zxr 750 1992 Antiklimax!!!! ventilspel....

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
ZXR-750 1992
Hej har börjat väcka liv i gamla betan byt olja,filter, tandstift och ventikåpspackning.
fick för mig att mäta ventilspel..:brinnerup till min fasa är det åt helvete för lite-spel på de flesta om inte alla.... fick panik...vad gör jag lämnar in eller fixar själv.. nu är det långa väntetider....
mina kunskaper är goda på bilar. men känner lite osäker när man ska bort med kamkedjan så att jag får kammarna rätt igen Vad tror ni....har bytt kamrem på många bilar,byt topplock på en hel del bilar.

Vad är kostnaden om jag lämnar in den med allt bortplockad som den står nu.

insugssidan ska ligga mellan 0,18-0,23 de flesta får jag inte in 0.15 bladet. 0,10 bladet går in tigth..

avgassidan ska vara 0,25-0,30 de flesta ventilspel ligger på 0,20 men den går in med lite våld...

please hjälp mig lite med ideer tips Kan någon hjälpa mig mot ersättning förstås..jag har garage hemma bor i upplands väsby...

MVH jojje.

Har du verkligen mätt korrekt? Det är vanligt att man mäter vid fel TDC och då får man konsekvent lite små spel. Det är ovanligt att alla ventiler går ned sig samtidigt....

Ja som Boris säger, se till att du är på TDC på kompression stroke för den/de cylindrarna du ska kolla spelet på....är du TDC på echaust storke så ska du ha 0 spel på avgasventilerna i.o.m. att de är nertryckta.

Kawaskis insugsventiler är notoriskt dåliga på de flesta fyrcylindriga fyrventilade modellerna mellan 1984- ca 2000. Du kommer troligen behöva byta dessa snart, att ställa ventilerna hjälper en stund men inte länge. Det verkar som cyklar med andra avgassystem än original av någon anledning som jag inte förstår får problem med tätytorna som slås in.

Har du kommit så långt kan du nog lösa eventuell justering också. Gör markeringar på både kamkedja och kamdrev och ta ett par bilder för säkerhets skull. Sen bara att sätta dit så att det ser likadant ut.

Har du verkligen mätt korrekt? Det är vanligt att man mäter vid fel TDC och då får man konsekvent lite små spel. Det är ovanligt att alla ventiler går ned sig samtidigt....

Hej igen.. TDC? kan du förklara vad det står för.. Jag har mätt när nocken på kammen pekar rakt upp i förhållande till ventilen.. det är väl så man ska göra????.

Hej TDC vad betyder förkortningen...... jag mäter när nocken på kammen är rakt upp i förhållande till ventilen alltså ventilen stängd och obelastad. är det rätt???... så har jag lärt mig... på bilar i allafall.....

Vad tror du om kostnad för och låta verkstad göra jobbet..!!!
mvh jojje..

Kawaskis insugsventiler är notoriskt dåliga på de flesta fyrcylindriga fyrventilade modellerna mellan 1984- ca 2000. Du kommer troligen behöva byta dessa snart, att ställa ventilerna hjälper en stund men inte länge. Det verkar som cyklar med andra avgassystem än original av någon anledning som jag inte förstår får problem med tätytorna som slås in.

Jag kan bara hålla med om att det är ett vanligt problem på vissa modeller. Kawa hör till dom som haft problem. Just insugsventiler. Samma sak hände på min Yamaha FZR också. Strax efter 6000 mil händer det. Det är totalt värdelsöst att justera ventilerna, det händer igenom efter 100 mil. Byt ventiler, har du tur kan du använda dom shims du har, så slipper du den kostnaden.

Plockar du av kammarna, märk för allt ivärlden inte upp kamkedjan och dreven, risken är övervägande att det blir fel. Ta istället reda på hur märkningen SKA vara. !!!

Mats

Hej TDC vad betyder förkortningen...... jag mäter när nocken på kammen är rakt upp i förhållande till ventilen alltså ventilen stängd och obelastad. är det rätt???... så har jag lärt mig... på bilar i allafall.....

mvh jojje..

På mc behöver det inte vara rätt. TDC= övre dödläge. Ställ varje cylinder i korrekt övre dödläge och mät så att du inte renoverar i onödan

Tacksamt nog så har jag hydrauliska ventillyftare för tillfället men mitt råd om man är osäker på dessa ventiljusteringar är att låta bli och istället lämna in för att undvika dyrare skador som nerslitna kammar pga för litet spel. :va :crash

Last edited:
Har hojen ingen decomp så kan det inte bli fel om du mäter så.

mvh jojje..

