Nja, det är ingen sedvanlig strypning vi pratar om. Vill du få ur full effekt så är det en hel del som måste göras (kammar osv) av det jag har hört iallafall.
Tom stakarna är grövre på ZXR750R och man börjar ju undra om kolvarna och kompressionsförhållandet är likadant.
Okej, det ger ju en bredare bild av läget.
Så här är det:
ZXR750 är inte strypt*, den är byggd med 100HK i motorn. Det de kallar för ostrypt heter egentligen ZXR750R - vilket är en helt annan motorcykel.
Man KAN göra om sin enkelR till en dubbelR men det kostar mer än att köpa en ny dubbelR.
ZXR750R har tätstegad låda(ettan gör strax över 140km/h org drev), aluminium bakram&tank(de 5kilona), annan fjädring fram&bak, andra kolvar, vev, mekaniska förgasare(39mm) samt diverse magnesiumdelar över motorn.
Det är en ren tävlingshoj och verkligen ingenting att köra runt i stan med - det blir bara så fel.
Den drar jämnt med enkelR tills det att de högre hastigheterna kommer in - då sticker dubbelR. Det ÄR en snabbare hoj än enkelR men kör inte gata med den för då kommer du bara sälja den.(ställ den i vardagsrummet)
*: Den svensksålda varianten av just ZXR750 blev strypt till 80HK(59kW) i motorn så den är rätt trött men de kan man med lätthet plocka bort och köra den som den ska.(begränsning i förgasare - alltså strypbrickor) Glöm inte att regbesiktiga den då till ursprungliga 100HK.(74kW)
Efter att min ZXR750R blev fullständigen genomgången med tätad luftburk och rensade förgasare så lät jag bänka den och pappret säger allt. ZXR750R 122HK ger 96,3 på bakhjulet.
Jag ska fixa papper på både den svensksålda 80HK samt den ostrypta 100HK ZXR750 så kan man verkligen se den riktiga skillnaden dessa 3 varianter emellan.
-----------------------------------------------------
Denna cykeln är idag gammal men väcker klart uppmärksamhet än idag. Flera kommer fram till dig och påtalar att det var deras drömcykel när de var yngre(men kör R1 eftersom grannen gör ju det) och klart snyggast genom tiderna.
Den gör sig verkligen till rätta med en 900motor i ramen. Jag har en sådan som jag låtit trimma och den står sig fortfarande än idag mot de nya, jag jämför med min R1 -08.
Dock är den ju helt klart klumpigare vilket jag först detta året efter inköpet av R1an verkligen förstått skillnaden på mellan vikterna. ZXR750 är registrerad på 230kilo tjänstevikt och R1an 200kilo jämnt.
Jag tänker lätta min ZXR750/900(den heter 950R, se profil) till högst 190kilo tjänstevikt då den har 180HK i motorn precis som min R1. Om den skulle bli mer lätthanterlig än min R1a för det tvivlar jag lite på då R1an säkerligen är mer balanserad men sen skiljer det 16 år dem emellan....
1: dynypapper ZXR750R 2: 950R 3: R1 -08 4: Bild på ZXR750 och ZXR750R