Zx9r motorolja

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ska byta olja på min zx9r -96 och undrar hur många liter man ska ha i.
Sedan får jag en olja av en polare, det är den finaste oljan volvo verkstäder har i sina bilar. fungerar den tro eller ska det va nå speciel olja?

App app app, inte bilolja i motorcykeln! Du ska ha en olja avsedd för mc med våtkoppling, gärna helsyntet.

App app app, inte bilolja i motorcykeln! Du ska ha en olja avsedd för mc med våtkoppling, gärna helsyntet.
Sa Bill.

Inte bilolja i MC. Sa bull
Oavsett hur bra den är. Du få problem med kopplingen lika säkert som Amen i kyrkan.

Mats

kanon. tackar alla för hjälpen, då ska det inhandlas en sådan. finns de på shell eller måste jag vända mig till en mc verkstad/butik?

Jag kör på Motul 300w i min, med rekommendation från Örby MC. Finns nog billigare oljor som fungerar lika bra. Lycka till!

Varför betala så mycket i onödan?
Biltemas MC-olja, Racing 15W-40 funkar alldeles utmärkt. Den uppfyller dessutom JASO MA1 vilket är den spec. som motorcyklar med våta kopplingar behöver.
Väntar du till våren tror jag dessutom att dom kommer att ha en JASO MA2 olja som ger lite mera "grepp" vid snabba starter.

Varför betala så mycket i onödan?
Biltemas MC-olja, Racing 15W-40 funkar alldeles utmärkt. Den uppfyller dessutom JASO MA1 vilket är den spec. som motorcyklar med våta kopplingar behöver.
Väntar du till våren tror jag dessutom att dom kommer att ha en JASO MA2 olja som ger lite mera "grepp" vid snabba starter.

kan ju säga att min moppe gillade inte den oljan...kopplingen och växel lådan gick som skit...

denna e klockren..

http://www.rollersdack.se/view.asp?a=1328

zx9:an ska ha 3,5 liter..
Och det jag har läst så kommer motul och Shell oljan får samma tapp bara olika loggor.

Gäller faktiskt de flesta oljor. Det är additiven som bestämmer motoroljan. Dessa är testade och godkända med specifika basoljor som inte kan eller får bytas om man vill hävda ett godkännande eller specifikation.
Det innebär att de 4-5 stora additiv-tillverkarna i princip styr alla motoroljor på marknaden, inklusive märkesoljorna.
"Oljetillverkarna" är i princip bara blandnings och tappningsanläggningar av redan av additiv-tillverkarna förbestämda recept.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år