ER6-tråden

BigT

Guest
...Visst e den skön, men när man kör i runt 50km/h så rycker den lite konstigt.(har läst att fler har känt det också). vad gjorde ni åt saken?...

Vilken växel har du när du kör i 50 km/h? Den tycker inte om att bli plågad på alltför låga varv, vill åtminstone ha 2500-3000 varv/min för att trivas. Så kör du på sexans växel och det rycker är det bara att prova med att växla ner istället :)
 

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
....Visst e den skön, men när man kör i runt 50km/h så rycker den lite konstigt.(har läst att fler har känt det också). vad gjorde ni åt saken?

Ett problem uppstod när jag kom ut på motorvägen, efter typ 1mil så tändes FI lampan. Då svängde jag av å startade om. Var rätt nära verkstaden så jag körde tillbaka och frågade. De sa att de va lugnt om det inte upprepade sig.

Men under färden så hände det 3 ggr. Stannade och startade om.

Det konstiga är att det händer inte på landsvägar/stadsvägar.

E det farligt att köra fast den lyser?

Tips??Ideer??

MVH En nybliven ER6 ägare..


Att den går ryckigt i 50 beror antagligen på att du ligger på ett ganska lågt varvtal. Ligger du på 5:an eller 6:an tex? Du kan ju ligga på 4:an så borde du inte känna några ryck. Er 6an går lite ryckigt på låga varv. Men det är ingen fara. Er 6an är en bra hoj, inte en perfekt hoj.

FI lampan har jag haft lysandes många gånger. För mig började den lysa (och gjorde så varje gång) när jag låg i farter runt 100 och uppåt och temperaturen var ca 4 grader och neråt.

För mig var problemet (och förhoppningsvis för dig med) att tändboxen "behövde" bytas. Den behövdes inte bytas igentligen för det var absolut ingen fara att den lös för det var inget som var trasigt. Det är så att er 6an är så snålt inställd i insprutningen för att klara avgaskraven att den varnar för att något är fel helt i onödan.
Eftersom jag hade köpt min hoj ny av en handlare så var jag ju inte orolig.
Jag tror att vissa tendboxar blev återkallade för att bytas ut pga att de var för snålt stälda. Men jag vet inte.
Jag fick kolla på nr på boxen och ange detta så tittade verkstadskillen i någon lista och bad mig komma in till verkstaden om någon vecka. Jag tittade in efter en vecka och där låg en ny box som de bytte åt mig på 2 min.
Jag har en 06 kan jag tillägga.
Detta var mitt problem. Det är ju inte säker att det är det som är ditt problem. Tänk efter hur omständigheterna var när den började lysa.


MCmiss
Du skrev att din FI lampa har lyst en gång tidigt i våras. Var det möjligtvis lite kyligare då och låg du i farter runt 100 kanske?
 
Last edited:

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Ort
hemma
Hoj
BMW F800R
Att den går ryckigt i 50 beror antagligen på att du ligger på ett ganska lågt varvtal. Ligger du på 5:an eller 6:an tex? Du kan ju ligga på 4:an så borde du inte känna några ryck. Er 6an går lite ryckigt på låga varv. Men det är ingen fara. Er 6an är en bra hoj, inte en perfekt hoj.

FI lampan har jag haft lysandes många gånger. För mig började den lysa (och gjorde så varje gång) när jag låg i farter runt 100 och uppåt och temperaturen var ca 4 grader och neråt.

För mig var problemet (och förhoppningsvis för dig med) att tändboxen "behövde" bytas. Den behövdes inte bytas igentligen för det var absolut ingen fara att den lös för det var inget som var trasigt. Det är så att er 6an är så snålt inställd i insprutningen för att klara avgaskraven att den varnar för att något är fel helt i onödan.
Eftersom jag hade köpt min hoj ny av en handlare så var jag ju inte orolig.
Jag tror att vissa tendboxar blev återkallade för att bytas ut pga att de var för snålt stälda. Men jag vet inte.
Jag fick kolla på nr på boxen och ange detta så tittade verkstadskillen i någon lista och bad mig komma in till verkstaden om någon vecka. Jag tittade in efter en vecka och där låg en ny box som de bytte åt mig på 2 min.
Jag har en 06 kan jag tillägga.
Detta var mitt problem. Det är ju inte säker att det är det som är ditt problem. Tänk efter hur omständigheterna var när den började lysa.


MCmiss
Du skrev att din FI lampa har lyst en gång tidigt i våras. Var det möjligtvis lite kyligare då och låg du i farter runt 100 kanske?

