ZXR 750 svårstartad varm

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Hej!

Har blivit tillfrågad av en kompis om hjälp med hans ZXR 750-89:a. Då jag inte har någon jätte erfarenhet av att meka r4 tänkte jag att en tråd här kunde ge lite hjälp på vägen..

Alltså, som rubriken lyder; hojen är svårstartad när den är varm. Kall smäller den igång utan problem men så snart den kommit upp i driftstemperatur är den för det mesta omöjlig att få igång med startmotorn. Enda sättet är att rulla igång den.

Det enda vi hittills gjort i felsökningsväg är rutinmässig rengörning av förgasare, och påfyllning av fräsch bensin. Ingen skillnad. Känns som om någon någon form av elfel ligger nära till hands, men vad?

Ska kanske tilläggas att hojstackarn fått ytterst begränsat med service och omtanke dom senaste åren...

Så kom igen nu alla mekaniska masterminds, uppslag och idéer tack!:tummenupp
 
Kolla ventilspelet, kan få de symptomen om det är felaktigt.
 
Det har du ju faktiskt helt rätt i! Borde man ju tänkt på efter alla gånger man sett folk kicka sig blodiga ute på crossbanan för att sen komma tillbaka med nyjusterade ventiler.. Ska kollas! Tack!:tummenupp
 
Om det inte hjälper med ventilerna: har ni kollat så att hojen har rätt tändstift? finns klena tändstift som inte håller för höga temperaturer. Dock brukar detta inträffa när man kör att hojen isåfall stänger av sig men jag vet inte hur långt och länge ni hunnit köra :tungan
 
Ska också undersökas. Hojen är som sagt inte direkt pedantskött så stiften kan mycket väl vara kass..
 
Den där toppen är ganska känslig på ventiljustering, sätena går ner sig vilket gör att de behöver justeras nästan vid varje service (inte 600 mil oljebyte). Har det inte gjorts kan jag nästan sätta en slant på att det är felet och den egentligen skulle må bra av en portning och nya ventilsäten. Eller allra minst en ventiljustering.

Grym motor när den går som den ska dock, som i övrigt tål nästan vilken behandling som helst :)
 
Last edited:
Tack för alla svar!

Har nu äntligen fått tummen ur och kollat ventilspelet. Varierade ganska kraftigt mellan ventilerna så en justering är nog definitivt att rekomendera!

MEN: Minsta uppmätta spelet var 0,10 på en av insugsventilerna. Dom andra låg mellan 0,15 och 0,30. (ca, har inte lappen med mätvärdena framför mig)

Enligt min världsåskådning är det alltså väl mycket spel på dom flesta ventiler eller? Ska erkänna att vi inte har gjort någon ansträngingning för att ta reda på vad de korrekta värdena är för just denna motor, men en någorlunda kvalificerad gissning säger väl ungefär 0,15 in och 0,20 ut?

Alltså, kan detta förklara varmstarts problemen som beskrivs tidigare i tråden? Borde väl vara för små spel som ger sådana symptom och inte förstora?
 
Har nu samma trubbel med min zx7r så tackar för denna tråd :krama

Någon som har koll och kan informera vad ventil spelet skall vara???
 
jag skulle också vilja veta ventilspel på zxr750 -89, nån som har en haynesbok till denna? behöver veta åtdragningsmoment till motorn också så om nån har en haynesbok får ni gärna hojta till =))
 
prova med mjukare stift gjorde jag på min 93a blev mycket bättre
(org cr9 satte i cr8)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top