ZXR 400 racer

Borsiin JR skrev:
En sak som slog mig bara är att står där inte något i stil med att "Kåpor skall vara av samma utseende/profil som orginal" i reglementet för alla standardbaserade klasser.....

Jo det gör det, bakkutsen är alltså regelvidrig. Nånting säger mig dock att det inte är världens svåraste sak att få dispens för.

Nyteknik skrev:
Jag kanske byter. Har testat detta i två säsonger nu och tycker det är skitkul med 250. Men jag länge varit nyfiken på små fyrtaktare och tycker det vore kul att testas en i 250 SP. I så fall en CBR 400 RR - de verkar tillförlitliga och placerar sig alltid bra i jämförande tester i engelska tidningar. Detta tyska exemplar från -94 kostar ca 25.000 kr

Finns det inga moderna 400:or?

Chris Ash skrev:
Finns det inga moderna 400:or?
Jag vet inte om de har utveklats som övriga sporthojar. Tyvärr är det ju bara i Japan och möjligen i några andra avlägsna länder de säljs. Tror inte det har hänt så mycket sedan -94. Om man tittar i engelska tidningar ser man regelbundet 400:or (privatimporterade) men de är aldrig av senare snitt än omkring -94. Det är egentligen ganska märkligt (eller i alla fall synd) eftersom en fyrcylindrig 399cc-fyrtaktare säkert skulle vara en ganska underhållande motor med ca 80 hk. Med ett nätt/småradikalt chassie runt den lilla motorn kan man lätt föreställa sig en ruskigt snabb hoj - när raksträckorna inte är allt för långa.

Edit: även om de inte har utvecklats sedan -94 är RVF- och CBR 400 fruktansvärt balla.

Om man kikar snabbt på Mobile och Moto Scout 24 så kan man hitta några från 97 och 98. Fortfrande med ca 60 pållar och samma utseende dock.

Läste *någonstans* att de japanska tillverkarna kom överens om en övre hk-gräns för 400 och 250 fyrtaktare redan på 80-talet. Då var gränserna 59 respektive 45 hk. För 400 cc sänktes sedan gränsen till 53 hk. :(
Jag har själv letat runt på tillverkarnas japanska hemsidor efter moderna 400 och 250 racers men det finns få intressanta och de har fortfarande hk-gräns i nippon-land... :mad:

Wunder skrev:
Läste *någonstans* att de japanska tillverkarna kom överens om en övre hk-gräns för 400 och 250 fyrtaktare redan på 80-talet. Då var gränserna 59 respektive 45 hk. För 400 cc sänktes sedan gränsen till 53 hk. :(
Jag har själv letat runt på tillverkarnas japanska hemsidor efter moderna 400 och 250 racers men det finns få intressanta och de har fortfarande hk-gräns i nippon-land... :mad:

45 hk gällde väl även tvåtakts 250? Som tex den hyperhäftiga TZR250 och den senare versionen av RGV250? Men detta var väl enbart strypningar förvisso.45 hk är ganska mycket för en fyrtakts 250 nämligen.

Swedie skrev:
Ska definitivt inte förbli svart. Blir någon annan färg senare på spektaklet. :)

Tog väl 2-3 dagar av halv-aktivt putsande och modifierande.

Ska förflytta om kablarna på hojen så de inte får vatten på sig.

Mattias, tack. Ska se vad som sitter på just nu. Glömmer o kolla det hela tiden.

Var en forummedlem som skulle fixa en bakdämpare till hojen. Men han svek. Ska se om jag kan hitta nån annanvart istället.

Nått ni kanske inte tänker på är att fotpinnen och växlingspinnen är borta. Ska på snart igen. Har varit av för grundlig rengörning. Hojen var så extremt skitig o har fortfarande en hel del ingrott smuts på svingen o i framdrevs omnejd.
Är det en orginal bakdämpare?
I så fall står där en på fleninge mc-skrot,men vad som e sålt eller inte vet
jag inte men ring och hör 042-204156...

Chris Ash skrev:
45 hk gällde väl även tvåtakts 250? Som tex den hyperhäftiga TZR250 och den senare versionen av RGV250? Men detta var väl enbart strypningar förvisso.45 hk är ganska mycket för en fyrtakts 250 nämligen.
Man kan tycka det är ganska mycket för en fyrtakts 250, men detta var angiven vevaxeleffekt på flera redan på 80-talet.

GSX-R 250 -87

Wunder skrev:
Man kan tycka det är ganska mycket för en fyrtakts 250, men detta var angiven vevaxeleffekt på flera redan på 80-talet.

GSX-R 250 -87

Det skulle vara intressant att se bänksiffrorna. Men hursomhelst så är det ju en trimningsgrad på 180 hk/liter vilket ju är ganska mycket, så de behövde knappast några begränsningar i det fallet utan kunde byggas för 45 hk. Vilket 2-taktarna, med vevaxeleffekter på över 60 hästar, behövde.

Ducati har också 400or,
nya bara monsters:
http://www.ducati.com/it/bikes/my20...elName=M400-05&family=monster&part=comparison
men det fanns som 400 SS också för nåt år sen. 44 pigga hästar.

edit: hittade
http://www.motorbikes.be/en/Ducati/1994/400 SS/
Ducati_400_SS.jpg

Last edited:
Chris Ash skrev:
Det skulle vara intressant att se bänksiffrorna. Men hursomhelst så är det ju en trimningsgrad på 180 hk/liter vilket ju är ganska mycket, så de behövde knappast några begränsningar i det fallet utan kunde byggas för 45 hk. Vilket 2-taktarna, med vevaxeleffekter på över 60 hästar, behövde.
Stämmer nog, men det intressanta är ju vad de hade levererat idag om inte begränsningen fanns och de hållt samma utvecklingskurva som 600-klassen... :)

*Jag ser för mitt inre*
250 fyrtakt racer lämnar >55 bakhjulshästar och 400 fyrtakt racer lämar >85 bakhjulshästar...

