ZX9R, jätteslö efter stor service. Vad har jag missat?

ulkman

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Ninja
Skulle bli jätteglad om jag kunde få lite hjälp.

Har sökt massor men hittar ingen med liknande problem. Men hoppas och tror att det är nån skitpryl jag missat.

Kawasaki ZX9R C från -98

Tidigare gick hojen snabbt som tusen men den gick aldrig rent. Knepig effektkurva, svår startad och den drack massor bensin.

Så jag genomförde en service med följande:

Ventilinställning med nya shims.
Plockade bort dynojet-nålar plus munstycken som ersattes av original prylar.
Balanserade förgasarna.
Bytte från ett litet supertrapp slip-on till GSXR 1000s original ljuddämpare, kör utan katalysatorer.

Så efter servicen/ modifieringarna går hojen, ja rent och bra på alla sätt förutom att den saknar effekten. Uppskattningsvis mellan 80-100hk

Inga avgasknallar, inget blödder, inga hack, bensinsnålt, startar snabbt och har jämn tomgång. Drar inte olja, ryker inte, sotar inte.


Har provat följande för att råda bot på det hela:

Bytt tillbaks till Dynojet nålar och munstycken.
Kört utan ljuddämpare.
Provat att montera bort Kawasakis miljötänk, (kallas KLEEN)
Byggt om luftturbo rören efter konsten alla regler.

Alla dessa ändringar och den förblir exakt den samma!


Gas vajern öppnar som den ska.
Choken ligger inte på.
Hålen på insuget som används vid balansering av förgasarna är pluggade som dem ska.
Provat at spruta startgas vid vakuumslangar men ingen skillnad.

Nån som vet hur mycket gas-positions sensorn kan påverka motorn? Har inte rört den då jag måste ha ett mätinstrument från Kawasaki för ett testa den. Men inte kan effekten sjunka med 30% för att den är trasig? Gör väl bara att effektkurvan bli lite roligare?

Jag har som sagt provat att köra utan ljuddämpare men inte provat att strypa flödet på något vis. Inte kan jag ha för mycket flöde med GSXR 1000 ljuddämparna utan katalysatorer? Och att det skulle ta så mycket effekt….

Har kört med hojen länge såhär men nu saknar jag mitt adrenalin o flin!

Tack på förhand!
 
Du har säkert koll på den biten men....Har du kollat så ventilationslangarna sitter på förgasarbryggan? Sitter mellan förgasarparen och går framåt mot luftintagen. Har råkat ut för en som dessa slangar hade hoppat av, och då gick hojen "dåligt" men inte ryckigt.
 
Långsökt kanske, men kan det vara förgasarmembranen? Ibland kan de bli sådär konstigt bubbliga och svullna. Beror på soppan i Sverige har jag fått berättat för mig. Eller t.o.m. kanske ett hål.



Fast då brukar det åas spotta och smälla...
 
Last edited:
Tack.
Jo dom slangarna har jag kört både original och senare dragit om dem genom luftburken vilket är rekommenderat på Streetfighter-ninjor. Ingen skillnad alls.
 
Tack.
Jo dom slangarna har jag kört både original och senare dragit om dem genom luftburken vilket är rekommenderat på Streetfighter-ninjor. Ingen skillnad alls.

Sitter "luffarturbo-rören" på plats till luftboxen, eller är sånt bortplockat? Skulle provköra min GSX-R 600 innan jag plockat på kåporna och de där rören, och den var också väldigt trött.
 
Tack.

Jag lät dessa slangar sitta på samma position före och efter service. Tror inte felet ligger här.

Jag tror dock att det var dessa slangar och deras position som gjorde att hojen gick dåligt på vissa varv från början innan servicen gjordes.

Söker man på ZX9R streetfighter är det första svar man får att dessa slangar och trattar ställer till problem. Jag hittade ett klipp på tuben av en snubbe som verkar ha löst problemet. Nu har jag också provat hans modifiering .

http://www.youtube.com/watch?v=KtISwbsv-yc
 
Går den på alla cylindrar, tjuvluft ( testa med startgas runt insugnig och förgasare), tändstift kan knäckas vid montering.
 
Har du ställt tillbaka justeringsskruvarna till lågfarts munstyckerna ?
Antar att dom inte står i std läge eftersom det var mod på innan ?
Kan påverka en hel del mer än vad man tror.

Jag hade kört en sväng och läst av stiften för att inte riva i förgasarna 100 gånger innan man kommer på att felet var något annat.
 
Har du ställt tillbaka justeringsskruvarna till lågfarts munstyckerna ?
Antar att dom inte står i std läge eftersom det var mod på innan ?
Kan påverka en hel del mer än vad man tror.

Jag hade kört en sväng och läst av stiften för att inte riva i förgasarna 100 gånger innan man kommer på att felet var något annat.