Det är allmänt känt att man måste justera ventilerna på Kawasakisar. På alla mina har jag fått justera friskt varje gång, ofta på i stort sett alla ventiler. Ser man bara till att justera så går dom lika många mil som en Honda, oavsett vad andra här påstår.
Har du skruvat så mycket med bilar innan klarar du lätt att justera ventilerna. Du behöver som sagt var inte skruva bort kamaxlarna.
Lycka till!!

Hur långt har bågen gått sedan senaste ventiljusteringen? Om det 100 år och en massa kilometrar sedan är det väl inga värden som bör ge dig dödsångest?
Och: Om du hittar en verkstad som enbart gör själva ventiljusteringen på timtid medan du svarar för att lämna/hämta nedplockad hoj, kan det inte kosta många hundralappar.
Å tredje sidan: Skaffa en bra verkstadshandbok (Haynes eller Clymer t.ex.)! Där beskrivs sådana här jobb pedagogiskt och anpassat för hemmapularen. Bra både som uppslagsverk/instruktion och som njut-läsning!

Grattis du behöver inte ta ur kammarna, tryckarna går att dra åt sidan.

Hej Rigge kan du förklara lite bättre hur man går tillväga för att flytta tryckarna åt sidan (speciallt verktyg?) jag var 110% säkert på att kammarna måste demonteras för att komma åt schimsen....

som sagt beskriv lite bättre hur man går tillväga...

mvh jojje....

Det är allmänt känt att man måste justera ventilerna på Kawasakisar. På alla mina har jag fått justera friskt varje gång, ofta på i stort sett alla ventiler. Ser man bara till att justera så går dom lika många mil som en Honda, oavsett vad andra här påstår.
Har du skruvat så mycket med bilar innan klarar du lätt att justera ventilerna. Du behöver som sagt var inte skruva bort kamaxlarna.
Lycka till!!

Tack för svaret...blir nyfiken när du säger att kammarna behöver inte demonteras.. kan du förklara lite bättre hur man går tillväga..för att komma åt schimsen. gärna någon bild...

mvh jojje

Hur långt har bågen gått sedan senaste ventiljusteringen? Om det 100 år och en massa kilometrar sedan är det väl inga värden som bör ge dig dödsångest?
Och: Om du hittar en verkstad som enbart gör själva ventiljusteringen på timtid medan du svarar för att lämna/hämta nedplockad hoj, kan det inte kosta många hundralappar.
Å tredje sidan: Skaffa en bra verkstadshandbok (Haynes eller Clymer t.ex.)! Där beskrivs sådana här jobb pedagogiskt och anpassat för hemmapularen. Bra både som uppslagsverk/instruktion och som njut-läsning!

Hej jag köpte hojen för 2 år sedan vet ej när ventiljustering blev gjort hojen har gått 4800 mil....

Hej jag köpte hojen för 2 år sedan vet ej när ventiljustering blev gjort hojen har gått 4800 mil....

Eftersom ingen vet, skulle jag i lugn o ro göra en justering nu och sedan göra en koll igen om sisådär 500 mil. Då får du reda på om ventilerna/sätena är ok. Och som sagt var; var det väldigt länge sedan den justerades, är inte dina spel alarmerande (om du nu mätt vid av Kawa stipulerade lägen).
Lycka till med operationen och berätta hur det gick då du är klar.

Det var 8 år sedan jag hade en ZXR 92 så minnet är väl inte det bästa men jag kommer ihåg att dom satt på en axel och fjäderbelastade i sidled. Tror det bara var att skjuta dom åt sidan sen kunde man låsa fast dom på något vis och plocka av koppen (latch cap?) för att sedan komma åt schimset. Jag mätte upp allt noggrant innan sedan flyttade jag om så mycket som möjligt för att slippa köpa nya. Tar du av ventilkåpan ser du. Var försiktig med luftburken det vart gängsallad i plasten sen kan du köpa dig lite lugnande medicin tills du ska ha på den på förgasarna igen :D

Hej Rigge kan du förklara lite bättre hur man går tillväga för att flytta tryckarna åt sidan (speciallt verktyg?) jag var 110% säkert på att kammarna måste demonteras för att komma åt schimsen....

som sagt beskriv lite bättre hur man går tillväga...

mvh jojje....

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...