Halal-TV, reaktioner?

Status
Ej öppen för fler svar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Du hittar helt galna texter i bibeln med om du söker, där det står allt ifrån att de som jobbar på "vilodagen" skall dräpas till att det är synd att raka sig och klippa sig eller att man skall stena personer som svär...

Den stora frågan är hur du så okritiskt går igång på alla cylindrar av lösrykta citat från en blogg med en så extremt tydlig politisk/ideologisk agenda.

Det är lite som att plocka citat från en blogg som enbart listar galna saker/citat från kristna över hela världen och sedan säga att det är representativt för kristna.... Man tar några galna extremkristna från USA, kryddar med lite KKK, lägger till en nypa katoliker som heilar med nassarna, listar några galna missionärer i afrika, länkar in någon som försökt "piska djävulen" ur sin fru o.s.v. så har man efter någon dags arbete ett ganska skrämmande dokument över hur "galna kristna är"...

Sitter man och nyhetsbevakar och googlar tillräckligt kan man demonisera scoutrörelsen och få dem till samhällets fiende no1 om man så vill...

Men låter man dem som har en tydlig agenda hela tiden välja citat och artiklar åt en är man snart en lydig lakej.
Du lyckas samtidigt som du försöker förklarar mig själv som en som "jagar" eller försöker hitta fel, att själv vara den som jagar genom att dra till rätt extrema exempel själv på KKK, och allt möjligt... Jag menar, du verkar ju rättså insatt, lite för insatt... :rolleyes:

Lättare att hoppa på personen, än åsikten / ämnet.

Känns som att denna tråd gått mer över på att hitta en person att gnälla på än att diskutera ämnet.

Nått inlägg till i det hållet och jag stänger tråden.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det är så mycket enklre att kalla någon en rasist än att ta sig tiden och bevisa motsatsen. Så länge inte åsikten är en sådan som inte behöver "bevis" om motsatsen. Det är tråkigt att behöva bli kallad främlingsfientlig hela tiden.

Vi måste komma på ett nytt namn för vad det egentligen verkligen är... något i stilen "mån om sitt hemlands kultur och värderingar inte blir överkörda"-ord som inte betyder varken rasism, nazism eller främlingsfientlighet. För det är ju inte vad det är!

Arghh!!

Patriot kanske :va

http://sv.wikipedia.org/wiki/Patriot
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Läs denna gubbes blogg-inlägg:
http://blogg.aftonbladet.se/24983/perma/996957

Han har en del anskrämliga citeringar från islamister.



Är det han säger rätt, eller är han bara överdrivet negativ mot muslimer?
(Jag hoppas ju att det inte är sant..., då det låter som att religionen inte ens accepterar västs existens... nära på...)

Jag vet inte hur inlägget såg ut innan det ändrades, men jag ser då inget rasistiskt i det. Och jag är själv invandrare dessutom! :va
Herregud vad ni svenskar är rädda för en öppen diskussion. Släpp lös tyglarna lite!

För övrigt är det väl självklart att muslimer som vill eliminera västvärldens existens har klara direktiv och en himla massa grönljus från sin religion som de kan ta till "vi behov".
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Gå runt och säg att du är patriot och älskar Sverige och hissa den svenska flaggen. Undra vad för replik du kommer få då.

Patrioter kommer stämplas som rasister i dagens Sverige.

Ja vad kommer det sig?
Allt som kan tolkas rasistiskt måste ju tydligen göra det, man blir förbannad :gnissla
Men frågan är ju om invandrarna tycker det eller om det är den vanliga svenska dumheten som ska värna om allt o all in absurdum :huvet

Sen är det väl bara att ha med ett lexikon och visa vad patriot betyder för dom som gnäller.
Fast det verkar ju vara fult att tycka om sitt land tyvärr :huvet
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Det kan inte vara så att det var en liten klick personer som kallade sig själva sverigepatrioter, sprang med svenska flaggan mm mm o samtidigt inte var varken guds bästa barn själva eller speciellt smarta som gjorde patriotismen så tabubelagd?
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
seså, ta det inte så allvarligt utan försök skratta åt det istället. det kallas för humor och titta, nu bjuder jag på ett sådant inslag:

[YOUBE-ID]DTaVMEffA[/YOUTUBE-ID]

sedär, det var ju inte så svårt, eller hur?