Wunder skrev:
Stämmer nog, men det intressanta är ju vad de hade levererat idag om inte begränsningen fanns och de hållt samma utvecklingskurva som 600-klassen... :)

*Jag ser för mitt inre*
250 fyrtakt racer lämnar >55 bakhjulshästar och 400 fyrtakt racer lämar >85 bakhjulshästar...

Ja det är intressant. De siffrorna du nämner hade alls inte varit orealistiska. Radfyror på 250 resp 400 cc i supersport-trim el motsvarande och vi hade varit där. Jag tror SS400 i England pressar ur de effekterna idag faktiskt.

Varför inte framkåkpa från ZX6R oxå? Nice gjort annars :tummenupp

Wunder skrev:

*Jag ser för mitt inre*
"The 250cc RC166 of 1967 is the same bike as the one of the previous season, the only difference being an increase in power : now 62 bhp at 17,000 rpm. "
...dags att vakna nu! Det räckte ju inte för 40 år sedan ens.

Bifogat

• Honda-RC166-250cc-1965.jpg
    Honda-RC166-250cc-1965.jpg
    44.5 KB · Visningar: 57
Måste peta in denna &så, ...grymt nerlägg med dom däcken (Hailwood) :Bugar
Grymmare racingbild får man leta efter !

Bifogat

• mike1.jpg
    mike1.jpg
    74.4 KB · Visningar: 100
Med samma trimgrad som en modern 600:a, t.ex. R6 med närmare 200 hk/liter, skulle en 400 teoretiskt kunna komma upp i minst 80 hk utan problem. Om en sådan hoj med modern ram och vettig fjädring/dämp gick att köpa för gatan skulle den kunna vara en utmanare i 250SP.

Varför har utvecklingen av denna typen av billiga sporthojjar avstannat? Om tvåtakt kommer förbjudas i framtiden måste dessa ersättas med andra mindre fyrtaktare. Då borde ju även kraven på effekt och moderna chassin komma från de som köper hojjarna. Eller är det så att utvecklingen av motorcyklar drivs/hämmas av lagstiftning snarare än krav från konsumenterna? Det kanske finns aspekter kring lagstiftning, typ "medeltung" mc, eller försäkringsklasser som hämmar effektökning som jag inte har fördjupat mig i?

:va

Zoidberg skrev:
"The 250cc RC166 of 1967 is the same bike as the one of the previous season, the only difference being an increase in power : now 62 bhp at 17,000 rpm. "
...dags att vakna nu! Det räckte ju inte för 40 år sedan ens.

Alltså, nu snackar vi gathojar, inte sexcylindriga prototyper. 62 hk ger en trimningsgrad på 250 hk/liter, alltså lika mycket som en MotoGp-hoj.
Varför tror du man hade 18-växlar? Trimningsgraden var enormt hög och registret extremt kort.

"Om tvåtakt kommer förbjudas i framtiden måste dessa ersättas med andra mindre fyrtaktare"
Enligt EG direktivet gäller detta sedan 2003, legalt med effektiv avg.rening.

1. Orelevant i detta forum, för övrigt uppnår gat 2-t sällan optimal förbränning.

2. Racing utgör en obetydlig miljöbelastning, i så fall ljudemissioner från MX, Super moto, Moto GP (130dB!) å varierande status på våra racebussar.

"en 400 teoretiskt kunna komma upp i minst 80 hk utan problem. Om en sådan hoj med modern ram och vettig fjädring/dämp gick att köpa för gatan skulle den kunna vara en utmanare i 250SP"

Javisst, en modern med torrvikt 130kg å 80 vevhästar låter som en fin cykel.
Men gissar att gatmålgruppen är för liten eftersom marknader i Sydostasien inte tillåter denna prestanda å Nordeuropeer köper custom eller 1000cc 4c4-t.
Ser fram emot fler nuftiga som vill köra std.klass med egna pengar, 250SP-budget å söker hög kurvhastighet, potential: EU, Austr å US.

*billigt med den trimningsgraden blir det inte, sannolikt att mult varje reservdelsräkning med faktor 10. Breddmålgruppen är underlaget. Det är ingen slump att Kawasaki 2005 erbjuder en nyutveckad KX250-2t. Breddmålgruppen visade minska pga 4-t prisläge. Vågar inte tänka på hur mycket en motionär behöver lägga för att renovera en 5-6 år gammal MX....ex. KTM har vev intervall på 30h.

2-t är överlägsen som racingredskap eftersom kringkostnaderna i stort sett är lika. Förutom betydligt mindre däckkonton, fördel 2-t!

Y

Fazer75 skrev:
Med samma trimgrad som en modern 600:a, t.ex. R6 med närmare 200 hk/liter, skulle en 400 teoretiskt kunna komma upp i minst 80 hk utan problem. Om en sådan hoj med modern ram och vettig fjädring/dämp gick att köpa för gatan skulle den kunna vara en utmanare i 250SP.

Varför har utvecklingen av denna typen av billiga sporthojjar avstannat? Om tvåtakt kommer förbjudas i framtiden måste dessa ersättas med andra mindre fyrtaktare. Då borde ju även kraven på effekt och moderna chassin komma från de som köper hojjarna. Eller är det så att utvecklingen av motorcyklar drivs/hämmas av lagstiftning snarare än krav från konsumenterna? Det kanske finns aspekter kring lagstiftning, typ "medeltung" mc, eller försäkringsklasser som hämmar effektökning som jag inte har fördjupat mig i?

:va

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back