ZXR 750 Nogot att Ha??

Hellraider

Metal is forever!
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
R1:a -01(såld)TT600R(Såld)Hade en R1:a -00 (Stulen!)Numera en ZX9R Grön såklart!
Funderar på å köpa mig en zxr 750 -93:a!Ni som vet något om dom hojarna kanske kan svara på om det är en okej hoj :confused: Hur är körställningen i gämförelse med en R1:a -00 :confused:

Tackar för svar

:yoparty

Tycker många klagar på extrem (=framåtlutad) körställning, men jag tycker den är rätt bekväm. Bara provsuttit R1 nångång för längesen, och ställningen är väl ungeför densamma förutom att man har lite mer plats på ZXR:en.

Annars är jag iaf helnöjd med min (visserligen en -91:a, men det är ju iss samma sak). Klånkig låda och lite bråttning i kurvorna får man stå ut med.

Är det denna du kollat på?
http://www2.blocket.se/view/2638791.htm?l=&c=1&city=

Hellraider skrev:
Funderar på å köpa mig en zxr 750 -93:a!Ni som vet något om dom hojarna kanske kan svara på om det är en okej hoj :confused: Hur är körställningen i gämförelse med en R1:a -00 :confused:

Tackar för svar

Körställningen är rejält framåtlutad. R1an är mer touring än ZXRen rent sittmässigt vad jag förstått. Speciellt om man höjer ZXRen bak vilket är vettigt så inte fotpinnar o trams går i för lätt.
En skön o stabil hoj som man gärna drar ut på bana. Det är väl inte den lättaste hojen i universum precis, men den är skoj att köra.
93:an fick fler hästar o trycksatt luftburk men sämre motorkaraktär är vad jag hört. Dom som kan rekommenderar 91:or.

Om jag inte minns fel så var det vanligt att man byte ut länkaget till bakfjädringen, mot en med en annan geometri.

Dez skrev:
Fast ännu hellre en -92:a eftersom den fick bättre bakdämpare.

Hmm, visst står det i Bike? De har fel. Så här är det:

91 och 92 har samma bakdämpare och länkage. 93-95 ändrade Kawasaki till en mjukare dämpning (men endast för R, RR hade kvar samma hårda fjädring som tidigare).

På en 91/92 byter man länkaget bak till en från ZXR93-95 (ej RR) eller ZX7R 96-2002 så blir fjädringen mindre hård.

Intressant är att 91-92 är de lättaste årsmodellerna av alla ZXR:er, 195 Kg för R och 190 Kg för RR (dvs även lättare än ZX7R 96-2002).

En ZXR är inte alls så trög i styrningen som ryktet gäller. Höj den bak med ride-hight-justeringen och lätta max på det som ser ut som fjäderförspånningen fram, eftersom det *inte* är fjäderförspånning utan ride-hight-justering för gaffelbenen (står fel i manualen). Om du kör ZXRR så är det riktig fjäderförspänning fram.

tmp skrev:
Hmm, visst står det i Bike? De har fel. Så här är det:

91 och 92 har samma bakdämpare och länkage. 93-95 ändrade Kawasaki till en mjukare dämpning (men endast för R, RR hade kvar samma hårda fjädring som tidigare).

På en 91/92 byter man länkaget bak till en från ZXR93-95 (ej RR) eller ZX7R 96-2002 så blir fjädringen mindre hård.

Intressant är att 91-92 är de lättaste årsmodellerna av alla ZXR:er, 195 Kg för R och 190 Kg för RR (dvs även lättare än ZX7R 96-2002).

En ZXR är inte alls så trög i styrningen som ryktet gäller. Höj den bak med ride-hight-justeringen och lätta max på det som ser ut som fjäderförspånningen fram, eftersom det *inte* är fjäderförspånning utan ride-hight-justering för gaffelbenen (står fel i manualen). Om du kör ZXRR så är det riktig fjäderförspänning fram.

Ride height på en ZXR 750 justeras (fram) genom att höja och sänka gaffelbenen i styrkronan.

Om den är nåt å ha????

Det är ju en Kawa!!!

Det är en grym hoj som dessutom med över 10 år på nacken har en grym imponeringsfaktor vilket är otroligt viktigt.

Min polare hade en sån som nu är såld, men fan vad läcker den är, särskilt med de feta slangarna.

Den är "race" helt enkelt, å så sitter man bra me.

/M

Hellraider skrev:

Tackar för svar

Allt beror på vad du ska ha den till, jag har första modellen - 89:an och är
mycket nöjd :) Jag har iofs bara min för att förflytta mig från A till B och det
är grymt bra stabilitet i hojjen - kanon sporttouringmaskin för billiga pengar, både inköp och försäkringsmässigt. Dessutom ser den faktiskt fortfarande rätt modern ut. Jag betalar 6300 för Helår trafik på IF.

Se till att göra full service efter köpet ... gör inte mitt misstag ... lita inte på bakdrevets skick utan byt hela drivpaketet. (kedjan small och det kostade mig plenty)

Lycka till.

/Per

Ja man får tacka för all svar :yoparty Svårt det här med köp av hojar, hade ju gärna haft kvar R1:an, grymt nöjd med den :( Det är ju svårt å hitta någon
annan hoj med lite kubik och utseende för runt 30000:-!Får la kolla upp försäkringen på en zxr, måste ju vara lägre än på R1:an (790:-/Mån halv)

Ha det gött biker brothers :yoparty
/Hellraider

Vad är det som skiljer zxr från zx7r'en? Bara ändring i modellnamnet eller gjorde de några större uppdateringar till 96?
Grymt sköna hojar förövrigt! :tummenupp

DreeTman skrev:
Vad är det som skiljer zxr från zx7r'en? Bara ändring i modellnamnet eller gjorde de några större uppdateringar till 96?
Grymt sköna hojar förövrigt! :tummenupp

Det hände mycket mellan 91 och 96. Så pass mycket att jag egentligen skulle vilja kalla det en ny modell. Chassi, motor, väghållning, stötdämpare....listan är lång.

Kurvmakaren skrev:
Det hände mycket mellan 91 och 96. Så pass mycket att jag egentligen skulle vilja kalla det en ny modell. Chassi, motor, väghållning, stötdämpare....listan är lång.

Den viktigaste uppdateringen var motorn som fick kortare slag och större borrning vilket gav bättre mellanregister (som 93-95 inte hade) och 123 hk. Den fick också ny bakdämpare samt gaffelben med kompressionsjustering). Hojen fick mindre raceraktig sittställning och blev lite mer "användarvänlig". Den minskade i vikt jämfört med 93-95 från 205 till 203 Kg (fast den kom aldrig ned till 195 Kg som 91/92 väger) men blev bredare.

Notera att alla ändringar gjordes 96. Sedan är det i stort sätt bara färgschemat som har ändrat sig fram till 2003 som den slutade tillverkas.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025