Ja lågfarts munstyckerna ställde jag om när jag monterade original nålar och munstycken. Nu har jag ställt tillbaka dem efter dynojets rekommendationer.

Kollade stiften efter ett par hundra miloch dom såg bra ut men jag har faktiskt inte kollat dem på länge:huvet
Ska dom kollas efter vanlig åkning eller precis efter en hård acceleration?

Kan motorn varva och låta precis som en 4-cylindrare ska om den inte går på alla burkar? Hade en gammal z750 som inte gick på alla cylindrar och den gick som skit, lät illa, vibrerade, spottade ut soppa och överhettade snart avgassystemet.
Tack ska undersökas närmare.
 
jag tycker det låter som ventil problem. för hårt ställda ventiler??
 
jag tycker det låter som ventil problem. för hårt ställda ventiler??

Tack!
Det är nog här någonstans felet ligger.
Jag läste på och gjorde ventilinställningen väldigt noggrant. Om felet är här så måste det vara nåt jag missuppfattade ur Haynes manualen. Gör jag om proceduren är jag rädd att jag kommer göra samma fel igen.

Finns det nån annan manual som beskriver hur man gör en ventilinställning?
Finns det några ”typiska” missar vid ventilinställning? Undrar om jag använt bladmåttet fel eller liknande…..

Kan man sätta kammarna i fel position så dom öppnar för sent eller för tidigt utan att dom krockar med kolvarna?

Finns det nåt sätt att se ett sånt här fel utan att göra om hela processen?
 
Ja , du kan sette kammene feil uten at ventiler krasjer med kolvar, om du feks setter innsugskam en tann forsenad(retarded) vil nødvendigvis ikke kolven krasje med innsugsventilene, men motor vil gå dårlig.
Om du feks. har satt innsugskam en tann retarded vil det utgjøre ganske mange grader feil timing på innsugskammmen: Er 24tenner på kamdrevet om jeg ikke tar feil, en tann utgjør da 15 kamakselgrader som utgjør 30 veivakselgrader. Originalt er lobecenter på 105 grader og med 30 grader mer dvs 135 grader lobecenter som er kamtimingen mye ut av kurs.
Om du har brukt riktige ventilklaringer på innsug(0,18-0,23mm) og eksosventiler(0,21-0,26mm), så er det ikke lett å måle feil med søkeblad.
 
Släpper man kammen vid ventil justering ??

Vilket fall, om du ställer för hårt så kommer inte ventilerna stänga ordentligt, om du ställer för dåligt så kommer dom inte öppna ordentligt. med vanligt bladmått så ställer man enkelt,,,,, så länge bladmåttet löper någorlunda "lätt" så är det ok ställt.
Men precis som BeemerS1000RR säger, så räcker det med en tand fel på kamdrevet så tappar du lätt 80 hk, dubbel kolla alla inställningar på kammar och vevaxel så ingen hoppat ett kugg. dra runt motorn några varv för hand och kolla igen. Inte så ovanligt att hemma fixare ställer grejerna lite galet, det är väldigt lätt hänt.
 
Släpper man kammen vid ventil justering ??

Vilket fall, om du ställer för hårt så kommer inte ventilerna stänga ordentligt, om du ställer för dåligt så kommer dom inte öppna ordentligt. med vanligt bladmått så ställer man enkelt,,,,, så länge bladmåttet löper någorlunda "lätt" så är det ok ställt.
Men precis som BeemerS1000RR säger, så räcker det med en tand fel på kamdrevet så tappar du lätt 80 hk, dubbel kolla alla inställningar på kammar och vevaxel så ingen hoppat ett kugg. dra runt motorn några varv för hand och kolla igen. Inte så ovanligt att hemma fixare ställer grejerna lite galet, det är väldigt lätt hänt.

Man ställer inget med bladmått utan kollar spelet. Moderna hojar shimsar man om för rätt ventilspel
 
Ja , du kan sette kammene feil uten at ventiler krasjer med kolvar, om du feks setter innsugskam en tann forsenad(retarded) vil nødvendigvis ikke kolven krasje med innsugsventilene, men motor vil gå dårlig.
Om du feks. har satt innsugskam en tann retarded vil det utgjøre ganske mange grader feil timing på innsugskammmen: Er 24tenner på kamdrevet om jeg ikke tar feil, en tann utgjør da 15 kamakselgrader som utgjør 30 veivakselgrader. Originalt er lobecenter på 105 grader og med 30 grader mer dvs 135 grader lobecenter som er kamtimingen mye ut av kurs.
Om du har brukt riktige ventilklaringer på innsug(0,18-0,23mm) og eksosventiler(0,21-0,26mm), så er det ikke lett å måle feil med søkeblad.


Tack så jättemycket för det svaret!
Drog runt motorn flera varv för hand och räknade....
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top