ZX9R, hur uppfattas den? Storlek, motor mm.

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Har inte köpt någon förstahoj än, tänkte att jag skulle köpa något runt 600cc, ex. R6, CBR600, ZX6R, men har fått ett ganska bra pris på ZX9R -99.

Det jag gillar med 600:eek:rna är att de verkar vara lite smidigare och mindre. Jag är 1,79 lång och klent byggd, går det bra på en ZX9R måntro?

Färgen är blå, och den ska vara i riktigt fint skick för ett riktigt bra pris via en polare. Tankegångarna jag har är att det är bra pris och något att växa i, även om jag hade siktat på en 600cc.

Några synpunkter? Gott om reservdelar utifall att något skulle gå sönder? Bra hoj "att växa i"?
 
Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Har inte köpt någon förstahoj än, tänkte att jag skulle köpa något runt 600cc, ex. R6, CBR600, ZX6R, men har fått ett ganska bra pris på ZX9R -01.

Det jag gillar med 600:eek:rna är att de verkar vara lite smidigare och mindre. Jag är 1,79 lång och klent byggd, går det bra på en ZX9R måntro?

Färgen är blå, och den ska vara i riktigt fint skick för ett riktigt bra pris via en polare. Tankegångarna jag har är att det är bra pris och något att växa i, även om jag hade siktat på en 600cc.

Några synpunkter? Gott om reservdelar utifall att något skulle gå sönder? Bra hoj "att växa i"?

Det funkar fint. Har inte hört om några allvarliga fel förutom att kopplingen kan börja slira. Det fixas lätt med lite kralligare fjädrar. Det är bara och köp.:tummenupp
 

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Att tänka "växa i hojen" är kanske fel, jag kommer ju vara långt ifrån att utnyttja det fullt ut ändå känns det som. Däremot är det bra pris, och det verkar vara en kompetent hoj att utvecklas som.

En 600cc hade väl kanske känts mer lätthanterlig för en nybliven förare, men jag känner ändå att jag kan ta det fint. Jag är killen som låg i 40 km/h på moppetiden, fastän moppen gick i 90, enbart pga. säkerheten:)
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
har en polare som började med ZX9R, en -02 ...
han körde väldigt lugnt förra säsongen men gasar på bra nu
men det är väl lite upp till dig själv hur du vill växa med hojen ..

valde att gå andra vägen, hade en FZR600R förra säsongen som
första hoj, kanon!! .. jag rekommenderar mina polare att köpa litet
och gå uppåt! köpte R1a denna säsongen och det är som natt o dag ..
det är en grym skillnad på sporthoj och sporthoj ..

mitt råd om du är osäker att kanske börja med mindre och känna sig fram!
ska själv byta ner mig igen till kommande säsong ...

lycka till :tummenupp
 

mikkelino

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki 1000 bikukare
Har inte köpt någon förstahoj än, tänkte att jag skulle köpa något runt 600cc, ex. R6, CBR600, ZX6R, men har fått ett ganska bra pris på ZX9R -99.

Det jag gillar med 600:eek:rna är att de verkar vara lite smidigare och mindre. Jag är 1,79 lång och klent byggd, går det bra på en ZX9R måntro?

Färgen är blå, och den ska vara i riktigt fint skick för ett riktigt bra pris via en polare. Tankegångarna jag har är att det är bra pris och något att växa i, även om jag hade siktat på en 600cc.

Några synpunkter? Gott om reservdelar utifall att något skulle gå sönder? Bra hoj "att växa i"?

Grym hoj bara att köpa. Men du måste ha från -00 och framåt(den snygga karossen). Jag hade en förra sommaren och tog klivet upp till gixxer 1000 i år, som är en brutal maskin men inte samma råa karaktär som ninjan. Skippa 600 om du ska köra landsväg, bara massa växlande....
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jag tycker inte du ska köpa en zx9, av flera skäl. Dels för att jag tycker den är för klumpig, jag trivs inte på den eftersom man sitter i hojen och inte ovanpå. Dels så är det ganska mycket motor i den, och risken med att börja med stora maskiner är att du får svårt att fokusera på körningen när du vet hur mycket fartökning en liiiiten vridning på handtaget orsakar. Det är lätt att bli lite skrämd av hojen och att hojen är ute och åker med dig.Meningen är ju att du ska lära dig KÖRA, att du ska bli duktig på kurvteknik, lära dig bromsa, lära dig hur cykeln reagerar på dina kommandon, inte fundera på om cykeln kommer kasta av dig ur nästa böj för att du råkar vrida lite för mycket eller om du hinner bromsa innan nästa kurva.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Personligen tycker jag att ZX9 är ett mycket bra val. Min första hoj var en Zx9, och bättre allround-sporthoj finns inte enligt mig.
Fixar allt från bankörning till att skjutsa tjejen med hygglig komfort.
 

