Zxr 750 -92, försvunnen tomgång och lustig motorgång

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
Nämnda Kawasaki gick tidigare felfritt med stabil tomgång och fin gasrespons. Så var jag och körde lite bana och lät efter det cykeln stå några veckor. Efter det så har det hänt något, när den är kall/mellanvarm så dör den om jag låter den stå på tomgång, ska jag stå vid ett rödljus mer än 4 sekunder så måste jag hålla lite stödgas för att den inte ska dö. Kör jag lite mer entusiastiskt en stund och får upp tempen en bit till så överlever den, men stannar jag och ska iväg 10 min senare så är det samma visa igen.

Den har även blivit "trög" att gå ned i varv när jag släpper gasen, ligger jag på 4k varv och släpper gas/drar in koppling för att växla så ligger den kvar på 4k varv, möjligtvis något ökande till typ 4500, i ett par sekunder för att sedan vandra nedåt.

Provade att justera tomgångsskruven, men om får jag den att gå fint på tomgång när den är kall/halvvarm så ligger den på runt 3000 varv när den är genomvarm, lagom kul vid rödljuset.

Ringer det någon klocka hos alla motorgurusar om i vilken ände jag borde börja felsöka? Förgasarna är ju ett rimligt gissning, men med begränsad tid och mekplats så skulle jag gärna skaffa mig ett hum om åtgärd innan jag börjar riva. Tacksam för input!

Vacumfugge ? Membranet som fått några sprickor kanske ?

Skit i lågfartsmunstycke eller sprucket insugningsgummi mellan någon förgasare och topp.

Alla fyra membran kollade och ser bra ut. Kollade även stiften, som såg något ljusa ut, men alla hade samma nyans. Om någon förgasare hade fått knas borde ett av stiften avvika? Eller märks det inte på typ 10-15 mils körning?

Den har även blivit "trög" att gå ned i varv när jag släpper gasen, ligger jag på 4k varv och släpper gas/drar in koppling för att växla så ligger den kvar på 4k varv, möjligtvis något ökande till typ 4500, i ett par sekunder för att sedan vandra nedåt.
Gashandtaget rengjort ?
Gaswiren smord ?
Efter det så har det hänt något, när den är kall/mellanvarm så dör den om jag låter den stå på tomgång, ska jag stå vid ett rödljus mer än 4 sekunder så måste jag hålla lite stödgas för att den inte ska dö.
Du har kollat membramen och de var OK.
Då återstår skit i lågfartsmunstycke som Boost 3 skriver i #3.
Att stiften ser OK ut är naturligt när Membramen är OK för när du kör hojen så använder du ju inte lågfartsmunstycket.
Utan det är skit i lågfartsmunstycket eller spricka i insugsgummi.
Men insugsgummina har du väl kollat redan?
Sprickor i insugsgummina märks också mest vid lågfart.

Det låter definitivt som att den drar in tjuvluft någonstans. har du även kollat insugsgummina? borde gå att spreja lite startgas på gummina och se om motorn reagerar.

Gashandtaget rengjort ?
Gaswiren smord ?

Nja, det är smort men går relativt trögt. Det går dock inte trögare än att gasspjället smäller tillbaka fint mot tomgångsskruven när jag släpper gasen. Det är dessutom returgaswire, dvs så fort gashantaget är returnerat så bör också gasspjällena vara det.

Du har kollat membramen och de var OK.
Då återstår skit i lågfartsmunstycke som Boost 3 skriver i #3.
Att stiften ser OK ut är naturligt när Membramen är OK för när du kör hojen så använder du ju inte lågfartsmunstycket.
Utan det är skit i lågfartsmunstycket eller spricka i insugsgummi.
Men insugsgummina har du väl kollat redan?
Sprickor i insugsgummina märks också mest vid lågfart.

Har inte gjort mer än en snabb okulärbesiktning av insugsgummina, men sedan ni är flera som har gissat på dessa så låter det som en högoddsare. Skall titta noggrannare samt testa med startgas.

Om inte det ger något, finns det någon genväg för att ta reda på vilken förgasare kan tänkas ha problem med lågfartsmunstycke? Eller är det bara att riva alla fyra och hoppas någon av dem är igensatt?

Har nu testat med startgas och den reagerar med en distinkt varvökning när jag sprayar mot insugsgummina. Speciellt ett av gummina verkar vara extra känsligt, gissar att det är där det läcker in. Tog loss förgasarbryggan men ser inga som helst spår av några sprickor eller liknande, både det aktuella gummit och de andra ser hur fina och mjuka ut som helst. Men jag antar att det bara är att byta och hoppas på det bästa?

Prova med att linda några varv vulktape runt insugsgummit, innan du köper nya dyyrrt.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!