zx9r gaffel funderingar

cobra_gt4

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Hej!

Går i funderingar att bygga en streetfighter av min zx9r -99a

Funderar på hur man gör när man har clipon styrena ovan på kronan? Blir ju inte så snyggt att ha gaffel benen uppstickandes, kan man bara trycka ner benen och få lite chopper stuk på den eller finns det något annat sätt att lösa det på?

Sen skulle det ju vara snyggt med up side down dämpare på den, finns det några som kanske passar? från den tidigare modellen eller kanske från zx10r?

Att flytta gaffeln 5 mm i kronorna påverkar väghållningen markant. Ska mao undvikas. Du måste kringgå problemet på nåt sätt.
Street Fighters brukar ju köra Crosstyre.
CafeRacer då! Ja ja, inte märka ord...

Alternativet är att hitta en gaffel som är ca 4-5cm längre, Eller göra en vettig förlängning av gaffeln. Var försiktig!

Det är avståndet mellan gaffelkrona och hjulaxeln som du ska försöka behålla.
Ta reda på det måttet innan du börjar riva ner hojen. Så du kan hitta rätt när du får ihop hojen igen

Mats

Som sagt om du ska bygga om till streetfighter så ska du ha crosstyre (fatbar) inte dina gamla clipon. Använder du clipon så blir de mer en caféracer. Crosstyret sätter du ju dit med raisers som du fäster i styrkronan.

Jo nog vet jag det, var väl lite dålig på att formulera mig.
Cliponstyret sitter ovan på gaffeln på zx9r -99a och när jag tar bort dom sticker gaffelbenen upp någon centimeter vilket inte blir så snyggt.
Crossstyre och risers ska dit men det hjälper ju inte att gaffelbenen sticker upp.

Om man ska lösa detta måste man alltså hitta kortare gaffel ben?

Eller skulle man kunna lösa det på något sätt så att man gör kronan tjockare så den blir högre?

Jo fast det verkar inte finnas till min, men det bör väl gå fixa på något annat sätt.

Någon som vet om det finns några gafflar som skulle gå att använda om man vill ha upside down gafflar istället?

Eller också sätter du dit gaffelben från en -00. Dessa har inte cliponen ovanför översta gaffelkronan.

Ok det var ett bra tipps.
Du vet inte om det finns någon bra lösning om man skulle vilja ha en upside down gaffel istället?

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D