zxr750 vs zx12r ?

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
RSV 1000 -01
Morrn folk

Eftersom försäkringspriserna har sjunkt som en betongklump för mig så funderar jag på att byta hoj. Den som står närmast till hand är en zx12a, 7 år nyare, 50 kusar till för den facila summan av 3000 kr om året i försäkring tycker jag är rimligt. Det jag oroar mig lite för är att 12an kommer vara ännu klumpigare än min, även om jag hoppas att de 7 åren det skiljer har gjort lite för köregenskaperna. Jämför jag min egen med en cbr 600/900 är den ju som en 240 dl utan servo, jäkligt stabil och bjuder inte på några överraskningar.

Och ja jag ska ta och provköra så fort jag får tillfälle, men innan dess undrar jag om någon kan ge mig en fingervisning av vad jag ska vänta mig ?
MVH
J

Last edited:
Aa, det är nog en viss skillnad tror jag, om det nu var det du undrade. :)
Kanske svårt att jämföra hojarna, eftersom dom ligger i lite olika segment. 12:an är ju mer en touringmaskin.

Ah, jag tryckte enter lite tidigt, fick editera. Känns skönt att veta att ni är på hugget :) så skriv nu istället när ni vet vad jag vill ha reda på :)

Casca skrev:
Morrn folk

Eftersom försäkringspriserna har sjunkt som en betongklump för mig så funderar jag på att byta hoj. Den som står närmast till hand är en zx12a, 7 år nyare, 50 kusar till för den facila summan av 3000 kr om året i försäkring tycker jag är rimligt. Det jag oroar mig lite för är att 12an kommer vara ännu klumpigare än min, även om jag hoppas att de 7 åren det skiljer har gjort lite för köregenskaperna. Jämför jag min egen med en cbr 600/900 är den ju som en 240 dl utan servo, jäkligt stabil och bjuder inte på några överraskningar.

Och ja jag ska ta och provköra så fort jag får tillfälle, men innan dess undrar jag om någon kan ge mig en fingervisning av vad jag ska vänta mig ?
MVH
J

Du kan nog vänta dig en hel del mer kraft från början till slut.. vilken årsmodell på zx12:an har du tänkt dig och vilken årsmod har du på din nuvarande?

zxr är en 95a

hade tänkt en 02, 03 ungefär senare var försäkringen fortfarande lite väl sur att bita i

//J

Casca skrev:
Morrn folk

MVH
J

Du kommer att undra varvör du harvat runt på en sjuhalva :tummenupp

Du kommer att ha mer kraft rakt fram över hela registret så det märks. Samtidigt kommer hojen att vara klumpigare även om 12:an är relativt lätt och din 750 inte är det. Markfrigången är sämre på 12:an dessutom, så frågan är snarare om du gillar krokiga vägar eller touring rakt fram i idiotfart.

Men av din fråga att dömma är det väl det senare som gäller...

Jåke skrev:
Du kommer att ha mer kraft rakt fram över hela registret så det märks. Samtidigt kommer hojen att vara klumpigare även om 12:an är relativt lätt och din 750 inte är det. Markfrigången är sämre på 12:an dessutom, så frågan är snarare om du gillar krokiga vägar eller touring rakt fram i idiotfart.

Men av din fråga att dömma är det väl det senare som gäller...

Det är just det jag är rädd för, jag vill inte ha endast ett touringlok, men jag hoppades eftersom den är så pass mycket nyare, så kanske de 20 kilona det skiljer varit bra maskerade. En nyare zx9 / zx10 är fortfarande för dyra för min börs och jag är den första att medge att jag inte är någon Rossi direkt och jag gillar att glida runt emellanåt, men likväl är en kurvig väg förbannat roligt, nej närmsta ÅF med en zx12a hemma, here I come

//J

Casca skrev:
zxr är en 95a

hade tänkt en 02, 03 ungefär senare var försäkringen fortfarande lite väl sur att bita i

//J

Tycker inte att min zx12:a -00 känns speciellt svårjobbad, gäller som med allt annat att lära sig att hantera den, har riktigt roliga stunder med den :fyllisar

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...