zxr- stryyypt

Rackzo

piskar nordhnet
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Flaka/R1
tjena, har räknat ut att jag köpt den såkallade "försäkringshojen" -91 står att den är strypt genom begränsning i förgasaren. saken e den att jag vill liksom ta bort det! hur gör jag? nån som vet hur dom sitter? vet att det finns trottelstrypningar o luftstrypningar o sånt, men någon som vet exakt vad det är i dom här? det är alltså en zxr 750 -91. den är helt orginal nämligen så jag misstänker att dom sitter kvar, men man vill ju inte slita bort något som ska vara där. tacksam för lite hjälp! haaaje

MostWanted_NKPG skrev:
det sitter i trottelhålet på insugssidan. ta bort luftburken så ser du luftstrypningarna...

Ingen dum ide att bestycka om den sen kanske? Annars lär den gå aldeles för magert vilket inte är bra.. (högre förbränningstemperatur..)..

Bjorn.H skrev:
Ingen dum ide att bestycka om den sen kanske? Annars lär den gå aldeles för magert vilket inte är bra.. (högre förbränningstemperatur..)..

Ehh, va?!

Om du stryper lufttillförseln bör den ju gå för fett istället.

EBS skrev:
Ehh, va?!

Om du stryper lufttillförseln bör den ju gå för fett istället.

Om man tar BORT strypningen i lufttillförseln så kommer den gå för magert... Ta en kopp kaffe och kom in i matchen :tungan :D :yoparty

Visst är det väl så att det är trottelstopp på ZXR?

I locken på förgasarna finns en tapp som hindrar att trottlarna lyfts hela vägen upp. Fräs bort och njut av dina nya hästkrafter.

För örvrigt har jag inte råkat på någon strypt hoj som krävt ombestyckning ännu.

Mattias skrev:
Visst är det väl så att det är trottelstopp på ZXR?

I locken på förgasarna finns en tapp som hindrar att trottlarna lyfts hela vägen upp. Fräs bort och njut av dina nya hästkrafter.

För örvrigt har jag inte råkat på någon strypt hoj som krävt ombestyckning ännu.

är inte det bara på 93:an och framåt?

91-92 tillverkades för att ha exakt 100 hästar, du har nog inte alls nån strypning om det inte är en mellanklasshoj.

det står i papperna att den e strypt till 59kw, och den luktar faktiskt lite soppa.... så jag får hoppas att det e brickor som man bara kan ta bort. jag ska ju strypa ner den till 25kw nu, så jag vill inte ha två strypningar, kan ju bli lite fel kanske. men jag får väll ta o skruva lite ikväll, får se om jag hittar några små strypningar där inne. någon som vet hur man kan få lite mer krut i den sen när jag tagit bort 25kw strypningarna? ska ju köra med en cbr 900 så man vill hänga med lite... men vill inte vråltrimma heller. :yoparty

Strypning!

Jag är ganska säker på att på zxr 91-92 sitter strypningen i trottlarna,
tror att det är ett hål (Vacum förgasare) i trotteln som begränsar lyftet på trotteln.

PÅ min zxr åtgärdades detta vid första servicen och jag har då aldrig träffat
på någon med en zxr som inte har fått strypningen bort trollad vid första service eller leverans av hojen.
Någon ombestyckning behövs inte på denna modell.
Sen att det står 59 KW i pappret.....det gör det på min med!!

Ring en Kawadealer nära dig, ska inte vara nåt problem att få info om hur strypningen ser ut av dom!

// Kruger

Många ZXR -91 såldes i Sverige som 80 hkr-versioner = 59kW.

Strypningen sitter bara delvis i förgasarna som andra trottlar. Tyvärr krävs det även byte av kammar och kolvar med högre komp för att få tillbaka alla 120 hkr den är byggd för.... :mad:

Jåke skrev:
Många ZXR -91 såldes i Sverige som 80 hkr-versioner = 59kW.

Strypningen sitter bara delvis i förgasarna som andra trottlar. Tyvärr krävs det även byte av kammar och kolvar med högre komp för att få tillbaka alla 120 hkr den är byggd för.... :mad:

Som jag förstått det sitter precis som vissa här skriver strypningen i förgasarna, genom att hindra trotteln från att slå i taket. Det var inte förrän årsmodell -93 som motorn byggdes med andra kolvar och kammar för att ta ned effekten. Snacka om trist strypning...

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda