ZXR nervös vid lugn körning

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena!
Jag har börjat fundera över om saker och ting verkligen står rätt till med förgasarna på min ZXR H1. När jag kör i långsam stadstrafik, typ rondeller och sånt, så kan jag bara ge ytters små utslag på gasrullen, så små att det lätt kan bli för mycket. Även uppe i laglig motorvägsfart, dvs. runt 110 använder jag bara ytterst lite av rullen. När man sedan drar på lite känns gasen mycket mer exakt och lättkontrollerad, men då går det ju lite för fort för Göteborgstrafiken.

Kan detta bero på slitage av nåt i förgasarna, eller är Kawan helt enkelt inte gjord för att köras lugnt? Hojen har rullat över 8000 mil, men motorn är bytt och har bara varit med typ 3700 mil. Jag vet inte om förgasarna byttes med motorn, men det är ju inte alls säkert. När kan det vara dags att byta eller renovera ett set Kehin-förgasare? :va

Hoppas nån har nåt bra att säga! :)

Min är likadan... nervös när man kör lungt i stadstrafik, men när man drar på går den rent. detta trots att den är helt nyservad på mc verkstad och förgasarna är synkade. kanske blir så när det är lite trimmat???

Masen skrev:
Min är likadan... nervös när man kör lungt i stadstrafik, men när man drar på går den rent. detta trots att den är helt nyservad på mc verkstad och förgasarna är synkade. kanske blir så när det är lite trimmat???

Ja, det låter ju betryggande. Min är dock inte trimmad vad jag kan se.
:va

Om jag inte minns fel var min H2 precis likadan. En lösning på nervositeten kan vara att köra på högre växel i stan så den går tyngre och inte reagerar lika mycket på rullen, jag brukade tuffa runt på 2500-3000 rpm inne i stan.

Efter portning av toppen gick den mjukare, men det var fortfarande lika litet utslag på rullen upp till motorvägsfart.

Masen skrev:
Same probs here!
Trodde oxå att det var för att det e lite vässat som den betedde sig som den gör!
Men tror generellt att kawor e lite stressiga på gasen...
Men ta o kör på högre växlar som det nämdes ovanför!

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats