är papprena knappt värda ett skit ändå då det är olagligt för utlänningar att äga fordon och polisen hittar ändå på sina egna regler.
Var istället street smart, stanna inte för poliser som inte riktar vapen mot dig och pruta järnet på böter/mutor, ett annat bra trix är att bara prata svenska :D de bråkar 10 minuter sen ger de upp och viftar bort en. funkar varje gång.

Inte säker på hur det funkar att ta med sig en hoj över gränsen till Nepal, går säker om man har lite rupier med sig...

Köp hoj i New Delhi (finns även 500cc som är dyrare men roligare uppe i bergen där hojarna kippar efter andan ordentligt) och kör norrut istället, Efter ett par dagar är du i Manali som är sista någorlunda stora samhället och en bra bas. En stor del av himalaya ligger faktiskt i Indien och även världens högst belägna vägar typ 5500+ m.ö.h. (helt galet)

Lite läsning och tips finns i lonely planet indien som säkert går att låna på bibblan.

GÖR DET!!!
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    132.1 KB · Visningar: 172
  • 2.JPG
    2.JPG
    65 KB · Visningar: 117
  • 3.JPG
    3.JPG
    136.4 KB · Visningar: 145
  • 4.JPG
    4.JPG
    99.3 KB · Visningar: 126
  • 5.JPG
    5.JPG
    63.6 KB · Visningar: 112
  • 6.JPG
    6.JPG
    44.8 KB · Visningar: 99

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag och en polare var och harvade runt i Himalaya på varsin Royal ungefär exakt för ett år sen.
GÖR DET!!!

och här dyker det upp en som redan gjort det, fantastiskt :tummenupp
att det skulle vara hardcore anade jag, men inte att motorerna skulle rasa,
vad var vanligaste felet?
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Royal Enfield var ju från början en brittisk hoj men sedan 50-talet har de producerats i Inden enligt samma gamla ritningar... stenåldersteknik alltså.
Att de sedan använder käz mtrl och legeringar gör ju inte att de håller bättre...

Ett annat stort problem är alla fulmeckar man tar hjälp av, det är så billigt att man inte orkar stå och meka själv, bättre att ta en öl och låta någon annan göra det. Mekarskillsen är kanske inte alltid på topp... jag ertappade en mek med att försöka shimsa mina nya kamöverfall med pappersbitar :tummenupp

Nu håller en ny säkert bättre än de vi köpte (-88 och -97) och är man lite snäll med hojen så håller den nog ännu längre. Våra toppade typ 95 tror jag, men trivdes bäst kring 60 knyck, dock sällan man kunde färdas i sådana hiskeliga farter p.g.a vägarnas skick. :rolleyes:

På senare årsmodeller 200X har de bytt plats på fotbroms och växelspak så de liknar japs etc. Köp en gammal istället för lite större utmaning.
Jag var helt trasig i huvudet och livsfarlig i svensk trafik när jag kom hem efter 2 månader på vänster sida vägen med växeln på höger fot (1:an upp resten ner) och fotbromsen på vänster... :D

Det finns en resedagbok med en del bilder att kika på:
http://www.resdagboken.se/Default.aspx?documentId=24&section=journey&journeyId=113033&userId=111469

lite mekbilder: notera att alla mek sker i gruset eller på gatan med träklossar och hammare :D
 

Bifogat

  • 4.JPG
    4.JPG
    99.4 KB · Visningar: 89
  • 3.JPG
    3.JPG
    55.9 KB · Visningar: 98
  • 2.JPG
    2.JPG
    118.9 KB · Visningar: 113
  • 1.JPG
    1.JPG
    93.9 KB · Visningar: 115
  • 5.jpg
    5.jpg
    41.1 KB · Visningar: 105
  • 6.jpg
    6.jpg
    33.3 KB · Visningar: 90

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fan vad ball med en som redan gjort det!

Har själv gjort lite research, och det verkar som att de där hojjarna inte bara är dåliga, utan faktiskt totalt värdelösa. Det som bekymrar mig mest är att bromsarna tydligen är riktigt usla. Snackade med en indier som sade att hojarna tillverkas i Madras. Sen i distributionsledet försvinner många orginaldelar och ersätts med fulmek innan hojjarna slutligen säljs som nya/original i butik därborta. Naturligt vis till fullpris trots att org. delarna är på annat håll.

Org delarna säljs sedan separat med god förtjänst.

Well. Berätta mer om resan för tusan! Fler bilder!!!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Blev det något av detta? Någon som drog iväg?

Jag är bra sugen på att flyga dit o köpa en sån där skräpmoppe o toura runt en månad eller så :)

Nepp. Det sket sig pga att tjejen blev gravid. Olämpligt att åka runt på hoj i Nepal då. Står dock fortfarande på attgöra-listan!
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top