Den där är bra. Han är sjukt grym på att imitera brytningarna. :D
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det kan inte vara så att det var en liten klick personer som kallade sig själva sverigepatrioter, sprang med svenska flaggan mm mm o samtidigt inte var varken guds bästa barn själva eller speciellt smarta som gjorde patriotismen så tabubelagd?

Ligger nog nåt i det.
ja det är ju fan att man inte kan använda orden till det dom var avsedda för :confused:

Vi får starta Reclaim the word Patriot då :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Men frågan är ju om invandrarna tycker det eller om det är den vanliga svenska dumheten som ska värna om allt o all in absurdum :huvet

Det har snarare med svenskars rädsla för att stöta sig att göra. Jag har aldrig hört invandrare som kritiserar vare sig nationalsångsjungande eller flagghissning.

Att sitta med lexikon och peka på bokstavsbetydelser är ganska meningslöst eftersom man måste ha respekt för vilken betydelse ett begrepp fått i det allmänna medvetandet. På samma sätt som nassarna kidnappade svastikan så har den främlingsfientliga rörelsen kidnappat begreppet patriot.

De här ständiga hänvisningarna till lexikon blir lite löjliga ibland.
"- SH är en grym sajt, sporthoj.com är fan skiten!"
"- Va, vad säger du?! Kolla i ett lexikon så får du se vad skit betyder. Skit är lixom bajs, avföring alltså!!! Tycker du SH är avföring!?!"
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Det har snarare med svenskars rädsla för att stöta sig att göra. Jag har aldrig hört invandrare som kritiserar vare sig nationalsångsjungande eller flagghissning.

Att sitta med lexikon och peka på bokstavsbetydelser är ganska meningslöst eftersom man måste ha respekt för vilken betydelse ett begrepp fått i det allmänna medvetandet. På samma sätt som nassarna kidnappade svastikan så har den främlingsfientliga rörelsen kidnappat begreppet patriot.

De här ständiga hänvisningarna till lexikon blir lite löjliga ibland.
"- SH är en grym sajt, sporthoj.com är fan skiten!"
"- Va, vad säger du?! Kolla i ett lexikon så får du se vad skit betyder. Skit är lixom bajs, avföring alltså!!! Tycker du SH är avföring!?!"
:tummenupp :klappar
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vi får starta Reclaim the word Patriot då :tummenupp

Gärna det! :tummenupp
Men tills ni lyckas låter jag lexikonen ligga där det ligger. Ni kommer däremot få mitt stöd. Jag kallar mig gärna patriot. Jag är stolt över det land vi kallar Sverige. Stolt över vad vi lyckats åstadkomma och över att vi nått så långt att vi dessutom har råd att hjälpa och välkomna människor från hela världen som inte har haft de förutsättningar som vi har haft! Att vi nått så långt så att vi tillåter avvikande åsikter, religioner, hudfärger och läggningar! :tummenupp
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag tyckte det var högst intressant vad han sa, och den biten jag vill ha kommentarer om var den texten jag tog ut... Jag undrar om det är ett verkligt citat från Islamsk tro?

Då jag absolut inte vill anses främlingsfientlig, så ändrar jag mitt inlägg så det blir mer tydligt på vad jag vill ha "svar" på och tar bort sista raden som kanske är för känslig...

Ni vill hellre diskutera rätten till en åsikt, än att diskutera ämnet.

EDIT: jag kan stänga tråden, inga problem. Men är inte det att fortsätta som det gjorts i så många år och låta problemet aldrig komma till ytan...?

för att fatta mig kort: det har ingenting med rätten till en åsikt och vad just det kan vara utan snarare hur den åsikten presenteras.

jag tror och tycker personligen att det finns 2 alternativ, när det kommer till trådar som just denna (fast det kanske ska gälla hela forumet, vad vet jag): antingen gör man som flashback och anything goes eller INTE. någonting mittemellan funkar inte, för då blir det utifrån en subjektiv åskådning och tycke om vad som ska visas respektive inte visas på sh.

om tanken med en tråd är att 'hetsa' upp varandra etc etc och bara spä på med det ni redan tycker och det inte finns en meningsfull utbyte av åsikter och kommentarer, vet jag ärligt talat inte vad en sån tråd gör här på sh och vissa ämnen är mer laddade än andra, det förstår ni ju själva.

och klart alla har rätt till just SIN åsikt, det är däremot ämnet jag ifrågasätter och hur det modereras.

nej, du behöver inte stänga tråden, men du har ett ansvar som jag inte kan ha eftersom du är moderator och inte jag.

