ZZR 600 eller Bandit 600? Behöver hjälp att välja!

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
Jag behöver hjälp att välja första-hoj! Väga fördelar mot nackdelar osv. Då menar jag främst tekniska fördelar. Det är ju bara dumt att köpa en ZZR från -92 om de skulle vara kända problemcyklar.

Jag gillar utseendet med ZZR 600 (cirka -92) och den är dessutom billig (från 29000:- till 35000:- cirka) men en Bandit 600 (-97a) är ju lite nyare men därmed också lite dyrare i inköp.

Försäkringarna blir lite billigare för Banditen och eftersom jag är studerande så spelar pengarna "lite" roll i bilden.

Priserna för halvförsäkring, 22 år, utan A-körkort i zon 3 blir för ZZR 600 7200:-/helår hos Bilsport & MC. Banditen skulle gå på 4600:-/helår, också halvförsäkring. 12700:-/helförsäkring för Banditen.

Att helförsäkra ZZR 600an känns kanske lite onödigt. En Bandit är ju dock lite nyare och då vill jag egentligen ha helförsäkring - tänker jag fel?

Vilken hade ni valt? Jag är inte i behov av någon hoj som går i 250 eller så. 170km/h skulle utan tvekan räcka. Det är ju mest utseendet jag är ute efter just nu. ;-)

Köp kawan, det är ju både lättare och starkare. Banditen är tung för att vara en 600...men eftersom kawan är gammal så du får kolla den noggrannt så att inga allvarliga defekter finnes.

Jo. Det lutar nog åt Kawan. Det blir ju lite mindre lån på dem. Hur mycket bör man beräkna att ett Goretex-ställ går på? Jag är givetvis medveten om för och nackdelar med skinn och faller faktiskt för Goretex då jag troligtvis kommer göra lite längre vändor då och då.

Tog mitt B-kort i sommras och inhandlade i slutet av augusti en ZZR600 -92'a med 2100 mil på mätaren. Jag gav 30.000 för den och betalar 3.500kr halv/halv hos IF, 28 år och bor i Örebro.

Som första hoj tycker jag den passar bra. Den är lättkörd och jag hänger iaf på min polare som har en ZX6R -02'a. 93 tror jag de fick annat avgassystem och annan luftburk och i och med det ett bättre mellanregister.
Det är nog ingen hoj för den som vill köra bana, men jag tror den passar bra om man vill åka litet länge och kanske sitta två på den. :)

Har hört många som tycker den ser ful ut men jag själv tycker det är en riktig skönhet...men det kan ju bero på att det är min första hoj :rolleyes:

/Chrille

Jag instämmer fullständigt!! Det finns en blå -92a från Sörmland på blocket just nu. Den är precis det jag kikar efter. :)

Jag bockar och bugar dessutom för tipset. Ska försöka hitta en -93a eller senare!

ChrilleB skrev:
Tog mitt B-kort i sommras och inhandlade i slutet av augusti en ZZR600 -92'a med 2100 mil på mätaren. Jag gav 30.000 för den och betalar 3.500kr halv/halv hos IF, 28 år och bor i Örebro.

Som första hoj tycker jag den passar bra. Den är lättkörd och jag hänger iaf på min polare som har en ZX6R -02'a. 93 tror jag de fick annat avgassystem och annan luftburk och i och med det ett bättre mellanregister.
Det är nog ingen hoj för den som vill köra bana, men jag tror den passar bra om man vill åka litet länge och kanske sitta två på den. :)

Har hört många som tycker den ser ful ut men jag själv tycker det är en riktig skönhet...men det kan ju bero på att det är min första hoj :rolleyes:

/Chrille

:lol
Hoppas att du känner till att B-kortet gör dig berättigad till att köra en bil i trafik men INTE motorcykel.

Grattis till B-kortet. Nu när du köpt båge så försök ta mc-kortet till våren ;)

750RR

maverick_750rr skrev:
:lol
Hoppas att du känner till att B-kortet gör dig berättigad till att köra en bil i trafik men INTE motorcykel.

Grattis till B-kortet. Nu när du köpt båge så försök ta mc-kortet till våren ;)

750RR

Fan också, det var A jag tog...men den bjuder jag på :)
Trevlig helg på er alla! :öl

/Chrille

Kolla tanken inuti på kawan. De kan rosta sönder inifrån trots att de ser ut att vara i perfekt skick från utsidan.

SKulle nog föredragit en ZZR från 93 å framåt - bättre drag i motorn, förbättrad ram air, större tank å lite snyggare. Fast förstås dyrare (men under 35' måste det ju helt klart bli!).

För Gore-Tex-ställ, kolla www.touring.se, de brukar ha lite rea så här års (å till våren med) men fem lakan får du nog minst räkna med om du ska ha ett nytt ställ.
/F.

Gren skrev:
Jag behöver hjälp att välja första-hoj! Väga fördelar mot nackdelar osv. Då menar jag främst tekniska fördelar. Det är ju bara dumt att köpa en ZZR från -92 om de skulle vara kända problemcyklar.

Jag gillar utseendet med ZZR 600 (cirka -92) och den är dessutom billig (från 29000:- till 35000:- cirka) men en Bandit 600 (-97a) är ju lite nyare men därmed också lite dyrare i inköp.

Försäkringarna blir lite billigare för Banditen och eftersom jag är studerande så spelar pengarna "lite" roll i bilden.

Priserna för halvförsäkring, 22 år, utan A-körkort i zon 3 blir för ZZR 600 7200:-/helår hos Bilsport & MC. Banditen skulle gå på 4600:-/helår, också halvförsäkring. 12700:-/helförsäkring för Banditen.

Att helförsäkra ZZR 600an känns kanske lite onödigt. En Bandit är ju dock lite nyare och då vill jag egentligen ha helförsäkring - tänker jag fel?

Vilken hade ni valt? Jag är inte i behov av någon hoj som går i 250 eller så. 170km/h skulle utan tvekan räcka. Det är ju mest utseendet jag är ute efter just nu. ;-)

Varför ha helförsäkring när det skiljer 8000:- i premie? Har man inte tummen mitt i handen så fixar man en hel del själv för 8000:-. Dessutom tillkommer ju självrisken på några tusen som man kan använda för att laga. Om det sen inte händer något det första året så kan man ju säga att man det andra året har 8000:- i "repfond" plus de 8000:- extra som en helförsäkring kostar det andra året... efter några år så har man tjänat in en ny hoj på att åka halvförsäkrat.

Billigast är att låta bli att vurpa! Om det ändå händer, vilket inte är omöjligt (fråga undertecknad :crash ), så ska man vara glad om man klarar sig själv...

Kraschpuckar kan vara en bra investering!

Om du vill ha mycket hoj för pengarna kan jag rekommendera att kolla lite efter rejsade hojar som är reggade. En rookie 600 från 98-99 kan man få för en ganska billig peng. Dom behöver inte vara slutkörda för att dom har gått några tävlingar. Men se till att kolla skicket noga så den inte är ramsned eller skramlar onormalt mycket i motorn...

Lycka till!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...