ZXR750R vs ZXR750

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Visst är ZXR750R kanske lite mer svårkörd eftersom den har flatside förgasare, men när sluttiden och slutfarten på kvartsmilen är lägre hos R:en så är det väl fan inte något som stämmer. Visst ska ZXR750R vara en hel del vassare än vanliga? 22 + hk och -5 kg borde väl tala sitt tydliga språk?

Prestandasiffror ZXR750:

http://homepage.ntlworld.com/webzxr/zxr750r/History/Specifications/91_zxr.html

Prestandasiffror ZXR750R:

http://homepage.ntlworld.com/webzxr/zxr750r/History/Specifications/91_zxr-r.html

Toppfarten var lite högre men R:en har nog högre utväxling.

Du måste skriva mycket mer utförligare. Som ditt inlägg lyder nu är det ju hittepåsiffror och fantasihistorier.

Har du testat de 2 sinsemellan nyligen? Båda 2 helt original?

Hade de samma skick på däcken?(Likadana däck på båda?)

Var de likadant drevade?

Var de inställda i samma bromsbänk?

Kördes de av samma förare och körde han dem EXAKT lika hårt vid testet(vilket är omöjligt att påvisa)?

Hög utväxling? DubbelRen hat tätstegad växellåda med lång etta så du håller dig på varvtalen där effekten finns.

Hur du än gör så är dubbelRen bättre på banan - förutsatt att den är välskött.

Så nu får vi se vad du menar med detta! ;)

Last edited:
Vet inte om jag läser rätt men det skiljer bara två hundradelar? Annan utväxling kanske innebär en försämring på strippen som motsvarar de extra hästkrafterna? Den är ju utväxlad för bana, inte kvartsmile.

Vet inte om jag läser rätt men det skiljer bara två hundradelar? Annan utväxling kanske innebär en försämring på strippen som motsvarar de extra hästkrafterna? Den är ju utväxlad för bana, inte kvartsmile.

Det var bra att du skrev så - nu föll poletten ner hur H4 tänkte ser jag.

Fast vad är nu egentligen meningen med tråden?

Taget ur ursprungliga posten:

"Visst ska ZXR750R vara en hel del vassare än vanliga?"

Jag är sugen på en ZXR750R men siffrorna säger inte mycket. Ja jag vet att den är ovanlig, speciell och allt det där. Men det hade varit kul att veta om den går något bättre än en vanlig ZXR 750 också. Även om den nu inte skulle vara snabbare så avgör det inte mitt köp men det är en kul grej att veta.

Möjligtvis, men 22 + hk och -5 kg borde göra sitt på slutfarten ändå. Lång etta har ZXR750R tydligen (140 km/h?).

Last edited:
zxr750r har precis som du säger tätstegad racelåda med hög 1a växel, påminner väl mer om moderna sporthojar i utväxlingen, kort sagt, i farter över 100km/h går en zxr750r garanterat mycket bättre än en zxr750

Taget ur ursprungliga posten:

"Visst ska ZXR750R vara en hel del vassare än vanliga?"

Jag är sugen på en ZXR750R men siffrorna säger inte mycket. Ja jag vet att den är ovanlig, speciell och allt det där. Men det hade varit kul att veta om den går något bättre än en vanlig ZXR 750 också. Även om den nu inte skulle vara snabbare så avgör det inte mitt köp men det är en kul grej att veta.

Möjligtvis, men 22 + hk och -5 kg borde göra sitt på slutfarten ändå. Lång etta har ZXR750R tydligen (140 km/h?).

Hur många ZXR750 har kvar stypningen då? (100hk), vad ger den utan strypning? 120?

Hur många ZXR750 har kvar stypningen då? (100hk), vad ger den utan strypning? 120?

Nja, det är ingen sedvanlig strypning vi pratar om. Vill du få ur full effekt så är det en hel del som måste göras (kammar osv) av det jag har hört iallafall.

Tom stakarna är grövre på ZXR750R och man börjar ju undra om kolvarna och kompressionsförhållandet är likadant.

