zxr 750 eller cbr 600?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

Är sugen på att inom en snar framtid byta till en lite större hoj. Har nu en gsxr 400. Priset är begränsat till runt 30k

Vill ha en pigg hoj, dock inte effektmonster. Runt 100 kusar är blir lagom. Är ute efter en hoj med relativt upprätt körställning (för att vara sporthoj) som dessutom är rolig snygg och har bra vägegenskaper. Också viktigt att det går bra att köra två stycken under lite längre etapper...

Har alltså lurat på en cbr 600 eller en zxr 750, årsmodell runt 93-95 sådär.
Fördelar nackdelar?

Hur är det med försäkring tex? Är det inte så att hondan ligger 7:an medan kawan ligger i 6:an?

typiska fel?

/mattias
 
En ZXR har inte upprätt körställning alls. Dessutom är de tunga. CBR600, däremot, är världens bästa hoj.
 
Cbr 600 är universal hojen som passar till allt...

Satsa på en 95:a
 
vilka otroligt innehållsrika och givande svar. :mad:

Min fråga var inte : "vilka har cbr 600 och vilka har zxr 750?"
 
matte_mannen skrev:
vilka otroligt innehållsrika och givande svar. :mad:

Min fråga var inte : "vilka har cbr 600 och vilka har zxr 750?"


sak samma...

Kanske inte så konstigt att folk rekommenderar hojar de har/har haft och som de därför har erfarenhet av?
 
Last edited:
Kan bara svara på om zxr750-93, hade en själv förut.

Älskade den. :kär tung men stadig,hade ca 120hk på den så det gick att ladda på riktigt fint med den. Skrapade fotpinnarna på banan med den.
Sittställningen är alltså så långt som man kan komma från upprätt. Jag låg bokstavligen på tanken, styret ligger ju under styrkronan.
Bra att skjutsa runt på om man är van att sitta som i en fällkniv bak, som för övriga sporthojar.

Edit: Min låg i klass7.
 
Last edited:
ZXR750 har den obekvämaste körställning jag någonsin provat. Maken till framåtlutad körställning med höga fotpinnar långt bak kan inte finnas. Det var svårt att hålla balansen under 50 km/h och jag fick fota under 30, måste sett ut som om man var full. Min 10:a är en custom-hoj i jämförelse.

Men den är en modern klassiker. :tummenupp
 
Ninjaboy skrev:
ZXR750 har den obekvämaste körställning jag någonsin provat. Maken till framåtlutad körställning med höga fotpinnar långt bak kan inte finnas. Det var svårt att hålla balansen under 50 km/h och jag fick fota under 30, måste sett ut som om man var full. Min 10:a är en custom-hoj i jämförelse.

Men den är en modern klassiker. :tummenupp
fan va smidigt ja hanterar min isåfall bakhjul stoppies å kan garagevända med den stå still köra... fan va bra ja är :)
 
MostWanted_NKPG skrev:
fan va smidigt ja hanterar min isåfall bakhjul stoppies å kan garagevända med den stå still köra... fan va bra ja är :)
Kan du inte bara vara tyst ett tag? Snälla?
 
CBR600 är nog den bättre hojen rent förnuftsmässigt, en ZXR kan vara ganska hårt körd. Den har däremot en mycket trevligare motor med ett vrid Hondan inte matchar. Nackdelen är naturligtvis att den väger mer.
Att den har så dålig balans att man måste sätta ut foten i 30 km/h kan jag inte påstå heller....

Så, tja...testa vettja. Jag skulle ta en Kawa före Hondan om den var fräsch.

Men det har jag ju redan gjort :tungan
 
matte_mannen skrev:
vilka otroligt innehållsrika och givande svar. :mad:
Opps, raderade bort mitt förra inlägg så man inte blir prylad :näsblod ;)

Vill man ha särskilt snäva svar så är det väl så.
 
Överväger du cbr 600 så kolla även på zzr 600. Zxr 750 är väl lite mer extrem :confused: . Är väldigt nöjd med min och velade länge mellan cbr och zzr innan jag slog till. Att det just blev en zzr var bara för att det dök upp en sådan här i krokarna.
 
Har just köpt en CBR600F -99 och har ägt en ZX-7R -97. Lite nyare än det du söker men... Hondan är mycket bekvämare!
 
Davidof skrev:
Överväger du cbr 600 så kolla även på zzr 600. Zxr 750 är väl lite mer extrem :confused: . Är väldigt nöjd med min och velade länge mellan cbr och zzr innan jag slog till. Att det just blev en zzr var bara för att det dök upp en sådan här i krokarna.


Har man för avsikt att köra lite mer "aktivt" och vill göra detta t-ex. på allmänhetens körningar på bana så kan jag INTE rekommendera ZZR 600 på grund av alledeles för dålig markfrigång.

Jag skulle vilja rekommendera ZXR 750 av många skäl...

1. Markfrigång.
2. Mer effekt på mellanregistret
3. Större och betydligt enklare möjligheter att justera hojens egenskaper.
4. 180-bakdäck vilket är betydligt lättare att få tag på.
5. Slitstark motor trots klonkande och knackande (Kawwa-finish).
6. Mer lätt-mekad än CBR 600:an
7. Sittställningen (jag vet att den är framåtlutad)
8. Försäkringen.
 
Såklart du ska ha en CBR Och då helst en -93:a, självklart en pink edition :rolleyes: Försäkring 4300:- Halvförsäkring/helår

Försöka går ju iallafall :tungan
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top