ZZR 600 dör vid minsta gas

carlo

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
CanAm 800 XXC -11 & KTM 200 EXC -07
ca 94 som startar något motvilligt med choke och dör vid minsta gaspåslag. Går att varva upp till ca 4-5000rpm mha choken men så fort man rör gasen dör hojen. Gnista finns (även medan den dör vid gaspåslag) och bägge tändsplorna är uppmätta och verkar ok. Dock ger sekunderärna 25 kohm mot 18 khom enligt manual. Luftfilter är ok, tanken är borta och soppa får den från separat flaska. Vakuumet är oroligt/obefintligt vid tomgång. Lufburken är också borta och samliga trottlar rör sig identiskt när man försöker ge gas. Mao borde inte membranen i förgasarna var dåliga. Insugstrattarna är täckta av rostfärgat damm! Runt insidan av tanklocket finns det rost och lösa flagor. Kan det vara så att samtliga fyra förgasares munstycken är igensatta av rostflagor? Hyfsat osanolikt. Teorier önskas av kunniga innan jag ger mig på plocka isär förgasarna.
 
Min första tanke är ju att tillförseln till förgasarna är igentäppt strax ovanför flottörventilerna.
Har du haft isär och gjort ultrarent i vareviga kanal, slang, munstycke och samtliga flottörhusventiler?
Varför jag skriver ULTRArent? Därför att jag så många gånger varit säker på att det varit tillräckligt rent åsså...
 
Nej jag har inte börjat riva i förgasarna ännu men det är väl bara det som kvarstår. Jag har hittat flera trådar på utländska forum där exakt detta fel beskrivs men ingen lösning finns att läsa om!
 
Gå in på www.braigasen.se. Dom är specialister på förgasare. (dom hänvisar till att det lika gärna kan vara tändningsfel)
Har kikat på deras sida och jag har inte helt uteslutit tändningsfel iom avvikelsen i ohm. Men denna avvikelse är kanske ok (vad vet jag) eller så beror den på min ohm-mätare från Clasohlson. Det lutar åt försgasarmek imorgon.
 
Missa inte förbindelserören/-slangarna mellan förgasarna.
Undvik att plocka ur trottlarna om det är CV-förgasare - lätt att skada membranen.
 
Jag skulle börja med att rengöra förgasarna samt kolla alla ledningar från tank till förgasare.
Eftersom du säger att det är rost i tanken, och du har rostdamm runt förgasarna så har du ju rätt många varningssignaler där.
Har du ventilationshål i bränsleflaskan så du inte får vakuum i den.

När en hoj dör vid gas så är det 9 av 10 gånger relaterat till problem i bränslesystemet.
 
på förra hojen (GSR600 med insprut) hade 3st av spolarna ca 14Ohm och en låg på 12Ohm.
Hojen gick bra vid fullt vrid med väldigt ojämt och hackigt på låga varv, under 3500rpm.

Bytte en tänd spole och problemet var löst.
 
Trasigt membran i någon av förgasarna kan ge det fenomen du beskriver.
Jo det är ju klart när jag tänker efter. Alla fyra förgasarna är ju "sammankopplade" med vakuum så pajar ett membran borde rimligtvis de övriga förgasarna påverkas. Som sagt, blir till att riva isär förgasarna i e.m. Tack för alla tips!
 
Kolla att tändkablarna är ordentligt anslutna till tändhattarna. Om man är oförsiktig när man tar bort dom och drar i kablarna, kan dom lossna. Det behöver inte ens synas att man dragit ut kabeln en bit. Fick liknande problem då jag skulle starta upp min Bandit i våras efter förgarasrengöring och tändstiftsbyte.
 
Inga trasiga membran men massor av rostrester. Det rostar uppenbarligen i tanken. Se bilder på sörjan jag fick ut ur tanken. Sörjan delar sig dessutom så det är gott om vatten i soppan! Vill passa på att understyka att hojen inte är min utan jag har fått äran att fixa den!

En fråga; hur ska blandskruven stå på förgasarna? De varierade mellan 2-3.5 varv?!

Allt är nu rengjort och ska monteras ihop imorgon.
 

Bifogat

  • IMAG0432.jpg
    IMAG0432.jpg
    30.7 KB · Visningar: 77
  • IMAG0431.jpg
    IMAG0431.jpg
    60.3 KB · Visningar: 79
Blandningsskruvarna ska ju ställas individuellt, på gehör efter att du synkat förgasarna. Börja då på 2,5 varv (eller om du kan hitta grundinställning i någon handbok) så du har något att utgå från...

Kan för övrigt vara dags att göra rent i tanken. En näve (stenfritt) grus eller småmuttrar + en skvätt schetofån som skakas, skakas, skakas.
Varsågod o skölj efteråt!
 
Ställ blandskruvarna så att du får högst tomgång, normalt är 1.5-2-5 varv.
 
Bandit-1200 = Geni!

Du hade helt rätt. Kardelen hade ärgat sönder. Det var bara att klippa av 1 cm och skruva dit tändhattarna. Tack alla för alla tips, hojen går hur fint som helst nu!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top