Zxr 750 spottar olja?

Hellgren

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Zxr 750 -92
Tja!

Jag är i görningen att införskaffa en Zxr 750 -92. Men en sak som oroar mig lite, säljaren säger att den spottar ut olja när man pressar den lite. Han sa nått i stil med att om man kör själv så händer det vid 200 och om man skjutsar så skvätter det till vid 150-160. Det verkar vara vid framkåpan på vänster sida (om man sitter på hojen). Vad kan detta bero på? Ganska dålig på att meka själv, så förklara lite varligt ;)

Jusst det, kanske ska tillägga att han också sa, att det är inte farligt. Den spottar bara ur sig pytte lite, man behöver inte fylla på eller så. Utan det kommer en liten skvätt bara. Tror eventuellt att han sa att det kom från ventilkåpan nu när jag tänker på det. Kan det stämma?

Jag vet ju inte hur mycket som är sant och inte, men det verkade som att han körde på den själv för fullt som det va. Dessutom nämnde han att man var tvungen att ställa in förgasarna. Kan det spela någon roll? Det borde det väl inte göra? Någon som vet vad det kostar att göra en sån inställning?

/Hellgren

Last edited:
Förgasarinställningen har inte något med läckan att göra. En inställning på verkstad ska väl inte behöva kosta så mycket, men jag vågar inte riktigt gissa eftersom jag har gjort allt sånt själv på mina hojar. RN MC-service i Partille ska vara ganska billiga på såna jobb har jag hört.

Det kan mycket väl vara ventilkåpan som läcker lite. När man har kollat ventilspel på hojen kan man oftast återanvända den packningen, men det brukar bli lite svårare att få det tätt varje gång så det är kanske dags för en ny packning på den hojen. En sån kostar kanske 400 spänn och det kan vara lite tidskrävande att lossa allt för att komma åt kåpan men direkt svårt är det inte.

Last edited:
Ok, hur brådis är det att fixa om det är ventilkåpan? Hur farligt är det liksom?

Jag skulle säga att det är ingen fara om det inte läcker några större mängder eller blir värre. För att se hur mycket det läcker bör du se till att oljan är riktigt varm, eftersom det är då den flyter lätt och är mest benägen att läcka. Det tar kanske 15-20 minuter att få oljan såpass varm, så försök ta en ganska lång provtur.

Last edited:
Ok, hur brådis är det att fixa om det är ventilkåpan? Hur farligt är det liksom?

Om det är ventilkåpan så är det ingen fara så länge det finns olja i motorcykeln mellan min och max, förutom att det kan vara trist om det stänker olja. Det är ju ett perfekt vinterprojekt för dig annars :tummenupp

Ok, men då tror ni att det kan va ett vettigt köp?

Någon här i gbg trakterna som har nånstans man kan va och mecka med det? Mot en liten penning då så klart. Lite svårt i mitt flerbilsgarage..

Ok, men då tror ni att det kan va ett vettigt köp?

Någon här i gbg trakterna som har nånstans man kan va och mecka med det? Mot en liten penning då så klart. Lite svårt i mitt flerbilsgarage..

vettigt beror ju på vad han ska ha???
Kolla upp så de verkligen kommer från ventilkåpan.. kan ju va vad som helst o bli mycket dyrare..

vettigt beror ju på vad han ska ha???
Kolla upp så de verkligen kommer från ventilkåpan.. kan ju va vad som helst o bli mycket dyrare..

Ja det e klart.. Inte så lätt att avgöra bara när man inte vet riktigt ens vad som är ventilkåpa. Han ska ha 22 för en 92:a.. Det verkar vettigt om man kollar vad dom brukar ligga i, 89-90 25000 typ..

Allt är väl relativt...jag har skjutit en ventilkåpspackning som bara läckte lite, halva hojen blev blöt av olja. Höger stövel och ben på skinnstället blev impregnerat för evigt. Vid tillfället gick det 200+ och det var väl bara tur att det inte drällde olja på bakdäcket.

Ja det e klart.. Inte så lätt att avgöra bara när man inte vet riktigt ens vad som är ventilkåpa. Han ska ha 22 för en 92:a.. Det verkar vettigt om man kollar vad dom brukar ligga i, 89-90 25000 typ..

en 89-90 e inte värd mer än 20 papp. skulle aldrig betala mer.. en 92 ska du få för runt 25 i hyffsat skick.

en 89-90 e inte värd mer än 20 papp. skulle aldrig betala mer.. en 92 ska du få för runt 25 i hyffsat skick.

Jag fick 22.5 K för min 89:a i våras. Den hade gått långt, men jag hade bytt bromsskivor mm. och kåpor och lack var fina på den. Såhär års kan jag tänka mig att man får 20K för ett hyfsat fint ex ja.

Back