zxr 750 89 skriker som en gammal fläktrem

petercbr

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Hoj
Kawasaki zxr 750 1989
Som rubriken säger harjag fått oljud i min gamla kawasaki just som jag fått det till att funka kanon i övrigt efter mycket mekande. Om man den står på tomgång ett tag och gasar till upp till 5000 varv viner och skriker det till, en bilmekande kusin undrade om det satt en gammal fläktrem på och skrattade.

Jag skrattade inte. Gasar man dock en stund försvinner ljudet, värst från tomgång. Några teorier, har lite idetorka och vill inte spontanriva motorn då jag bara kört 20 mil i sommar.

Hejsan du.
Jag är inte så hemma på ZXR motorn men modellen innan, GPX 750 R-87, hade faktiskt en remdriven generator,,,så det är ju inte omöjligt att denna modell också kan ha det.
Hälsn. Frostie.

Tack frostie! Det sitter remdriven generator och allt tyder på detta. Då man står på tomgång är den ju tyst och när man varvar upp till det område generatorn jobbartjuter det till.

Men i min haynes står det att ett specialverktyg krävs för att justera denna rem rätt, varför de inte tar upp detta nämnvärt. Någon med erfarenhet, kan ju vara istort samma lösning som på gpx kanske. Men nu vet jag ivilket fall felet.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back