Nja, det är ingen sedvanlig strypning vi pratar om. Vill du få ur full effekt så är det en hel del som måste göras (kammar osv) av det jag har hört iallafall.

Tom stakarna är grövre på ZXR750R och man börjar ju undra om kolvarna och kompressionsförhållandet är likadant.

Okej, det ger ju en bredare bild av läget.

Så här är det:

ZXR750 är inte strypt*, den är byggd med 100HK i motorn. Det de kallar för ostrypt heter egentligen ZXR750R - vilket är en helt annan motorcykel.
Man KAN göra om sin enkelR till en dubbelR men det kostar mer än att köpa en ny dubbelR.

ZXR750R har tätstegad låda(ettan gör strax över 140km/h org drev), aluminium bakram&tank(de 5kilona), annan fjädring fram&bak, andra kolvar, vev, mekaniska förgasare(39mm) samt diverse magnesiumdelar över motorn.

Det är en ren tävlingshoj och verkligen ingenting att köra runt i stan med - det blir bara så fel.

Den drar jämnt med enkelR tills det att de högre hastigheterna kommer in - då sticker dubbelR. Det ÄR en snabbare hoj än enkelR men kör inte gata med den för då kommer du bara sälja den.(ställ den i vardagsrummet)

*: Den svensksålda varianten av just ZXR750 blev strypt till 80HK(59kW) i motorn så den är rätt trött men de kan man med lätthet plocka bort och köra den som den ska.(begränsning i förgasare - alltså strypbrickor) Glöm inte att regbesiktiga den då till ursprungliga 100HK.(74kW)

Efter att min ZXR750R blev fullständigen genomgången med tätad luftburk och rensade förgasare så lät jag bänka den och pappret säger allt. ZXR750R 122HK ger 96,3 på bakhjulet.

Jag ska fixa papper på både den svensksålda 80HK samt den ostrypta 100HK ZXR750 så kan man verkligen se den riktiga skillnaden dessa 3 varianter emellan.

-----------------------------------------------------

Denna cykeln är idag gammal men väcker klart uppmärksamhet än idag. Flera kommer fram till dig och påtalar att det var deras drömcykel när de var yngre(men kör R1 eftersom grannen gör ju det) och klart snyggast genom tiderna.
Den gör sig verkligen till rätta med en 900motor i ramen. Jag har en sådan som jag låtit trimma och den står sig fortfarande än idag mot de nya, jag jämför med min R1 -08.
Dock är den ju helt klart klumpigare vilket jag först detta året efter inköpet av R1an verkligen förstått skillnaden på mellan vikterna. ZXR750 är registrerad på 230kilo tjänstevikt och R1an 200kilo jämnt.

Jag tänker lätta min ZXR750/900(den heter 950R, se profil) till högst 190kilo tjänstevikt då den har 180HK i motorn precis som min R1. Om den skulle bli mer lätthanterlig än min R1a för det tvivlar jag lite på då R1an säkerligen är mer balanserad men sen skiljer det 16 år dem emellan.... :rolleyes:

1: dynypapper ZXR750R 2: 950R 3: R1 -08 4: Bild på ZXR750 och ZXR750R

Bifogat

• dynoruntest.JPG
    dynoruntest.JPG
    63.3 KB · Visningar: 96
  • 950R.jpg
    950R.jpg
    238.7 KB · Visningar: 114
  • SDC10464.jpg
    SDC10464.jpg
    99.8 KB · Visningar: 81
  • zxrerna.jpg
    zxrerna.jpg
    187.1 KB · Visningar: 151
Last edited:
Bara ny bild. Guldfälgar förvisso men den är förbaskat snygg även i rött :tummenupp

Bifogat

• zxrr_red.jpg
    zxrr_red.jpg
    37.9 KB · Visningar: 348
Olika modeller? ZXR, 750 versionen, Superbike!

