ZXR-750-92.. Rasslar/klonkar vid låg tomgång ..

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
Tycker att gamla bettan låter en del på låg tomgång..ca 900rpm
höjer jag tomgången så låter det inte så jävligt.. kan det vara kamkedjesträckare... eller vad tror ni....
har spelat in motorljud men vet ej hur man laddar upp det.
på fotot ser man ena vajer den är ganska slapp och den går att dra för hand ..vad är det för vajer!!!! gas rullen funkar bra men ibland tycker att det går trögt i retur....

tack för era synpunkter...

mvh jojje
 

Bifogat

  • zxr-750 002.jpg
    zxr-750 002.jpg
    229.7 KB · Visningar: 166
Den andra, lösa, vajern borde vara vajern för stängning av trottlarna. Om du har två vajrar på gashandtaget så är den ena den lösa, som borde spännas:tummenupp
 
Båda ska vara spända.
Men byt förgasarna till lite större, jag har komplett 40mm förgasarebrygga liggande som passar rakt på :tummenupp
Du har original 38mm.
 
Skulle tänka mig att det är kamkedjesträckaren som börjar bli taskig. Låter det "extra mycket" precis när du startar hojen?

Hade problem med en gammal CBR 600 som jag hade för ett par år sedan. Den lät som ett tröskverk när den var kall och på låga varv och det var kamkedjesträckaren. Jag tror inte den är speciellt dyr att köpa nu...

Lycka till och kör försiktigt!
:hojbusa
 
Båda ska vara spända.
Men byt förgasarna till lite större, jag har komplett 40mm förgasarebrygga liggande som passar rakt på :tummenupp
Du har original 38mm.



Hej vad är skillnaden.... bättre effekt eller respons.. förklara ...
är det någon markant skillnad...är det bara och skruva fast eller ska det renoveras etc... vad vill du ha för bryggan..
tänkte byta motor till en 900 94-97
sitter det inte 40mm förgasare på de motorer..
 
tomgången på min ska vara ca 1100 rpm, varför ha lägre ?
speciellt om det rasslar mm?.
båda gaswirar ska vara spända.
 
tomgången på min ska vara ca 1100 rpm, varför ha lägre ?
speciellt om det rasslar mm?.
båda gaswirar ska vara spända.

Hej..var lite osäkert på tomgångsvarvtal...
måste jag öppna gasrullen för o fixa den lösa gasvajern????
om jag drar i den lösa vajern så verkar den sitta lös eller gått av jag kan dra ut ganska mycket av vajern
hur påverkar det körningen....

lite hjälp tack...
 
justering av wire kan ske vid styret, eller under tanken är bättre för då kan du justera båda wirarna.

På din beskrivning verkar har returwiren gått av eller har lossat vid gasrullen, i vilket fall finns väl då risk att gasen hänger sig??

en annan fråga till dig zxr 750 ägare, min tempmätare rör sig endast minimalt upp från det kalla området, hur är din?
(jag har kollat termostaten som fungerade i grytan på spisen)
 
Last edited:
justering av wire kan ske vid styret, eller under tanken är bättre för då kan du justera båda wirarna.

På din beskrivning verkar har returwiren gått av eller har lossat vid gasrullen, i vilket fall finns väl då risk att gasen hänger sig??

en annan fråga till dig zxr 750 ägare, min tempmätare rör sig endast minimalt upp från det kalla området, hur är din?
(jag har kollat termostaten som fungerade i grytan på spisen)

ok.ska kolla gasvajern alt byta ut den om den är av.
min temp mätare går ovanför det kalla fältet men inte mer än så.. vid körning
står jag stilla en stund går den upp till hälften innan fläkten går på...
 
justering av wire kan ske vid styret, eller under tanken är bättre för då kan du justera båda wirarna.

På din beskrivning verkar har returwiren gått av eller har lossat vid gasrullen, i vilket fall finns väl då risk att gasen hänger sig??

en annan fråga till dig zxr 750 ägare, min tempmätare rör sig endast minimalt upp från det kalla området, hur är din?
(jag har kollat termostaten som fungerade i grytan på spisen)

Hej, jag har exakt samma problem map tempen. Jag har läst ytterligare ett inlägg om samma sak. Men det kanske inte är ett problem egentligen. För jag kom fram till att det bara kunde vara termostaten, som jag bytte (original till original). Dock gjorde det ingen som helst skillnad. Och står den på tomgång varmkörd så går tempen upp och fläkten startar. Så jag har slutat bry mig.
 
Låter som kopplingskorgen, vilket är ganska vanligt kawa fenomen som uppstår då tomgången är för låg och i samband med osynkade förgasare.

Då uppstår det ett rassligt/oregelbundet ljud som avtar vid varvtalsökning. Är inte så farligt om du nu säger att det avtar/försvinner vid varvökning.

Hade de vart kamkedjan/sträckaren så hade missljudet ökat med varvtalet.

Kolla över förgasarna/synkronisera, rengör.
Tomgången bör ligga hyfsat stabilt runt ca 1200-1300 rpm.


Lycka till! :tummenupp
 
min gammla rassla ganska mycket i förgasarna har jag för mig. bara på tomgång :va
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top