Zx9r oljan førsvinner

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Har en Zx9r 00 som har dragit ca 1 liter olja på 130 mil. Hojen ryker inte, læcker inte och går som ett skott så jag undrar vart oljan kan ta vægen...:confused:
Alla service verkar ha skøtts på Beviks i Linkøping. Om det ær kolvringarna, kan man ta ett komptest och se om det kan vara felet? Kylarvattnet ser ny ut.
En sista fråga, finns det risker med och køra hojen sommaren ut om man fyller på olja vartefter? Den har gått ca 3800 mil.

Mysko:va Har du kollat att den verkligen inte läcker vid oljepumpen tex?
Om det skulle vara ringarna så skulle den väl ryka och ha taskigt komp??

Har läst här att det inte är ovanligt iaf på Suzuki, min slukar något liknande.

Det konstiga är att det verkar som han bara vill sluka olja ibland :va

Så länge man har koll på nivån så borde det inte vara någon fara :)

Hmm, skumt för denna modell är inte känd för o dricka olja men jag kör nog på och kollar oljan ibland...

Mysko:va Har du kollat att den verkligen inte läcker vid oljepumpen tex?
Om det skulle vara ringarna så skulle den väl ryka och ha taskigt komp??

jag ska kolla vid oljepumpen och ta ett komptest...hoppas det inte är nåt farligt...

Last edited:
Det var inte så att du kollade oljan första gången på depåstöd och andra på det vanliga stödet? Ganska mycket olja på 130mil.

Hmmmkollade bägge gångerna på depåstöd...men garagegolvet jan ju kanske luta....hoppas jag.
Ja, det är mycket olja...:rodnar faaaann...när jag tänker efter så kanske det inte var riktigt en liter men nästan...:(

Det kan inte vara så att den trycker ur sig genom vevhuskompet?

Jag har hittat en motor på blocket som har gått 1300 mil för 9800:-. Är det billigare och byta istället för och renovera om det skulle vara nåt med toppen eller ringarna?

Last edited:
Hmmmkollade bägge gångerna på depåstöd...men garagegolvet jan ju kanske luta....hoppas jag.
Ja, det är mycket olja...:rodnar faaaann...när jag tänker efter så kanske det inte var riktigt en liter men nästan...:(

Jag har hittat en motor på blocket som har gått 1300 mil för 9800:-. Är det billigare och byta istället för och renovera om det skulle vara nåt med toppen eller ringarna?

Kolla på plant golv utan depåstöd. På sättet du har kollat, så kan du ju lika gärna gissa hur mkt olja du har! :)

Att köpa 10år gammal sporthojsmotor är att köpa grisen i säcken. renovera den du har.
Visst, det är lite krångligare men du vet vad har, inte vad du får...

Med 3800 på mätaren och om man kör som fan så dricker dom en himla massa olja.
Varför laga eller byta något som inte är trasigt?
I med nya olja och byt ofta sen är det bara att brassa på hela sommaren!
Tema-olja och nytta filter kostar ju nästan ingenting.

Om du inte har ett yttre läckage så är knappt 1l på 130mil INGENTING att bry sig om. Misstänker att du kört ganska hårt också. :D

Om du inte har ett yttre läckage så är knappt 1l på 130mil INGENTING att bry sig om. Misstänker att du kört ganska hårt också. :D

Hmm...jag trodde man kørde som fan med en sporthoj...;)

Att köpa 10år gammal sporthojsmotor är att köpa grisen i säcken. renovera den du har.
Visst, det är lite krångligare men du vet vad har, inte vad du får...

Krångligt tycker jag inte det ær men dyrare æn och byta spisen va?

Last edited:
Hmm...jag trodde man kørde som fan med en sporthoj...;)

Krångligt tycker jag inte det ær men dyrare æn och byta spisen va?

skroten vill nog ha ca 10k för en beggad spis, privat hittar nog en för 5-7k. men de är ju i okänt skick. för 5k får oljeringar styrningar o ventiltätningar. plus att du ser skicket på spisen

Om nu 1l på 130mil är onormal vilket verkar råda delade meningar om.

mina 5cent

1 liter på 130 mil är inte så mycket så att det blir stora rökmoln bakom hojen.
Kör säsongen ut och håll koll på oljenivån. Är förbrukningen konstant, så att du kan åka över hundra mil på en liter så är det ingenting att bry sig i.

Mats

Min idiot har haft fel....det som har hänt att jag fyllde på olja men räknade inte att jag bytte filter också....nu skäms jag..:(

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard