Zx9r. Rasade växellådan?!

T-Bone

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600-FA 2011
Fruktar alla Kawa ägares mardröm.
Igår: Inga problem med växellåda, allt smärtfritt som alltid
idag morgon: inga problem
idag lunch: får ej i neutralen, får ej i 1an.

idag efter jobb: verkar bara få i 4an 5an 6an. den gav efter mer och mer på vägen hem. neutral existerar inte växlen är bara helt stum. går ej växla ner lägre än 4an.

Rasade aset på 0.1 sekunder? Detta lär väl kosta :huvet
vågar ej test köra den med risk för paja mer.
detta allt kommer under en total körning på ca 2-3 km

/otursförföljd madafaka
 
Visste inte att det var några kände problem med 01ans växellåda. Hört att 98-99 hade några problem...

EDIT: hur långt hade den gått, några problem sen tidigare eller?
 
Last edited:
4500 mil. I kanonskick i övrigt. Inte haft några problem överhuvudtaget. gjorde en långkörare förra helgen på 2x 38 mil. Och idag är den bara helt torsk. man tycker den borde gett efter lite i taget och inte bara totalt lagt av. jag är tyvärr lite tappad bakom en vagn på växellådor =)
 
Det är inte returfjädern som gett sig då, det bruakr ju kunna ge rätt lustig resultat...
 
Sitter och försöker felsöka. som det är nu växlar den en gång upp en gång ner. försöker lokalisera fjädern, den är tar bara emot helt stumt och lägger sig ej vidare neråt i växel registret :gnissla
 
Last edited:
Prova med att ta isär växellänkaget vid fotpinnefästet. Gör rent och smörj upp bulten som växelpinnen sitter på. Jag har haft liknande fel och det var såpass enkelt åtgärdat. Smörj med nåt bra fett efter du gjort rent ordenligt.:tummenupp

Jag sätter en tjuga på att det är det felet.
 
hm, jag lyckades faktiskt få in neutral+1an nu, med handen och en rätt bra kraft. hela växelreglaget verkar stumt, som om det inte går tebax som det ska. tror din idé om rengöring är helt ok. Ska vi bara lyckas lösa isärplock ;)
 
hm, jag lyckades faktiskt få in neutral+1an nu, med handen och en rätt bra kraft. hela växelreglaget verkar stumt, som om det inte går tebax som det ska. tror din idé om rengöring är helt ok. Ska vi bara lyckas lösa isärplock ;)

Inget svårt att ta isär. Återkom gärna med feedback efter mekandet.
 
Felsökning gjord på bästa sätt.
jag tror växellådan är intakt iallafall.

Vad som felar (som du sa) är att reglaget inte återgår efter växling utan ligger dött vid nertramp. för att kunna växla igen måste jag först peta upp(eller ner) reglaget tills ursprungliga(egentliga)läge för att sen kunna lägga i växel. Smörjning borde göra tricket.

Synd man sitter på helt fel plats för kunna utföra det nu bara.

Jag återkommer.

tack för responsen
 
En temporär nödlösning kan vara några duschar med 5-56 eller WD40 samt lite juckande på växelpinnen.
 
En temporär nödlösning kan vara några duschar med 5-56 eller WD40 samt lite juckande på växelpinnen.

Är det den tjocka delen bakom fotpinnen som är boven då? den är ju ganska grov där. och går lixom in i varandra. pga min resa för 1 vecka sen då det regnade grovt har jag misstanke detta kan ha bidragit i orsak. nära 80 mil i spöregn och utestående hos dem jag besökte i regn
 
Växelpinnen sitter ju med en bult, antagligen en med insexskalle. Det är den du ska skruva ur och göra ren, smörja upp och montera dit. Gör även rent i "hålet" på växelpinnen, alltså där bulten går igenom.

Regn kan mycket väl ställa till det, har precis samma erfarenhet.
 
Växel reglaget fotad bakifrån. Ska det verkligen vara böjt här?

Känns verkligen fel


:va
 

Bifogat

  • IMG_0500.JPG
    IMG_0500.JPG
    56.9 KB · Visningar: 106
Back
Top