Ja, jag låg väl i ca 120 & det var tiiiiidgit en morgon & det kan inte ha varit mer än ca 5grader ute för faaaaaasiken va jag frös! :) Dessutom hade hojen stått ute hela natten. Tack för en bra förklaring på "problemet"!
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Nu blir jag ju smått fundersam. Ligger ni på 4ans växel i 50km/h? Jag brukar lägga i 3an och ligga i 55, då tycker jag den går "felfritt" droppar man under 48-49 så börjar den rycka lite, kanske är pga mitt slipon också.

växlar ungefär såhär 30 sträcka, 1an, 50sträcka 2an/3an, 70 3an/4an, 90 5an/6an (alla beror på hur länge man ska ligga i den hastigheten.
 

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
KTM 790 Duke -19
Det är så att er 6an är så snålt inställd i insprutningen för att klara avgaskraven att den varnar för att något är fel helt i onödan.

Om detta stämmer så verkar det som att ni med slipon bör tänka på att mappa om era hojar snarast, eller har jag fel nu ?



Tror att 60 är för dyrt för mig. Pengar är något jag inte badar i, tyvärr. =/
Ångrar jag mig så drar jag iväg ett pm och ser om du fortfarande är instressad.
 
Last edited:

Ojjan

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Malmö
Hoj
Er6f -06
Min hojj är strypt till 25KW och har ett Leo Vince slipon på.

Problemet kom efter strypningen när jag ligger i över 100km/h ett litet tag. stannar jag och startar om är den släckt. Händer inget om jag kör i 50-90 typ.
Den går inte dåligt å jag hör inga missljud(rookii)

tycker inte att den rycker speciellt mycket nu i 50km/h. Va väll bara att jag va skakig..:D

Kör i 3-4 när jag kör i stan btw.
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Så nu är ER6an hämtad från strypningen..!

Slängde även på orginalbaken på den eftersom förr förra ägaren hade sågat itu nummerskylten och fäst upp den med vinkeljärn..:confused:

Ska upp och reg besiktiga den imrn.

Fick kortet för en månad sen och är lite ringrostig eftersom hojjen på körskolan var en cross, hade inte sex växlar..

Visst e den skön, men när man kör i runt 50km/h så rycker den lite konstigt.(har läst att fler har känt det också). vad gjorde ni åt saken?

Ett problem uppstod när jag kom ut på motorvägen, efter typ 1mil så tändes FI lampan. Då svängde jag av å startade om. Var rätt nära verkstaden så jag körde tillbaka och frågade. De sa att de va lugnt om det inte upprepade sig.

Men under färden så hände det 3 ggr. Stannade och startade om.

Det konstiga är att det händer inte på landsvägar/stadsvägar.

E det farligt att köra fast den lyser?

Tips??Ideer??

MVH En nybliven ER6 ägare..

Jag skrev tidigare att mitt styre skakade i 50-60km/h, det visade sig vara den tungt lastade boxen jag hade på den just då som skapade obalans. Nu när jag kör utan box skakar den inte :). Får packa boxen lite mindre nästa gång den ska användas.....:gnissla

Min FI lampa tänds när det är kyligt ute, oavsett vilken hastighet jag ligger i. Har dock inte upplevt det sen början av april.

Någon som upplevt att lampan släckts av sig själv under körning? Utan att behöva stanna och starta om?
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Jag skrev tidigare att mitt styre skakade i 50-60km/h, det visade sig vara den tungt lastade boxen jag hade på den just då som skapade obalans. Nu när jag kör utan box skakar den inte :). Får packa boxen lite mindre nästa gång den ska användas.....:gnissla
Är det inte maxlast på nästan alla topboxar samt andra packväskor på 5kg?

Kanske finns en anledning till det isf! :tummenupp
 

Ojjan

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Malmö
Hoj
Er6f -06
Problemet med FI lampan är över..!!:banana

När man stryper ER6an så skruvar man ju i en torx skruv vid gaswajern(?)

OCH

Sätter i en kontakt med en bygel under sadlen(på F modellen).
Byglen är till för att reglera insprutningen till motorn typ.
Tog bort den å nu lyser den inte..!:)

Wohoo..
 

Frejon

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Borås
Hoj
2007, Kawasaki Er-6n
Är lite fundersam över en sak. Det går en slang från kylarvätskan, eller rättare sagt behållaren till kylarvätskan som hänger löst ner bakom kylaren. Upptäckte detta igår efter en liten tur och märke samtidigt att det luktade bränt gummi. Jag såg då denna slangen som hade smält lite granna så det blivit ett hål i slangen. Är det min slang som hänger fel eller är det ett vanligt problem?
Slangen sitter bakom höger framkåpa på behållaren. Min hoj är av årsmodell 2007 om det är till någon hjälp.