Bara ny bild. Guldfälgar förvisso men den är förbaskat snygg även i rött :tummenupp

1989 och 1990 är 2 väldigt olika hojar. H1 och version H2
1991 och 1992 skiljs åt med modelbetekningen K1 och K2
1993 och 1994 skiljs åt med modelbetekningen M1 och M2
1995 klassades ingen RR maskin
1996 klassades RR maskinen ZX7RR, så man får väl dra slutsatsen att det är 1996 de har som grund i Super-bike ända tills de nya reglerna gällde från och med 2003

Dubbel RR maskinerna 1991/92 och 1993/94 hade två färgavarianter där ett fält var antingen blått eller rött.

Har sett två färgvarianter på ZX7RR maskinen! Men är det riktigt?

Att hitta allt helt original på dessa äldre hojar är nog svårt, ofta har någon under årens gång satt sin touch på hojen, antingen jobbar man på det eller så går det bra så länge hojen e GRÖN:D Eller?

Bild på min 1993a Röda varianten (Kawasaki France!) men med 2 fel, grön skärm och smått rökfärgat glas. Får ordna detta vid tillfälle!

Ha det gott Kawasakifans! Toyman

Bifogat

• IMG_3454 sh.jpg
    IMG_3454 sh.jpg
    126.9 KB · Visningar: 93
  • IMG_4256 sh.jpg
    IMG_4256 sh.jpg
    166.6 KB · Visningar: 97
  • IMG_4266 sh.jpg
    IMG_4266 sh.jpg
    155.2 KB · Visningar: 109
  • zxrh2.jpg
    zxrh2.jpg
    16.5 KB · Visningar: 954
Minns inte om det fanns en homologationvariant av H1/H2 men däremot användes den i endurance och ser onekligen fruktansvärt rå ut:

http://images.google.se/imgres?imgu...firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&sa=G

Vad jag vet så fanns det iaf en ZXR400R -90 med flatslides och resten.

Den senare varianten av ZXR400R(1994, sista årsmodellen) är världens ballaste 400cc-maskin. Inget för gata den heller egentligen men..... Det måste upplevas för att förstå ;)

Bifogat

• 400SP2.jpg
    400SP2.jpg
    40 KB · Visningar: 86
Old Superbikes

Minns inte om det fanns en homologationvariant av H1/H2 men däremot användes den i endurance och ser onekligen fruktansvärt rå ut:

H1an och H2an var väl de ordinarie hojarna som stod i Kawasakis katalog. H2an utrustades med allt som var bra ifrån race-året 1989 och de tricks som H1 vart utrustad med i Superbike-kostym, men ändock i gatkostym. Svårt att finna pålitlig information överlag när inte tillverkarna själva visar info på sina hemsidor. Men det kommer väl med tiden. Historien om ...... vår ... satsning på Superbike! Kanske. Toyman

http://images.google.se/imgres?imgu...firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&sa=G

Vad jag vet så fanns det iaf en ZXR400R -90 med flatslides och resten.

Den senare varianten av ZXR400R(1994, sista årsmodellen) är världens ballaste 400cc-maskin. Inget för gata den heller egentligen men..... Det måste upplevas för att förstå ;)

Vad är annorlunda på ZXR400R? Har den också flatside förgasare, annan fjädring osv?

Hondas NC30 är annars en jävligt cool fyrhundra.

Vad är annorlunda på ZXR400R? Har den också flatside förgasare, annan fjädring osv?

Hondas NC30 är annars en jävligt cool fyrhundra.

ZXR400R har ganska exakt allt extra som ZXR750R har gentemot ZXR750 inkl flatslides(33mm).

NC30 är tyvärr en av de sämsta 400orna, men den ser ju fin ut ;)

ZXR400R har ganska exakt allt extra som ZXR750R har gentemot ZXR750 inkl flatslides(33mm).

NC30 är tyvärr en av de sämsta 400orna, men den ser ju fin ut ;)

Egen åsikt eller fakta? Tycker V4:an är en pärla...

[YOUTUBE-ID]9Fg9Orya6mI[/YOUTUBE-ID]

ZXR400R... vilket insugsljud!

Fakta.

Märk gärna den tätstegade lådan när han växlar. Astuff hoj verkligen.
Beroendes på hur den är kitad(enormt svårt att hitta helsystem, kawasaki-kitdelar etc.) så kan de överrösta många literhojar med sina 14k+ varv. :)

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back