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Jag tycker att det är en bra hoj och man sitter rätt så bekvämt på den, men Du får nog ta det i sitt sammanhang. Inledde säsongen med en 40+ mil på en dag, och det är inte att rekommendera, den är alltså bekväm för att vara sporthoj, men Du åker inte som på en guldvinge.

Effekt räcker säkerligen till, däremot så tycker jag att den kan vara lite jobbig om man blir tvungen att slå av i en kurva. Då den är rätt så framtung så tappar man mycket stabilitet om man inte stödgasar i kurvorna. (kanske bara är jag som känner så, men jag tycker att den behöver mer stödgas än andra hojar)

Något som också kan vara jobbigt i kurvor är av/på gasen, vad jag hört så kan det bero på tändstyrningssystemet som sitter på hojen (K-TRIC). Det är hur som helst svårt att smyga på gasen, och oftast så är det lite av/på som gäller.

Täta service intervaller lägger på en del på ägarkostnaden också, men det gör det väl på vilken sporthoj som helst å andra sidan.

MVH

/Leo
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
ZX9 är en bra första hoj. Har motor men är lång och lite tyngre än de andra så det kompenserar. Man sitter bra på den också. Självklart ska man lära sig köra hoj som oljekyld säger men ninjan är väl lika bra som någon annan att lära sig på, den har jäkligt bra bromsar också. Polaren har en sådan nu och övningskör på. Han är helnöjd.
 

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Hoppla, glömde resten.

Växellåda på de tidiga modellerna har en svaghet som har med 3:ans växel att göra. Om det hoppar i och ur vid belastning så är det lite som behöver fixas. Detta skall vara löst på E modellerna som kom -00 där 5:ans och 3:ans drev greppar varandra bättre.

Kan tillägga att jag kör en -98 som gått lite drygt 3000 mil och jag har inte detta problem, men Du bör kanske vara medveten om det så att Du har möjlighet att kolla innan Du köper den.

När det gäller motor för övrigt så är den lite traktor aktig, eller bullrig på tomgång om man jämför med andra tillverkare, men för övrigt så har jag inget direkt att klaga på. Min går bra och slår man på fullt så finns det bra med effekt. Kanske inte som de nyaste liter maskinerna, men det var ju rätt så ok när den kom.

Att den är tyngre i fram märks av att den inte lättar med framhjulet så lätt, med andra ord så kan man utan problem stå på rätt så bra.

När det gäller vikt så tycker jag faktiskt att den är rätt ok, 183 torr står det i regbeviset och jag har inte haft några problem att hantera den (är själv ca 187 lång och väger strax under 100). Visst finns det nyare och smidigare hojar men jag tycker inte att det är något att klaga på, den är ju trots allt rätt gammal.

MVH

/Leo
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Verkligen en kalashoj enligt mig!

Haft både en zx6r och nu en zx9r, sitter ruskigt bekvämt (172cm och 80kg) och har inga problem med 50-60mil på en dag :) Tycker personligen att 98/99orna är de absolut snyggaste ;)

Kan inte säga annat än KÖP!
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
jag hade en zx9r 00;a i 5 år o gjorde det mesta med hojen, den funkar till det mesta utom REN bankörning då mattas bromsarna som i övrigt är mycket bra!

Körde bl a ner till Italien utan något som helst problem.
 

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mölndal
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
kan verkligen rekkomendera en zx9r modell 00 (ser snyggare ut)
rekkomenderar oxo att du isf byter ut 190 däcket bak mot ett 180 som tidigare modeller har så har du en mer snbbsvängd cykel..bry dig inte om alla som säger den e stor o klumpig..det känns den inte som när du hanterar den efter ett par veckor.. effekten räcker gott o väl för våra svenska vägar..
perfekt allround cykel som inte skäms för sig prestandamässigt...
negativa e väl just servicekostnaderna speciellt då man skall byta olja i framgaffeln eftersom man måste riva hela gaffeln pga den avancerade framgaffeln...sedan e ju en NINJA speciell...
 

Okke

Livet är en fest
Gick med
2 May 2007
Ort
Varberg
Hoj
Kawasaki zx9r -03
Måste säg att det är en toppen hoj! Smidig rapp och bekväm.
Provkörde Gsxr 1000 och zx10r innan jag bestämde mig och detta
är den bästa =) Sen kan jag dock tycka att den är lite "tung" att
lägga ner i kurvorna.. men va fan de är bar å ta i!
MVH Oscar
 

Nicotin

Guest
Helt okay hoj, bra motor och lättkörd..

Plus att kåporna skyddar mycket bra om man ligger och kör motorväg...

Mycket bra hoj i 900cc klassen...Och prisvärd..
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top