Tack på förhand
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Nu blir jag ju smått fundersam. Ligger ni på 4ans växel i 50km/h? Jag brukar lägga i 3an och ligga i 55, då tycker jag den går "felfritt" droppar man under 48-49 så börjar den rycka lite, kanske är pga mitt slipon också.

växlar ungefär såhär 30 sträcka, 1an, 50sträcka 2an/3an, 70 3an/4an, 90 5an/6an (alla beror på hur länge man ska ligga i den hastigheten.

testade det här med växlarna imorse på väg till jobbet och märkte att det nog bara är jag som är kinkig för lågvarven, cykeln går ju jättefint på 4an i 50, hackar till ibland dock :p
 

Henrik 660

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Ort
Motala
Hoj
Kawasaki ER6n -07
Hallå!
Min ABS lampa släcks inte när jag startar hojen, inte när jag börjar rulla heller. Någon som har en aning om vad det kan vara är eller var jag ska börja leta?
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Hallå!
Min ABS lampa släcks inte när jag startar hojen, inte när jag börjar rulla heller. Någon som har en aning om vad det kan vara är eller var jag ska börja leta?
Det tar ju några sekunder från det att du kör iväg innan lampan slocknar.
Men du menar att den inte slocknar alls? Någongång?

MVH -Patrick
 

Henrik 660

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Ort
Motala
Hoj
Kawasaki ER6n -07
Det tar ju några sekunder från det att du kör iväg innan lampan slocknar.
Men du menar att den inte slocknar alls? Någongång?

MVH -Patrick

Den vill inte slockna över huvudtaget. Den gjorde det förr och ett par gånger har det gått att stänga av tändningen och starta om så slocknade den. Men inte nu längre.
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Det ska väl indikera att ABS funktionen i bromsarna i så fall inte längre fungerar / är aktiv.

Gjorde 600 mil service nyss och eftersom prisfrågor ofta dyker upp så kan jag säga att service + oljebyte kostade mig 1410 kr på Jones MC & Fritid i Karlskoga.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det ska väl indikera att ABS funktionen i bromsarna i så fall inte längre fungerar / är aktiv.

Gjorde 600 mil service nyss och eftersom prisfrågor ofta dyker upp så kan jag säga att service + oljebyte kostade mig 1410 kr på Jones MC & Fritid i Karlskoga.

Hm! bra information där, det verkar kunna skilja grymt mycket mellan olika verkstäder när det gäller servicekostnad
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Gjorde 600 mil service nyss och eftersom prisfrågor ofta dyker upp så kan jag säga att service + oljebyte kostade mig 1410 kr på Jones MC & Fritid i Karlskoga.

100mila servicen kostade 1620 för mig på jones MC, om någon inte orkar gå ett par sidor tillbaka för att läsa :)

Måste säga att jag gillar Jones MC, Nicklas själv är riktigt trevlig, mekanikern (johan?) är duktig och rolig att prata med. Jag hoppas på en ny modell av z1000, år 2010. Sett bilder som tyder på en riktigt fräsh hoj!
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Det ska väl indikera att ABS funktionen i bromsarna i så fall inte längre fungerar / är aktiv.

Gjorde 600 mil service nyss och eftersom prisfrågor ofta dyker upp så kan jag säga att service + oljebyte kostade mig 1410 kr på Jones MC & Fritid i Karlskoga.

Verkar skilja rätt mycket på service kostnader: http://www.er6.se/viewtopic.php?f=13&t=113 :va
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Okej, får kontakta nån verkstad då som kan hjälpa mig att balansera om däcket.

MissMoonia skrev:
Var nere i Tyskland förra helgen och körde bl.a. på autobahn inne i Berlin med ganska mycket trafik när bilen framför tvärnitar så att min sambo som kör vänster framför mig måste slänga ut hojen till höger. Jag kastade just då en blick i backspeglen på en bil som höll på att köra om i körfältet till höger och när jag tittar frammåt igen så har jag sambon bara nån meter framför mig och får tvärnita så framdäcket skriiiiker och låser sig (vi låg i runt 50-60km/h). Styret vrider sig åt höger och hela hojen lutar ner åt höger. Då såg jag hela förloppet framför mig, att jag ramlar och hamnar mellan två körbanor med massor av halvsovande bilister bakom och........
Som tur var lyckades jag få ordning på det hela och får däcket att börja rulla igen och rättar upp hojen men det var nära nära näääära där! Hade tänkt redan innan att jag skulle byta till en hoj med ABS men där blev jag SÄKER på att jag skulle det!

Det du upplever kan vara annat än obalans också, tex orundhet eller plattor på däcket.

Hur stora vikter har du? För stora vikter(bör vara små eller obefintliga på en MC) tyder på något annat galet än obalans, tex orundhet som inte går att "balansera" bort.
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Det du upplever kan vara annat än obalans också, tex orundhet eller plattor på däcket.

Hur stora vikter har du? För stora vikter(bör vara små eller obefintliga på en MC) tyder på något annat galet än obalans, tex orundhet som inte går att "balansera" bort.

På verkstan sa de att däcket var lite ojämnt slitet men det var minimalt lite och är inget jag märker av när jag kör. Inga problem nu längre när den fullpackade boxen inte är på :). Det var den som gjorde så att det blev obalans innan.
Har varit ute och kört ca 1½h idag i olika hastigheter utan att märka någon obalans.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top