zxr eltrassel

kawazxr

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Umeå
Hoj
ZX10R 2004
Hejsan! Är det nån som kan/vet hur man ska diagnostisera om CDI boxen på en kawa zxr750 92 är trasig??

Grejen är att jag tagit bort ett tjuvlarm på hojen som den förre ägaren satt dit och när jag kopplade ihop kablarna tror jag att jag brände CDI boxen.

Frågan är , iom att jag kan knuffa igång hojen kan felet ligga i CDI boxen ändå.?? Jag har kollat startmotor solenoiden-ok, även kollat "junction box" den verkar vara ok enligt mätningen. Grejen är att jag även brände neutral lampan.. Vilken röra-det är verkligen en mardröm hjäääääääälp!!!!

startknappen är helt död. före lampan slocknade fanns det en lös kabel (nr2)-om man anslöt den till kabeln som gjorde att startmotorn gick runt (hela tiden man höll in knappen) gick hojen igång men gick på två cylindrar så länge de två var anslutna, men började genast gå på fyra då kontakten bröts. problemet var då att nr2 inte var inkopplad gick startmotorn runt endast ett varv-sedan fick man vänta och trycka in knappen igen etc.

Som sagt jag är mkt tacksam om nån kan hjälpa mig ur den här röran trots min kaotiska beskrivning!
O allt bara för jag ville ha plats med en första-hjälps låda under sätet :(
 
kawazxr skrev:
Hejsan! Är det nån som kan/vet hur man ska diagnostisera om CDI boxen på en kawa zxr750 92 är trasig??

Grejen är att jag tagit bort ett tjuvlarm på hojen som den förre ägaren satt dit och när jag kopplade ihop kablarna tror jag att jag brände CDI boxen.

Frågan är , iom att jag kan knuffa igång hojen kan felet ligga i CDI boxen ändå.?? Jag har kollat startmotor solenoiden-ok, även kollat "junction box" den verkar vara ok enligt mätningen. Grejen är att jag även brände neutral lampan.. Vilken röra-det är verkligen en mardröm hjäääääääälp!!!!

startknappen är helt död. före lampan slocknade fanns det en lös kabel (nr2)-om man anslöt den till kabeln som gjorde att startmotorn gick runt (hela tiden man höll in knappen) gick hojen igång men gick på två cylindrar så länge de två var anslutna, men började genast gå på fyra då kontakten bröts. problemet var då att nr2 inte var inkopplad gick startmotorn runt endast ett varv-sedan fick man vänta och trycka in knappen igen etc.

Som sagt jag är mkt tacksam om nån kan hjälpa mig ur den här röran trots min kaotiska beskrivning!
O allt bara för jag ville ha plats med en första-hjälps låda under sätet :(

Låna en box av nån, det är det enklaste. Jag hade en som det va nå glapp i för cykeln gick bara på 2 cylindrar ibland. Jag T R O R jag har kastat den men om jag skulle råka hitta på den kan jag ju skicka upp den om du inte får tag på någon annan.
 
Kan du knuffa igång den är boxen inte trasig.

Du beskriver ju själv vad du ska leta efter... en bortkopplad jord-signal för startknappen. Startknappen ska jorda ena änden på startsolenoiden/reläet som då ser till att det kommer kräm till startmotorn. Eftersom du har pillat lite varstans och "blixtrat" med kablarna så har du nog skjutit en säkring modell "större".
 
Jo fast problemet är att jag gått igenom alla säkringar-de är hela så jag undrar om jag skjutit hela startkretsen i "junction box" ??
 
kawazxr skrev:
Jo fast problemet är att jag gått igenom alla säkringar-de är hela så jag undrar om jag skjutit hela startkretsen i "junction box" ??

Det brukar sitta en säkring innuti startsolenoiden. På vissa hojar sitter det en inline-säkring på väg från batteriet till solenoiden.
 
Ok nu har jag rett ut det till en del - hojen startar, men startmotorn vill bara gå runt litet åt gången, sen får man vänta ett tag osv till den startar. det finns en kabel som är lös (strömförande) - har försökt koppla den till solenoiden men inget händer? nåt tips??
 
kawazxr skrev:
Ok nu har jag rett ut det till en del - hojen startar, men startmotorn vill bara gå runt litet åt gången, sen får man vänta ett tag osv till den startar. det finns en kabel som är lös (strömförande) - har försökt koppla den till solenoiden men inget händer? nåt tips??

Att koppla in saker på chans är inte att rekommendera. Ta reda på vad kabeln är till för istället. Måste finnas någon här på forumet med ett el-schema till din hoj.

Att startmotorn bara går lite och sen stannar är förmodligen för att kolen eller kommutatorn är slut/sliten. Prova att koppla en grov (minst 10mm2 kabel) mellan pluspolen på batteriet och direkt till + polen på startmotorn. Snurrar den lika pissigt då - är det startmotorn som är kass - eller att din motor har skurit (och går trögt).
 
Hade problem med min hoj att den inte ville gå på starten när jag tryckte på startknappen. visade sig att i junction boxen sitter det ett relä som var glappt i lödningen, kostade på ett nytt relä ca 40:- phos elfa lödde dit den ordentligt å sen har den funkat fin fint!
Kanske inte lösningen på ditt problem!
 
Hej på er alla! Tack för all hjälp, för nu har jag fixat problemet :yoparty strippade hojen och hittade kabel kapningen som stod för allt det onda!
Nu purrar den så fin när man trycker på knappen! :banana :squid
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top