zxr -91 delar

zxr85

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2009
Ort
laholm
Hoj
zxr 750 -91 kx250 -94
hej. köpte en zxr i sommras, men har sedan dess inte hittat någon riktigt bra sida med delar.

söker först och främst efter en ensittscuts, alltså inte en racecuts utan en som ersätter passagerardynan

söker även någon form av höjningssatts bak. tacksam för svar.
 
Om jag inte är helt ute å cyklar så har du ställbar fjädring bak på den, alltså inte fjäderförspänningen utan det ska sitta en justering längre upp som är för "ride-height".
Upp med den ca 5mm bak och sänk ca 3mm fram så blir den mycket trevligare.
Enda nackdelen är körställningen som redan från start är ganska sportig, du kommer inte att vilja göra några långresor sen.
 
tack så mycket för svaren , ska beställa cuts nu direkt och var nere och kollade fjädern bak, går ju att höja upp den 2-3cm om så skulle vilja.
får provköra mig fram när det blir vår.
fint att man kunde höja den så lätt, trodde att man var tvungen att byta "hundbenen"
tack
 
tack så mycket för svaren , ska beställa cuts nu direkt och var nere och kollade fjädern bak, går ju att höja upp den 2-3cm om så skulle vilja.
får provköra mig fram när det blir vår.
fint att man kunde höja den så lätt, trodde att man var tvungen att byta "hundbenen"
tack

de är ju inte fjädern du ska höja utan hela dämparn..
 
ja på bulten ovanför dämparen, skruva ner hela dämparen från infästningen om jag hajar det??
 
ska man kanske försöka lägga någon distans mella eller räcker der att bara skruva upp de 2 muttrarna? kan ju lika gärna sätta den så högt det går och arbeta sig neråt sen, den känns jävligt låg som den är. borde nog skruva åt fjädern så hårt det går med, värer nästan 100kg vet inte vad som äe lagom i hårdhet på orginaldämparen?

finns det något annat kul man skulle kunna göra för att optimera hojen? styrdämpare och så??
 
Du bör utgå från det läge du har nu och skruva dig uppåt, flyttar du hela biten är risken stor att köregenskaperna blir helknas.
Du kan spänna åt fjädern något men gör alltid bara en ändring i taget och provkör innan du gör något mer.
I botten på stötdämparen sitter en justering för returdämpningen, den kan du gott ställa på max.

Pm:a din mailadress så ska jag försöka skicka över en originalinstruktion på fjäder/dämpar-inställningar
 
Du bör utgå från det läge du har nu och skruva dig uppåt, flyttar du hela biten är risken stor att köregenskaperna blir helknas.
Du kan spänna åt fjädern något men gör alltid bara en ändring i taget och provkör innan du gör något mer.
I botten på stötdämparen sitter en justering för returdämpningen, den kan du gott ställa på max.

Pm:a din mailadress så ska jag försöka skicka över en originalinstruktion på fjäder/dämpar-inställningar

Hur bra är det att ställa returen på max? Du får en dämpare som packar ihop sej på nolltid, det är inget som är bra för vägegenskaperna. Justeringar gör man lite i taget, och ser hur det påverkar innan man går vidare.
 
Hur bra är det att ställa returen på max? Du får en dämpare som packar ihop sej på nolltid, det är inget som är bra för vägegenskaperna. Justeringar gör man lite i taget, och ser hur det påverkar innan man går vidare.

Den är bara ställbar i 3 steg om jag minns rätt varav mittläget är anpassat för en 68-kilos japan som touringkör på slät väg.

Annars har du rätt, precis som jag skrev i tidigare inlägg så en justering i taget och sedan utvärdering:tummenupp
 
en annan fråga engående höjn ingen. lossade på svinen för att höja, losnade lätt på vänster sida, men höger sitter somm fan, använde ett långt rör.
frågan är.

är den "felgångad?? eller ska jag bara våga ta i ändå hårdare? konstigt om den skulle vara gängade åt vänster??
 
en annan fråga engående höjn ingen. lossade på svinen för att höja, losnade lätt på vänster sida, men höger sitter somm fan, använde ett långt rör.
frågan är.

är den "felgångad?? eller ska jag bara våga ta i ändå hårdare? konstigt om den skulle vara gängade åt vänster??

Du behöver inte lossa på svingen, på övre dämpar/fjäderinfästningen sitter det en mutter under och en mutter över fästet, gänga upp den övre en bit och höj sedan genom at skruva upp den undre, lås fast med den övre när öskad höjd uppnåtts.
 
jo jag förstår hur du menar, men det e så tight så att jag inte kommer in med nyckelen. inte ens när jag lyfter hela hojen i bakramen så åker den ner, måste vara spänningar i svinglagret. . . . .
 
jo jag förstår hur du menar, men det e så tight så att jag inte kommer in med nyckelen. inte ens när jag lyfter hela hojen i bakramen så åker den ner, måste vara spänningar i svinglagret. . . . .

Jo det går att komma åt med nyckeln, minns inte riktigt hundra men det kan vara så att jag hade plockat bort sidokåporna, vilket i så fall är enklare än att lossa svingen.
 
det är nerplockat, även batterilådan. problemet är att de fasta nycklarna jag ahr går bara upp till 19mm hylsor kan man ju inte använda sig av.
och eftersom att den undre bulten är smalare än min skiftnyckel så får jag inte in nyckelen och kan skruva...=(
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top