Gå runt och säg att du är patriot och älskar Sverige och hissa den svenska flaggen. Undra vad för replik du kommer få då.

Patrioter kommer stämplas som rasister i dagens Sverige.

fast du skjuter över ribban igen. det är bara en liten klick människor som skulle kalla dig för det och det är väldigt intressant att du bryr dig om och tar åt dig så mycket vad den lilla klicken tycker och tänker.

jag antar att du skiter fullständigt i över 'medelsvenssons' åsikter om mc-förare och att de beter sig som svin, kör ihjäl sig och andra oskyldiga etc etc. försök tänka så också om muppen som ogillar att du hissar svenska flaggan.

Den där är bra. Han är sjukt grym på att imitera brytningarna. :D

ja, han är en cool motherfucker :D
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det har snarare med svenskars rädsla för att stöta sig att göra. Jag har aldrig hört invandrare som kritiserar vare sig nationalsångsjungande eller flagghissning.

Att sitta med lexikon och peka på bokstavsbetydelser är ganska meningslöst eftersom man måste ha respekt för vilken betydelse ett begrepp fått i det allmänna medvetandet. På samma sätt som nassarna kidnappade svastikan så har den främlingsfientliga rörelsen kidnappat begreppet patriot.

De här ständiga hänvisningarna till lexikon blir lite löjliga ibland.
"- SH är en grym sajt, sporthoj.com är fan skiten!"
"- Va, vad säger du?! Kolla i ett lexikon så får du se vad skit betyder. Skit är lixom bajs, avföring alltså!!! Tycker du SH är avföring!?!"

Ja jag får skylla mitt dåliga tänk på att jag är morgonskiftspajj :rodnar
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Såg ni diskussionen på tv igår? Tyckte det var intressant när dom tog upp frågan om "handskakningen". Dom frågade en imam som var där om det var skrivet någonstans eller förbjudet, att skaka hand med någon. Hans svar var att det var "tradition" att kvinnor inte ska göra det.

Ah! Det kanske är något dom kan anpassa då till det svenska samhället, där vi faktiskt tar i hand?

Deras regler och lagar i övrigt då? Borde dom inte kunna införa något sorts Muslim-light? Att i deras moskeér får dom göra som dom vill, men i det svenska samhället beter man sig som svensk? Är jag ute och cyklar?

Jag tycker som Hamilton att det är illa om man som svensk förväntar sig att folk ska ta i hand, och när man sträcker fram handen blir behandlad som om man är rasist. För så var det i hans fall. Det är allt för lätt att skrika rasist tycker jag.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Nä, vet ni vad nu lägger jag ner att försöka förklara mig själv ytterligare. Drar mig ur tråden och troligen vidare diskussioner i ämnet helt och hållet.

Märker att jag inte riktigt kommer någonvart (försöker inte konvertera er till att tro annat), så troligen förklarar jag allting riktigt dåligt eller så är det ingen som delar min åsikt och den är fel från början.

Är inte sur bara trött på att knappa på tangentbord om just det här :) Ni vet min åsikt, eller kanske inte, men vill klargöra att jag inte är främlingsfientlig eller rasist eller nazist eller bär bruna skjortor osv.

Adios amigos
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Såg ni diskussionen på tv igår? Tyckte det var intressant när dom tog upp frågan om "handskakningen". Dom frågade en imam som var där om det var skrivet någonstans eller förbjudet, att skaka hand med någon. Hans svar var att det var "tradition" att kvinnor inte ska göra det.

Ah! Det kanske är något dom kan anpassa då till det svenska samhället, där vi faktiskt tar i hand?

Deras regler och lagar i övrigt då? Borde dom inte kunna införa något sorts Muslim-light? Att i deras moskeér får dom göra som dom vill, men i det svenska samhället beter man sig som svensk? Är jag ute och cyklar?

