Zx9r

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Hoj
Kawasaki zx9r
Hej!

Jag håller på att byta in min z750 mot zx9r.
Hur är dessa att köra lite längre på jämfört med gsxr, r1 cbr?
Jag ska åka till Norge om några veckor och det hade ju varit tråkigt om det blev en pina pga. körställningen. :(
z750 är den ena hoj som varit i min ägo. Jag har alltså inte så mycket att jämföra.
Undrar även om zx9r 2003 har några speciella sjukdomar, eller något man ska kika lite extra efter.
Jag ska iväg och provköra den lite längre idag då jag häromdagen bara tog den runt kvarteret.
Om den känns bra i motor och låda och ingen här höjer ett varningens tecken så kommer jag köpa den. :)

Kan även tillägga att den mest kommer gå på gata som allroundhoj. Har tänkt prova bana med SMC ev. under semestern.

Tacksam för lite hjälp.
Rasmus

Snygga hojjar, bekväma med. Men ... titt som tätt ser man dessa med kass toppapackning och ev också en topp som behöver planas. Undersök den biten lite mer, jag vet inget mer än att det förekommer ofta på den modellen.

98-03 har inga sådana problem…
I övrigt en bra och rolig mc som jag trivdes bra med när jag åkte 900.
:tummenupp

Sitter riktigt bra på den cykeln, är 185/75kg och klarar längre sträckor jämfört mot r1.
Kolla så den är servad som den ska och allt är i sin ordning och du kommer göra ett tryggt köp :)

Skrev på papper idag efter en del klämmande och körande.
Köper den på mc-firma och får därmed 3 månaders garanti, om det skulle vara något.
Motor låter bra, bra i växellåda, bra drivpaket, bra däck och bromsar.
Däremot har jag inte någon servicebok på den, känner mig trygg ändå.

Att jämföra den med min nuvarande z750 är som natt och dag. Personligen tycker jag man sitter mycket bra på ninjan, att ligga i 100 är riktigt skönt då man får en bra luftkudde och jag upplever inte som att man sitter i en armhävning.
Hela cykeln känns stabilare än 750:n. Effekten är naturligtvis rolig också även om jag inte kunnat kräma på ordentligt än (ovana vid cykel).

En tur till trollstigen, Norge, i sommar ska bli spännande.
Jag ser verkligen fram att hämta hojen på tisdag och ber samtidigt till han där upp om lite uppehåll så man får ut och köra av sig några mil :)

Har en liten fråga. Jag hämtar cykeln idag, och firman jag köper hos lämnar 3 månaders garanti.
Vad har man egentligen för rättigheter vad gäller garanti?
Säg, att man vill att dom ska justera ventilerna, gäller garantin för det? Kanske inte, men om något går sönder pga. det inom 3 månader, då kostar det dem ännu mer.

Säg att drivpaketet blir kasst efter 2 veckor, går det på garanti trots att det är slitagedelar?
Snälla, hjälp mig reda ut vad man faktiskt kan nyttja på garantin.

Tack :Bugar

Mvh
Rasmus

Snälla, hjälp mig reda ut vad man faktiskt kan nyttja på garantin.

Tack :Bugar

Mvh
Rasmus
Nånstans finns väl villkoren?
När det gäller bilar så är handlargarantin främst på sånt som inte går igenom besiktningen så ett drivpaket kanske är lite gränsfall vad som är slitdelar. Sånt kollar man ju på vid köpet (däck, drivp, bromsar mm) och anpassar priset därefter.
De är sällan glada i garantijobb så oftast får man kriga lite för att få det gjort. Så var det när min verkstad tyckte att jag skulle betala 1200 kr + arbete för byte kamkedjesträckaren trots att jag hade motorgaranti kvar. Fick köra med "Nä då skiter jag i bytet så får ni laga motorn när den rasar istället" så gjorde de det på garantin.

Konsumentköplagen gäller alltid.... Läs på den och man kan komma vinnande ur väldigt många situationer....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman