zx9r koppling

haha.. fan, här blir man ju pressad till seriösmecking!! :gnissla
hmm.. äh, jag får se hur jag gör.. lite mer kött på benen angående kopplingen har man ju i alla fall fått.
återkommer med klockren låda eller totalhaveri.. tusen tack så länge :tummenupp

He he... Om du tar dig till Torsås en em/kväll i veckan , så ska jag hjälpa dig mäta upp lamellerna:tummenupp . Ordnat på en kort stund...:). Sen kan du bestämma hur du vill göra...lämna in eller fixa den enkla operationen själv. Då har du ju sett en gång hur det går till..... P.M:a isåfall så får du mitt mobilnr.....

Vad exakt menar du med de ?
För ibland så hoppar min zx9:a ut till friläge, har trott att det bara är jag som växlar slarvigt ?!

Jag menar att om kopplingen inte frikopplar helt så tar lådan stryk av att växlas i alla fall, tänk på hur det låter när du lägger i 1:an från stillastående när motorn är kall.

Att kopplingen slirar är inte skadligt för lådan i sig men oljan smutsas ner fortare av lamellslitaget så i långa loppet slits lådan/motorn mer ändå.

Det låter som du har slitna drev.

Last edited:
Jag menar att om kopplingen inte frikopplar helt så tar lådan stryk av att växlas i alla fall, tänk på hur det låter när du lägger i 1:an från stillastående när motorn är kall.

Att kopplingen slirar är inte skadligt för lådan i sig men oljan smutsas ner fortare av lamellslitaget så i långa loppet slits lådan/motorn mer ändå.

Det låter som du har slitna drev.

Okay, det kan nog vara slitna drev då den närmar sig 7k mil.
Tackar för infon!

He he... Om du tar dig till Torsås en em/kväll i veckan , så ska jag hjälpa dig mäta upp lamellerna:tummenupp . Ordnat på en kort stund...:). Sen kan du bestämma hur du vill göra...lämna in eller fixa den enkla operationen själv. Då har du ju sett en gång hur det går till..... P.M:a isåfall så får du mitt mobilnr.....

tusen tack för erbjudandet, men ska nog ge mig på ett försök ikväll (om jag nu lyckas slingra mig undan från parkettläggning hos mor och far vill säga, hehe)

bytte nyligen olja, så jag hoppas kunna behålla så mycket som möjligt kvar i den,. funderar på att tappa ut så mycket det går innan för att sen hälla tillbaka.. någon mening med det, eller rinner det ej till mer än vad som redan finns i under kåpan?

tusen tack för erbjudandet, men ska nog ge mig på ett försök ikväll (om jag nu lyckas slingra mig undan från parkettläggning hos mor och far vill säga, hehe)

bytte nyligen olja, så jag hoppas kunna behålla så mycket som möjligt kvar i den,. funderar på att tappa ut så mycket det går innan för att sen hälla tillbaka.. någon mening med det, eller rinner det ej till mer än vad som redan finns i under kåpan?

Kör upp den på en bräda o ställ den på stödet så den lutar max utan att tippa. Då rinner det inte ut nån olja när du tar bort kåpan:)

Kör upp den på en bräda o ställ den på stödet så den lutar max utan att tippa. Då rinner det inte ut nån olja när du tar bort kåpan:)

har nu öppnat upp och allt har gått bra än så länge.
plockat ur alla lameller samt stålskivor.. lagt dem i rätt ordning i en hög.
nu är det bara så illa att jag glömde min mekbok i lägenheten, så vet ej vad det ska vara för tjocklek på lamellerna.. hjälp någon?! :rolleyes:

Friction plate: 2,72-2,88 mm
Steele plate: 2,0; eller 2,3; eller 2,6
Friction and plain plate warpage: Standard <0,2 mm; Service limit 0,3 mm
Clutch spring free length, Standard 73,49 mm; Service 69,9 mm
Clutch plate assembly thickness: 48,4-49 mm

Last edited:
Friction plate: 2,72-2,88 mm
Steele plate: 2,0; eller 2,3; eller 2,6
Friction and plain plate warpage: Standard <0,2 mm; Service limit 0,3 mm
Clutch spring free length, Standard 73,49 mm; Service 69,9 mm
Clutch plate assembly thickness: 48,4-49 mm

alla 10 lameller ligger mellan 2,4 och 2,9. ett knippe på 2,7.
funderar på att prova shimsa fjädrarna med 4 mm (muttrar) och se vad som sker.

Last edited:
sådär ja.
var just ute och krämade ur hojen rejält på höga varv.
gick som en klocka.. märkte ej av det minsta slir. :)

det jag gjorde var:
slipade stålplattorna lite lätt med ett tunnt sandpapper, tvättade av dem och lamellerna (som låg inom godkända mått) med spolarvätska, stoppade tillbaka allt, schimsade alla fjädrarna (som var ca 7,2) med en 4mm mutter.
läckte naturligtvis olja när jag hade monterat tillbaka kåpan, så fick dra på lite packning på tup.
och så nu fungerar allt prima.
bara hoppas att det håller ett tag.

så stort tack för hjälpen allihop. :Bugar
nästa gång fixar jag det på egen hand :tummenupp

schimsade alla fjädrarna (som var ca 7,2) med en 4mm mutter.

lite nyfiken, schimsade med en mutter:confused: du menar brickor eller?
och jag som köpte starkare fjädrar :mad:

schimsade alla fjädrarna (som var ca 7,2) med en 4mm mutter.

lite nyfiken, schimsade med en mutter:confused: du menar brickor eller?
och jag som köpte starkare fjädrar :mad:

nej fan, mutter.. hittade muttrar som var 4 mm tjocka och som hade samma gänga som själva skruven som man drar genom fjädern.. så drog bara på en mutter på varje skruv.. funkade kanon :)

nej fan, mutter.. hittade muttrar som var 4 mm tjocka och som hade samma gänga som själva skruven som man drar genom fjädern.. så drog bara på en mutter på varje skruv.. funkade kanon :)

oki, Jag köpte starkare fjädrar och mina problem är över, synd bara att jag betalade 300kr för det när man kunde kasta in några muttrar istället. Men nu vet man det till nästa gång.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT