Zx9r - Går dåligt vid låga varv! Rengöra lågfartsmunstycke? (bilder)

Läst igenom hela tråden och är sjukt nyfiken på hur det gick! Posta gärna en uppdatering, lk999!
 
Hej om det inte blir någon förändring efter du höjt nålarna så skulle jag kolla ventil spelet igen, för en vanlig sjukdom på dom är att ventilerna tappar härdningen och sjunker därefter i sättet. Har fixat detta på ett antal zx9 :or inkl min egen då jag först justerade och hojen gick kanon bra ca: 100mil för att sedan börja gå illa igen. Straxt under 2000 kostar alla insugs ventiler som alltid varit problem med. Lycka till :-)
 
Kolla alla anslutningar för tändkablarna, både vid spolen/spolarna och vid tändhattarna.
Har precis hittat lösningen på min z750 -84 med samma symptom som din.

Kabeln i tändspoleänden hade börjat glappa i tändspolen vilket resulterade i att det även blev en gnista i den änden av kabeln och stiftet i spolen brändes och ser mer ut som en kolbit.. Tändstiftet var svart som natten då den inte förbrände bränslet ordentligt på den cylindern.

(På min så skruvar man fast tändhatten (som på alla andra) men i spolen så trycker man in kabeln..
Fick byta den spolen och en tändkabel sen fungerade den igen.)


I vilket fall så måste du sortera bort felkällor.. Om den gick bra tidigare och helt plötsligt går dåligt, kan det inte vara dags att höja nålarna i förgasaren! (de sänker inte sig själv..), eller att man helt plötsligt måste justera bränsleblandningen, eller byta munstycken.

Misstänker man att problemet är förgasarna, töm flottören i en ren flaska och se om det finns avlagringar/skit som följt med ut, gör det det: demontera och rengör förgasarna.
Är man osäker på förgasarnas skick i alla fall; demontera och rengör

Sen, när de är rena, är det meningsfullt och nödvändigt att ställa in blandningen och tomgång igen.
Kolla synkningen är inte heller fel.
Man kan ju alltid passa på att höja nålarna och byta till större munstycken när den ändå är av :tummenupp

Tändstiften avslöjar hur förbränningen är i motorn och högst troligt är det minst ett som avviker i sotning jämfört med de andra stiften. Rengör alla stiften, kör motorn i en minut ungefär på det varvtal där den går sämst, stäng av motorn utan att låta den gå ner på tomgång först, av med stiften omgående och jämför.

Kolla såklart även de modellspecifika "sjukdomarna" som beskrivshär, men börja med det du lättast kan kontrollera/testa. :)
 
Last edited:
Tjena sporthoj!

Jag köpte för ett år sedan min första hoj i en 92:a gixxer som gått nästan 6000mil. Jag hann inte köra så mycket på den förra säsongen (köpte den innan kortet var färdigt) och nu har jag upptäckt att den går dåligt på låga varv. Den går ryckigt och låter nästan som en diesel-motor.

Jag var till min lokala Suzuki-verkstad idag och han sa att han trodde det var problem med kompressionen. Att man skulle behöva göra en omfattande motorrenovering för att få bukt med problemet. Jag har nyligen själv bytt däck, belägg, olja, filter, bromsvätska och skulle gärna vilja köra några säsonger på min gamla svarta räzer. Finns det något jag kan testa själv eller är det bara till att sälja?

Tack för svar på förhand
 
Last edited:
Skall tilläggas att den går bra på höga varv. I registreringspappren står det att den skall vara strypt till 60kW ifrån 88kW. Genom justerade trottelöppningar och strypning i ljuddämparen. Nu sitter det ett slipon på och förra ägaren sa att han inte trodde att den var strypt i dagsläget om än ingen omregistrering är gjord. Kan det vara en del av problemet eller påverkar detta mer de höga varven?
 
Gammal tråd men jag tror jag har samma problem som ik999 på min ZZR1100 från -91.

Går bra när man väl kör men måste starta med varv och den dör på tomgång även om man har varit ute och kört. ik999 om du är kvar på forumet så svara gärna hur det gick.

MVH
Göran
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top