Jag tycker som Hamilton att det är illa om man som svensk förväntar sig att folk ska ta i hand, och när man sträcker fram handen blir behandlad som om man är rasist. För så var det i hans fall. Det är allt för lätt att skrika rasist tycker jag.
Jag såg lite av programmet och anser först och främst att Janne J suger!
men jag kan inte helt förstå resonemanget om att i "svenska kultur gör vi si och så och om man bryter på någon punkt bryter man troligen på alla andra också"
Hamilton själv hade t.ex. bett dem flytta in i en jordhåla. Är det representativt för svensk kultur?
Att inte betala tv-licensen, som ju omhuldas här, är det samma som att den personen bryter all andra lagar också?
Att betala svart är det "svensk kultur"?
Att barnen blir överviktiga på Mc Donald´s är det bra? Är det svenskt?

När var förresten den svenska kulturen som svenskast?

Du behöver inte svara på frågan, vad jag vill ha fram är att det är oerhört enkelt att gömma sig bakom diffusa ord och då framstå som mindre inskränkt än vad man är.

Newsflash: Världen förändras! Vi lever i ett mer och mer internationellt samhälle, hjulen snurrar snabbare och snabbare och det finns ingen chans att stoppa det. Den svenska "patriotkulturen" är dödsdömd men den svenska kulturen kommer att fortsätta att finnas om än i utvecklad form.
Jag vet att det finns personer som tycker det är jobbigt att höra främmande språk på stan. Men så är det, så kommer det att fortsätta att vara och man kan välja mellan att acceptrea det (Eller sluta vara så nyfiken på vad andra pratar om) eller irritera sig, men det kommer ändå att finnas kvar. Mitt val är att inte irritera mig, så mår i alla fall jag bättre, och istället lägga kraft på vettigare saker, som t.e.x vad jag vill göra med min son i helgen.

Plus att jag får väl upprepa vad jag sagt tidigare: Det finns ett enkelt sätt att unvika att bli rasist om man tycker det är jobbigt. Det är bara att tänka på vad man säger.

Är inte detta rätt mycket en höna av en fjäder? Om någon inte vill skaka hand med dig hur illa är det egentligen? Troligen blir man varken sjuk eller dör på grund av det. Personligen har jag inte tagit någon i hand den senaste veckan vad jag kan komma på...
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Jag håller med dig på de flesta punkterna där, och lägger med ner denna tråden, som för övrigt fått mig att förstå mer om muslimer och deras seder.
/M (som betalar Tv-licens)
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Plus att jag får väl upprepa vad jag sagt tidigare: Det finns ett enkelt sätt att unvika att bli rasist om man tycker det är jobbigt. Det är bara att tänka på vad man säger.


Tillbaka till det som utgör problemet alltså. Hålla käft om vad man tycker och tänker för att inte stöta sig med nån. Typiskt svennigt..
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Plus att jag får väl upprepa vad jag sagt tidigare: Det finns ett enkelt sätt att unvika att bli rasist om man tycker det är jobbigt. Det är bara att tänka på vad man säger.

Vilket även är ett gott råd till den gode Hamilton.

Syftet med Muslimtjejerna med dessutom traditionella "hem"bygdstraditioner är att provocera fram s.k. rasism. Vilket tydligen funkar av debatten att döma.
Men frågan är varför. Knappast för att visa Islams goda sidor. De snarare förstör för muslimer och övriga araber än att skapa bättre förståelse för denna grupp av människor.

Så syftet är, vad jag tror, så banalt att de tre muslimtjejerna är enbart mediakåta!

Men.

Handskakning ses av muslimsk tradition som sexuell handling. Något som inte hör hemma i västerländsk kultur. Tillhör man en subkultur, så vet man även hur man bemöter och umgås med andra människor utanför den egna sfären. Det skall inte förväntas att alla vet vad subkulturens "koder" innebär!

Gäller även muslimsk tradition såsom hedersmord!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sedan kan man givetivs påstå att "Jag skriver inget främlingsfientligt direkt utan hänvisat bara till en blogg" men man kommer ju ändå inte ifrån frågan varför man nu tyckte att just den bloggen var så intressant att lyfta fram...

Aha, så jag borde läst bloggen? :gnissla
Var den bra? :confused:
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top