Zzr 1100

Precis den tråd jag letat efter.
Jag läste om läckande framgaffel på ZZR 1100 och inser att det inte längre är någon idé att packa om den. Jag har gjrt det tre gånger nu, men med samma resultat.
Någon som vet var man kan få tag på en ny gaffel? Hojen fyller 20 nästa år och jag såg till min förvåning att den blir veteranare efter 20. Jag trodde det var 30 år.
så istället för att byta så blir det till att fixa. :-)
 
Då har vi fixat lite, värmehandtag och framförallt, 6-kolvsok från GSXR1000!


IMG_1819 by dillikottis, Lite nya bromsgrejjer!


IMG_1825 by dillikottis, Före...


IMG_1831 by dillikottis, ...efter! Trist nog var de stålomspunna slangarna jag beställt för långa, så jag har monterat med de gamla rackarna så länge.


IMG_1832 by dillikottis, samt lite gubbig handtagsvärme.

Har plockat av alla kåpor för att göra rent, samt motortvätt och byte av kylarvätska idag också. Tyvärr saknades fjäderplåtarna/dammskydd va fan dom nu heter till oken, så jag fick välja på att beställa nya för 850!!! kr i Sverige (allvar, för två plåtar och fyra skruvar) eller det mer förnuftiga 265 kr MED frakt från England. Då fick jag tom rostfria skruvar, vilken lyx. :)

Så det dröjer väl till nästa vecka innan knarren är redo, men jävlar va redo den är då! :D
Vilken årsmodell är det på 6-kolvsoken från GSXR1000?
 
Last edited:
Kanon. Tack för infon!
Halva nöjet är ju jobbet och jag tror jag behåller min ett tag till. :)

Ingen fara - ok hittade jag hyfsat billigt på ebay.de, tyvärr saknades dammplåtarna. Dammplåtar kostar 800kr hos handlare i Sverige :dummer men hittade billigt på ebay.co.uk.

En mod som är klart värd att göra, blev betydligt bättre bett i frambromsen. Sen är det ju snygga(re) ok också!
 
Ingen fara - ok hittade jag hyfsat billigt på ebay.de, tyvärr saknades dammplåtarna. Dammplåtar kostar 800kr hos handlare i Sverige :dummer men hittade billigt på ebay.co.uk.

En mod som är klart värd att göra, blev betydligt bättre bett i frambromsen. Sen är det ju snygga(re) ok också!


Kom ihåg att dom där sexkolvsoken inte är de mest älskade som Suzuki monterat på en motorcykel.
Dock anser jag att knixet med att hålla dom i bra skick och ha fortsatt bra nyp i bromsarna är skötsel.

En polare plockar ner sina ok 3-4 ggr per säsong och servar, annars blir de lätt trög och tam tyvärr..
 
Kom ihåg att dom där sexkolvsoken inte är de mest älskade som Suzuki monterat på en motorcykel.
Dock anser jag att knixet med att hålla dom i bra skick och ha fortsatt bra nyp i bromsarna är skötsel.

En polare plockar ner sina ok 3-4 ggr per säsong och servar, annars blir de lätt trög och tam tyvärr..

Ok det har jag missat! Samma ok sitter ju på en massa andra hojar också, Kawa osv. Men men, det är bara att serva på då, det är ju skoj att pilla med bromsok. :)
 
Hejsan jag är ägare till en zzr 1100 -93á är mycket nöjd med den kör mycket till jobbet fram o tillbaka perfekt pendlar fordon. mvh stefan:tummenupp
 
Väcker liv i denna tråden igen. Försöker lista ut om min 93 fortfarande är strypt. Hur gjordes strypningen i fuggarna på dessa? Brickor eller borrades det hål osv? Någon som vet?
 
Svarar mig själv så kanske någon fler som undrar kan hitta det. Strypningen verkar sitta i trottellocken. Har man lock som är släta är den ostrypt. Locken som sitter på dom strypta har en bula på sig.
 
Hejsan alla glada zz-r 1100 snubbar.. Jag är en gammal gubbe som 2001 köpte en 91 zzr och sålde den 2003 då det vart en FJR 1300 som böts ut till en 06 av samma slag. Vart många mil med dessa cyklar både här hemma och ute i Europa. Från 2011 vart det lite lungt på åkfronten så jag sålde FJRen och tänkte lägga av med åkandet. Men till påsken 2012 så vart jag med en kawa igen ZZ-R 1100 C3 alltså en 92:a veteran :hej. Nu är kåporna lite spruckna så här kommer min fråga. Är det svårt att fixa till kåpor själv. Alltså själva plastjobbet? Nån som vet?
 
Hej! Jag försöker skaka liv en en gammal tråd. Får se om det går.
Jag ska titta på en gammal Kawa ZZR 1100 -90:à som läcker olja från motorn.
Någon som vet var de brukar läcka? Ska man behöva demontera hela motorn och byta alla packningar dvs. komplett packningssats? Går ju inte att tvätta motorn och starta den när man är och tittar på den. Iofs skulle man kanske be säljaren avfetta motorn så man kan lokalisera felet. Hur hade ni gjort, man vill ju gärna veta om det t.ex. bara är kopplingslocket. Oljepluggen är det inte sa säljaren.:va
 
Hej! Jag försöker skaka liv en en gammal tråd. Får se om det går.
Jag ska titta på en gammal Kawa ZZR 1100 -90:à som läcker olja från motorn.
Någon som vet var de brukar läcka? Ska man behöva demontera hela motorn och byta alla packningar dvs. komplett packningssats? Går ju inte att tvätta motorn och starta den när man är och tittar på den. Iofs skulle man kanske be säljaren avfetta motorn så man kan lokalisera felet. Hur hade ni gjort, man vill ju gärna veta om det t.ex. bara är kopplingslocket. Oljepluggen är det inte sa säljaren.:va


Tyvärr inte, jag fick byta hela min motor då en kolv ramlade ner på garagegolvet genom hålet i motorn. :-)
 
Hej StephenJ! Det var ju tråkigt. Lästa att det är problem med ramlagret på 3:ans cylinder tror jag det va.
Då kan ju oljeläckage vara lite oroväckande. Tror de fixade problemet -93 eller nåt. Hade du problem efter det eller du sålde hojen? Hur var den för övrigt?:huvet
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top